Gå till innehåll

Hårddiskproblem - XP känner inte igen den ibland


Gäst yassin_2999

Recommended Posts

Gäst yassin_2999

Hej!

Jag skulle behöva få lite akut hjälp. En av mina polare har köpt en intern hårddisk Samsung 250 GB - S-ATA och vi kopplade in den och formaterade den och allt var frid o fröjd. Den ska användas som en extra lagringsdisk.

Sen efter en omstart av dator så försvann hårddisken. Vi kollade att allt satt i ordentligen vilket det gjorde, sen startade vi dator och plötsligt fanns den där. Sen idag så ringer han igen och meddelar att hårddisken är borta. En av hans polare hade sagt att han måste formatera om datorn (jag fattar inte varför man måste göra det) vilket han gjorde. Kort sagt...så verkar hårddisken komma o gå som den vill  ???

Finns det något man kan göra?

Det jag har gjort är följande:

Kollat att han har senaste BIOS-versionen

Kollat så att allt är ikopplar ordentligt

Kollat så att det inte finns damm eller smuts i / vid kontakterna

Info om datorn som är ungefär 3,5 år gammal.

Moderkort: Asus KN8-E Deluxe

Grafikkort: GF FX 5200

OS: Win XP Pro

Tack i förhand  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa så här..

klicka på start , sen högerklicka på den här datorn , sen hantera.... så ska datorhantering komma fram.. efter de klickar du på diskhantering ... och ser ifall din hdd finns med där

ifall den finns så skapar du bara en ny partition...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Nej...den VAR mörkblå.

Nu kan vi inte koppla in hårddisken, för att om vi gör det så laddar inte windows. Skärmen blir svart efter BIOS laddningen. Kopplar man bort den sekundära hårddisken så funkar allt som det ska.

Han provade att koppla den primära hårddisken fråna SATA1 till SATA2, och då känner den inte av håddisken. Frågan är nu om han köper ett PCI kort med SATA  ingångar kommer det att funka???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem själv. Fick tipset att byta SATA-kabel. Tyckte det var onödigt, då kabeln var ny. Men jag hade inget att förlora så jag bytte ändå och sen funkade det fint... ett tecken på att billigast inte alltid är bäst.

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...