Gå till innehåll

Skapa egen registernyckel (HungAppTimeout) - hur går jag tillväga?


zen-TAO

Recommended Posts

Hej,

vet inte riktigt om jag gör "rätt", (är ny på forumet) men eftersom det inte längre är några "besökare" på min tidigare post i den här frågan gör jag en ny.

(Ber om ursäkt i förväg till Moderator om jag bryter mot någon regel.)

Jag kör för övrigt 32-bitars Vista Home Basic.

Detta tips från Expressen föranledde min fråga:

(2, Starta Regedit via kör i startmenyn. Klicka på HKEY_CURRENT_USER, Control Panel och sedan Desktop. Dubbelklicka på HungAppTimeout och ändra värdet till 1 000. Dubbelklicka sedan på WaitToKillAppTimeout och ändra värdet till 2 000. Program som krånglar kommer att avslutas snabbare.

Men dessa två registernycklar finns konstigt nog inte i mitt system.

Fick på följande tips här på forumet:

// Långt ifrån alla registervärden finns med i registret och om ett värde du ska ändra saknas så är det inte mer med det än att du själv skapar ett värde med i detta fall namnet HungAppTimeout och sätter värdet till 2000. //

MEN: Jag har ingen aning om hur man själv skapar detta, så jag vore mycket tacksam för information kring detta.

Se vidare inlägget: Snabba upp Vista - registernyckel saknas i mitt system - vad göra?

För övrigt undrar jag om den här ändringen skapar någon större förbättring?

EDIT: Jag tackar så väldigt mycket för den här klargörande informationen.

Jag avstår helt enkelt från att göra något åt den här saken.

Det var verkligen tur att jag frågade om detta här på forumet!

Verkar som om man skall vara försiktig med det som skrivs på Expressens IT-sida...

Tack för hjälpen!

Hälsningar

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör inte ändra dom här registervärdena överhuvudtaget. Dom är inte relevanta för datorns prestanda. HungAppTimeout påverkar hastigheten med vilken ett program som har hängt sig, stängs ner... och har man problem med att programmen hänger sig, är det ett symtom på att något är fel, och det bör i så fall åtgärdas, inte döljas! WaitToKillAppTimeout är ett liknande värde, det reglerar hastigheten med vilken Windows avslutar ett program. Kortar du ned den tiden så drastiskt som föreslås, föreligger det risk att du skadar program som eventuellt inte är har arbetat klart, och därmed inte är redo att stängas ner.

Uppenbarligen har någon klåpare på Expressen haft för lite att göra, och därför roat sig med att plocka fram gamla registerhack från Win98-tiden, som redan då var tveksamma och omdiskuterade. Sådana bör definitivt inte appliceras på Windows Vista!

Edit:

Att värdena saknas i din dator är fullt normalt i ett orört register. dom finns inte med från början i Windows Vista... vilket kanske ytterligare förstärker det jag skriver här ovan!   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...