Nyffe Posted September 19, 2008 Share Posted September 19, 2008 Har sett flera likande problem men inget har hjälp än så länge, alltså om jag installerar vista från scratch så stannar installation vid expanding files (34% tog 10 timmar), så jag provade att isntallera xp och sedan installera vista (vista home premium 32) och då funkar installationen bättre, ända till finalizing installation, då dör dator bort totalt, musen låser sig, skivan går inte att få ut från dvd:n osv. Då jag restarat i detta skede (efter att väntat typ en timme) så startar vista setup, som säger att installationen avbröts eventuella ändringar ändras tillbaks, restarta inte under detta, varefter datorn startar om, visas samma text och startar om, lämnar alltså i nån sorts boot loop. Har gett upp hoppet, förhoppningsvis kan nå hjälpa mig. Xp fungerar alltså klockrent. MSI K9N Neo V3 AMD 5600+ 320 GB sata HDD EN9800GT hybridpower 512 mg grafikkort 2x2 gb ocz reaper LG dvd station och alltså WIN vista home premium Tack på förhand. Har kollat bios versionen -> nyaste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tub Posted September 19, 2008 Share Posted September 19, 2008 prova att ta ut ena minnesmodulen har sett att en del har fått problem att installera vista med mer än 2GB minne efter installation kan du sätta tillbaks minnesmodulen igen hoppas att det går bra tub Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 19, 2008 Share Posted September 19, 2008 Har installationsskivan SP1 integrerat eller är det en Windows Vista RTM-skiva? Om det är en RTM-skiva så använd programmet vLite för att skapa en DVD med SP1 installerat och testa om det fungerar bättre att installera då. Sedan Vista släpptes har det kommit mängder med fixar för installationsproblem, fixar som är inkluderade i SP1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted September 19, 2008 Share Posted September 19, 2008 Eller gör en ny skiva och bränn den på x2 eller x4 så kanske det går bättre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyffe Posted September 19, 2008 Author Share Posted September 19, 2008 Tack för svar. tog ut en minneskloss, och disablade com port o dyl i biosen och datorn hängde sig redan vid 1:a booten. Kör som bäst win memory diagnostics tool, tar länge. Det står på skivan att includes service pack 1, är alltså oem software skiva, har int ennu provat bränna om den, skall prova så fort jag hittar en tom dvd...=) Provade att köra win upgraade adviser som menar att vista inte stöder grafikkortet och att kortet inte funkar i vista, men det kom ju med en vista driver skiva, så jag antar att det är pga xp drivers den menar att inte grafikkortet funkkar i vista !???! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Provade att köra win upgraade adviser som menar att vista inte stöder grafikkortet och att kortet inte funkar i vista, men det kom ju med en vista driver skiva, så jag antar att det är pga xp drivers den menar att inte grafikkortet funkkar i vista !???! Du har ett nVidia 9800GT kort som är okänt för den gamla Vista Advisory testen. Kortet kommer att köras i VGA-läge (enkel grafik) tills dess du senare installerar färsk drivrutin från nVidia. Se till att minimera din dator så att Vista slipper söka efter drivrutiner till allt möjligt under installationen. Koppla ur så mycket som möjligt och speciellt USB -enheter. Det är lättare för Vista att hitta enheterna efter grundinstallationen. Som redan skrivits här så är DVDn misstänkt i samband med avbruten filexpansion. Installationen gör en väldig massa omförsök med läsningar (vid 34%) och ger sedan upp (10 timmar)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts