Gå till innehåll

Windows Update - felkod 80244019


rosenholm

Recommended Posts

Jag harläst igenom forumet och sökt en hel del men hittar fortfarande inte någon lösning på rubricerat problem.

Felkod 80244019 uppstår efter en kort stunds sökning av Windows Update.

Jag får ingen annan information och kan inte se om det finns några som helst förklaringar till felet.

Någon som kan hjälpa??

Mvh

Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har möjligen inget KB-nummer på aktuell uppdatering? Verkar nämligen som uppdateringen inte finns på rätt adress.

0x80244019

WU_E_PT_HTTP_STATUS_NOT_FOUND

HTTP 404 - the server cannot find the requested URI (Uniform Resource Identifier).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Jag harläst igenom forumet och sökt en hel del men hittar fortfarande inte någon lösning på rubricerat problem.

Felkod 80244019 uppstår efter en kort stunds sökning av Windows Update.

Jag får ingen annan information och kan inte se om det finns några som helst förklaringar till felet.

Någon som kan hjälpa??

Mvh

Håkan

Jag har samma problem. Hur löser jag problemet ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Söka bör man ...

"I have noticed a lot of folks

experiencing problems with this error code 80244019.

I tried a "fix" suggested by a friend who is in IT and it worked out ok for

me.

I hope I am using the correct forum to share this information with you and

please excuse me if I'm not.

Anyway this is the fix that worked -

In the search pane type in services

scroll down to Win HTTP Web Proxy Auto-Discovery Service

Right Click and go to - properties

In the "properties" pane look for startup type

select - Automatic

Make sure you select "Automatic" and not "Automatic delayed start"

Click - "Apply" and then "Ok"

Restart computer and then search for UPDATES

Worked fine for me, hope it helps others out."

.. annars dör man!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat lösningarna på denna sida?

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=13179

Ja, men fix1 vet jag inte hur jag ska göra. går till regeditorn och letar efter detta:

HKEY_LOCAL_MACHINE / COMPONENTS

PendingXmldentifier

NextQueueEntryIndex

AdvancedInstallersNeedResolving

Men inget av dessa finns. Testat med fix 2 och 3 men dom hjälpte inte alls..

testat Malware och har sökt igenom och hitta inget.

Win HTTP Web Proxy Auto-Discovery Service har jag även fixat till. men update funkar inte ändå.

kör med svenskt vista home basic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men fix1 vet jag inte hur jag ska göra. går till regeditorn och letar efter detta:

HKEY_LOCAL_MACHINE / COMPONENTS

PendingXmldentifier

NextQueueEntryIndex

AdvancedInstallersNeedResolving

Men inget av dessa finns. Testat med fix 2 och 3 men dom hjälpte inte alls..

testat Malware och har sökt igenom och hitta inget.

Win HTTP Web Proxy Auto-Discovery Service har jag även fixat till. men update funkar inte ändå.

kör med svenskt vista home basic.

Finns inget av dom 3 värdena i ditt register så är allt som det skall där! Dom skall inte finnas! För övrigt får jag hänvisa dig till Microsofts kostnadsfria support för updateproblem! Dom har fortfarande inte lyckats få till någon dokumentation om updateproblemen i Vista (undantaget dom 3 registerposterna som jag beskrev). Det skulle vara intressant att få veta hur dom löser ditt fall och var felet låg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade just lite uppgifter om en Trojan som kan orsaka den felkod du får på Win update! Den kallas tydligen för DNS-changer Trojan! För att kontrollera att det inte är detta det rör sig om... Starta kommandotolken och skriv ipconfig /all... vid posten DNS-servrar skall du ha ett lokalt IP som 192.168.0.1 eller möjligen en IP-adress tilldelad av din ISP. Har du ett IP liknande dom jag listar här, så är det högst troligt att du har råkat ut för nämnda trojan! Åtgärdas i så fall enklast med Malwarebytes Antimalware!

Oönskade IP:

85.255.113.122

85.255.112.83

85.255.116.148

85.255.112.223

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sista fråga innan jag ger upp denna tråd... är du uppkopplad mot någon ISA-server? Det skapar nämligen en registernyckel som får Windows att leta efter en updateserver! Kontrollera i så fall följande:

Starta Registereditorn och navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU... finns nyckeln överhuvudtaget i ditt register, så ändrar du värdet "UseWUServer" från 1 till 0! Starta om burken och försök uppdatera!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sista fråga innan jag ger upp denna tråd... är du uppkopplad mot någon ISA-server? Det skapar nämligen en registernyckel som får Windows att leta efter en updateserver! Kontrollera i så fall följande:

Starta Registereditorn och navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU... finns nyckeln överhuvudtaget i ditt register, så ändrar du värdet "UseWUServer" från 1 till 0! Starta om burken och försök uppdatera!

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU finns ens inte i registret..

Malwarebytes Antimalware! har jag sökt igenom med det.. och fick detta och tog bort..

Infekterade registerdataposter:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\NameServer (Trojan.DNSChanger) -> Data: 85.255.112.39,85.255.112.40 -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\{253be57f-1988-4ecc-933e-9d97e10d0103}\NameServer (Trojan.DNSChanger) -> Data: 85.255.112.39,85.255.112.40 -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\{826cbe3f-75df-49fc-bf4d-da2339f8e9f5}\DhcpNameServer (Trojan.DNSChanger) -> Data: 85.255.112.39,85.255.112.40 -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\{826cbe3f-75df-49fc-bf4d-da2339f8e9f5}\NameServer (Trojan.DNSChanger) -> Data: 85.255.112.39,85.255.112.40 -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Tcpip\Parameters\NameServer (Trojan.DNSChanger) -> Data: 85.255.112.39,85.255.112.40 -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\{253be57f-1988-4ecc-933e-9d97e10d0103}\NameServer (Trojan.DNSChanger) -> Data: 85.255.112.39,85.255.112.40 -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\{826cbe3f-75df-49fc-bf4d-da2339f8e9f5}\DhcpNameServer (Trojan.DNSChanger) -> Data: 85.255.112.39,85.255.112.40 -> Quarantined and deleted successfully.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\{826cbe3f-75df-49fc-bf4d-da2339f8e9f5}\NameServer (Trojan.DNSChanger) -> Data: 85.255.112.39,85.255.112.40 -> Quarantined and deleted successfully.

Infekterade mappar:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade filer:

C:\Program Files\Mozilla Firefox\components\iamfamous.dll (Trojan.Agent) -> Delete on reboot.

efter detta så har jag testat nästan allt. men inget funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU finns ens inte i registret..

Malwarebytes Antimalware! har jag sökt igenom med det.. och fick detta och tog bort..

efter detta så har jag testat nästan allt. men inget funkar.

Se där... då hade du råkat ut för trojanen i alla fall! Nu kan det hända att den eller något annat malware har ställt till med fler problem, så jag föreslår att du först av allt ser till att rensa datorn från allt skräp, sedan kan du reparera Vista med hjälp av recovery-skivan om det behövs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där... då hade du råkat ut för trojanen i alla fall! Nu kan det hända att den eller något annat malware har ställt till med fler problem, så jag förslår att du först av allt ser till att rensa datorn från allt skräp, sedan kan du reparera Vista med hjälp av recovery-skivan om det behövs!

Naj e det så!? Då har jag samma problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prata med support och fick några förslag..

Backup

========================================

De åtgärder vi föreslår du ska utföra ska inte skada något i datorn men eftersom vi aldrig kan ta ansvar för dataförluster om något går fel så rekomenderar vi alltid att man har en aktuell backup av viktiga filer. Ett enkelt sätt för en backup är att bränna filerna på CD/DVD-skivor. Har du ytterligare frågor om backup får jag hänvisa till produktsupporten, har du fått Windows med när du köpte datorn ska du vända dig till din datorsupport annars kan du ringa vår kundtjänst 08-752 09 29.

========================================

Steg 1- Monder fix

========================================

Ladda ner följande fil

ftp://ftp.f-secure.com/anti-virus/tools/f-vmonde.zip

Spara filen på skrivbordet. När nerladdningen är klar så ska Ni högerklicka på den och välja packa upp här / extrahera alla.

Då detta är gjort så kommer Ni att få upp en mapp/ ett par nya ikoner.

Efter att detta är gjort så ska Ni klicka på den gula ikonen som heter f-vmonde.exe och välja kör. Ni kommer att få upp en svart dos ruta som Ni trycker Y i för att starta borttagningen av denna infektionen.

När den har gått klart så kommer det att stå att Ni ska starta om datorn, vilket det då är bara att göra.

========================================

Steg 2- Windows Defender

========================================

1. Öppna "Start" och skriv "Windows Defender" i sökrutan, tryck sen enter.

2. Gå in på "Verktyg" och välj "Microsoft Spynet".

3. Ändra till "Avancerat medlemskap" (alternativ 2) och tryck på "Spara"

4. Ladda också ner definitionerna härifrån:

http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=85914&clcid=0x409

och installera dem. Den installerar utan att man märker något.

5. Klicka därefter på pilen till höger om "Sök" och välj "Fullständig sökning"

========================================

Steg 3- One care

========================================

1. Öppna "Start" och skriv "msconfig" i sökfältet och tryck enter. Gå till fliken "Systemstart" och bocka för "Felsäker start". Välj också "Nätverk". Klicka sedan på OK och välj att starta om datorn.

2. Logga in på ditt vanliga konto, välj "Ja" på frågan som kommer upp efter inloggingen.

3. Gå in på den här länken:

http://onecare.live.com/site/sv-se/default.htm

4. Välj att göra en fullständig genomsökning. Du får sen fram ett serviceavtal. Acceptera det. Välj sen att installera verktyget. Det kan hända att du får fram en varningsruta angående informationsfältet. Titta längst uppe på sidan, det kan vara att du har fått ett nytt fält i någon färg, och det står "Denna webbplats vill...". Klicka på fältet och välj att installera eller köra ActiveX-kontrollen.

5. Välj "Starta verktyget".

6. Välj "Fullständig genomgång" och var uppmärksam på informationsfältet.

7. Ta bort allt den hittar.

För att återvända till "Normalt läge" gör du så här:

Öppna "Start" och skriv "msconfig" och tryck enter. Klicka på "Normal Start" och tryck på "OK". Starta sen om datorn.

========================================

Steg 4- KVRT

========================================

Spara ner följande fil till skrivbordet.

http://downloads.kaspersky-labs.com/devbuilds/AVPTool/

När filen är nerladdad, högerklicka på den, välj egenskaper. Klicka på knappen häv blockering, klicka på verkställ och därefter ok.

Starta om datorn i felsäkert läge.

Öppna "Start" och skriv "msconfig" i sökfältet och tryck enter. Gå till fliken "Systemstart" och bocka för "Felsäker start". Välj också "Nätverk". Klicka sedan på OK och välj att starta om datorn.

Starta om när du blir tillfrågad om du vill.

Installera verktyget. I mitten på rutan, finns det en meny som det står Security level,Recomended,klicka på den. Klicka därefter på customize, gå till fliken Heuristic analyzer. Bocka för Enable deep rootkit scan och lägg level på high. Klicka ok och därefter apply. På huvudmenyn, bocka för alla enheter som finns i menyn, klicka på scan. När den har gått klart så klickar Ni på Neutralize all.

För att återvända till "Normalt läge" gör du så här:

Öppna "Start" och skriv "msconfig" och tryck enter. Klicka på "Normal Start" och tryck på "OK". Starta sen om datorn.

========================================

Steg 5- HijackThis!

========================================

1. Öppna länken:

http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_d.../HiJackThis.zip

2. Välj att spara den på skrivbordet.

3. Högerklicka sedan på filen hijackthis.zip på ditt skrivbord

4. Välj "Packa upp" (eller "Extrahera") till "\hijackthis"

5. Det har nu skapats en mapp på skrivbordet som heter "hijackthis", öppna mappen och kör programmet "hijackthis.exe"

6. Välj "Do a system scan and save a logfile"

7. När datorn har tänkt en liten stund får du upp ett nytt fönster med anteckningar. Välj "Arkiv" och "Spara som". Döp den till valfritt (exempelvis ditt namn).

9. Komprimera (högerklicka på filen och välj "Skicka till" och sen "Komprimerad mapp") filen och skicka den till mig i ett mail.

Dock så använde jag mig inte av tipsen utan bestämde mig för att installera om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...