Gå till innehåll

Windows fungerar inte som det ska och IE7 hänger sig


n1mda

Recommended Posts

Har ett märkligt problem på ett flertal klienter som har Service Pack 3 installerat. Har inte fått detta problem på någon annan maskin som inte har SP3 och inte heller på alla maskiner som har SP3 (tack och lov).

Problemen är följande:

1. IE7 hänger sig i uppstart och måste stängas av via processlistan. Går inte att göra någonting.

2. Vissa funktioner, t ex "egenskaper" på "den här datorn" fungerar inte.

3. När jag stänger av maskinen hänger den sig på "Windows avslutas" och vägrar stänga av sig.

Är det någon som har något tips på vad jag kan leta efter? Har verkligen försökt allt. Men min gissning är att det är något med explorer som krånglar, för IE7 och explorer är väl integrerat, om man säger så? Förut var väl IE en mer fristående programvara men numera hör det väl mer eller mindre ihop?

Ska tilläggas att i felsäkert läge så fungerar allt utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var länge sedan IE var en fristående produkt :)

För att felsöka skulle jag göra följande:

Starta msconfig.exe och se till att inte starta några tjänster förutom Microsoft-tjänsterna. Jag misstänker nämligen tredjepartsprodukter som spökar. Om det visar sig att allt fungerar som tänkt när du inaktiverat alla icke-MS-tjänster så kan du börja aktivera dessa en och en för att se vilken som orsakar problemet.

Om det fortfarande inte fungerar trots att du har inaktiverat alla icke-MS-tjänster så gå vidare med att inaktivera alla autostartprogram och se om något av dessa är boven i dramat.

Att det fungerar i felsäkert läge innebär ju att det kan fungera som avsett och ovanstående förslag på felsökning är en mycket bra början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte testat, men jag lyckades lösa det på ett väldigt märkligt sätt. Jag tänkte installera HijackThis och kolla den loggen, men datorn ville inte läsa mitt USB minne. Så jag bootade i felsäkert läge och kunde då komma åt minnet och installera programmet. Körde det men hittade inget skumt i loggen. Startade om datorn i normalt läge och voila, allt fungerar.  ???

Jag fattar ingenting, men det funkar. Bootade om ca 10 - 15 gånger och lekte runt med alla program men ingenting hände. Men vi får väl se hur det går. Återkommer om det fortsätter strula.

Min gissning är väl att starten i felsäkert läge korrigerade någonting som inte var som det skulle, eller att HijackThis gjorde något i installationen, för jag valde inte att ändra något när jag fått ut loggen, kollade bara igenom den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...