Gå till innehåll

Problem med Vista-installation, den hänger sig


Nyffe

Recommended Posts

Har sett flera likande problem men inget har hjälp än så länge, alltså om jag installerar vista från scratch så stannar installation vid expanding files (34% tog 10 timmar), så jag provade att isntallera xp och sedan installera vista (vista home premium 32) och då funkar installationen bättre, ända till finalizing installation, då dör dator bort totalt, musen låser sig, skivan går inte att få ut från dvd:n osv. Då jag restarat i detta skede (efter att väntat typ en timme) så startar vista setup, som säger att installationen avbröts eventuella ändringar ändras tillbaks, restarta inte under detta, varefter datorn startar om, visas samma text och startar om, lämnar alltså i nån sorts boot loop. Har gett upp hoppet, förhoppningsvis kan nå hjälpa mig. Xp fungerar alltså klockrent.

MSI K9N Neo V3

AMD 5600+

320 GB sata HDD

EN9800GT hybridpower 512 mg grafikkort

2x2 gb ocz reaper

LG dvd station

och alltså WIN vista home premium

Tack på förhand.

Har kollat bios versionen -> nyaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installationsskivan SP1 integrerat eller är det en Windows Vista RTM-skiva? Om det är en RTM-skiva så använd programmet vLite för att skapa en DVD med SP1 installerat och testa om det fungerar bättre att installera då. Sedan Vista släpptes har det kommit mängder med fixar för installationsproblem, fixar som är inkluderade i SP1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

tog ut en minneskloss, och disablade com port o dyl i biosen och datorn hängde sig redan vid 1:a booten. Kör som bäst win memory diagnostics tool, tar länge. Det står på skivan att includes service pack 1, är alltså oem software skiva, har int ennu provat bränna om den, skall prova så fort jag hittar en tom dvd...=) Provade att köra win upgraade adviser som menar att vista inte stöder grafikkortet och att kortet inte funkar i vista, men det kom ju med en vista driver skiva, så jag antar att det är  pga xp drivers den menar att inte grafikkortet  funkkar i vista !???!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Provade att köra win upgraade adviser som menar att vista inte stöder grafikkortet och att kortet inte funkar i vista, men det kom ju med en vista driver skiva, så jag antar att det är  pga xp drivers den menar att inte grafikkortet  funkkar i vista !???!

Du har ett nVidia 9800GT kort som är okänt för den gamla Vista Advisory testen. Kortet kommer att köras

i VGA-läge (enkel grafik) tills dess du senare installerar färsk drivrutin från nVidia.

Se till att minimera din dator så att Vista slipper söka efter drivrutiner till allt möjligt under installationen.

Koppla ur så mycket som möjligt och speciellt USB -enheter. Det är lättare för Vista att hitta enheterna

efter grundinstallationen.

Som redan skrivits här så är DVDn misstänkt i samband med avbruten filexpansion. Installationen gör

en väldig massa omförsök med läsningar (vid 34%) och ger sedan upp (10 timmar)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...