Gå till innehåll

Problem med mikrofonen med nya Creative ljudkort


Recommended Posts

Ljudkortet slutade att fungera. Köpte en från samma tillverkare, Creative Audigty SE.

Följde installationsbeskrivningen och installerade det nya kortet.

Ljudet fungerar jätte bra. Även bättre än det gamla kortet. Men plöstligt säger den att mikrofonen är avstängd.

Jag försökte hitta hjälp på Creative supporten men hittat ingenting som kan hjälpa.

Uppdaterade med senaste drivrutinerna och program men det hjälpte inte.

Kör fortfarande med XP Home patch 3.

Jätte tacksam om någon kan hjälpa mig.

Behöver använda video samtal och just nu är det helt tyst.

Sweli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du svarade.

Inga röda markeringar eller gula. Allt ser ut att vara som det skall.

I enhetshanteraren säger att enheten är installerad och att det fungerar korrekt, men när jag kör diagnostik säger att micken är avstängd, att det inte registrerar min röst.

Standarddrivrutinerna är borta. jag kan bara välja creatives, hur kan jag få tillbaka det jag hade innan?

tack för all hjälp

Sweli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då går vi till nästa steg...

Öppna kontrollpanelen - Ljud och ljudenheter, välj fliken "Ljudenheter"

På mitten, ungefär står det "Inspelning av ljud" "Standardenhet", finns ditt ljudkort med där?

Om du inte ser det, eller om det står något annat, tryck på pilen i högra hörnet.

Kan du nu välja ditt ljudkort, markera det och spara.

Om ditt kort redan står där, välj "Volym", där ser du på "Microphone" en "kryssruta", markera den och dra upp volymen en bit.

Fungerar det nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt kontrollerat, allt ok. bifogar bild på egenskaper.

Fortfarande ingen ljud. Skype och MSN säger fortfarande att micken är avstängd.

När man testar maskinvara i egenskaper mappen Röst, händer ingenting vid inspelning. När jag trycker på nästa säger att min röst registrerades inte.

när det gäller drivrutiner har jag bara live24 att välja. Inga standardenheter som jag hade förr.

Sweli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit uppe hela natten. Tog bort allt som har med ljud att göra i datorn, drivrutiner och program.

Installerade om allt igen. Resultat: Micken fungerar INTE

Jag läste i help tips att man ska uppgradera BIOS.

HUR GÖR MAN DET?

jag kan ladda ner en senare version från HP. Har en Presario 8420SE

Nästa fråga: Skulle jag ha köpt samma ljudkort jag hade i datorn?

Creative Sound Blaster Modelnummer: SB0160

Nu tänker jag gå och sova några timmar :-)

Tacksam för flera tips.

Sweli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förslag, för att testa, eftersom det har förekommit konstiga fel med HP maskiner och sp3 är att avinstallera sp3 och sedan ominstallera ljudkortet så det fungerar.

Om du efter det installerar sp3 och micken slutar att funka, så vet du vad som är orsaken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, jag ska prova med att avinstallera SP3.

Micken fungerar. Jag har 2 headset Creative HS-300, testade med båda i 2 olika datorer, fungerar bra i den andra datorn.

Återkommer när jag har testat med att avinstallera sp3 eller har slängt datorn genom fönstret  ::)

Sweli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu återkommer jag: HELP!

Tog bort SP3 enl. rekommendation. Nu kan jag inte starta windows!

Datorn startar men vid en viss punkt efter att Windows försöker starta, blir skärmen svart och det händer inget mer.

Försökte med följande:

Starta windows normalt (en gång)

Starta med sista fungerande konfiguration.

Starta i felsäkerläge med nätverk - utan nätverk -

Starta bara i felsäkerläge.

I alla varianter hamnar jag i samma situation: svart skärm inget händer.

Hur startar jag datorn? nu är det verkligen kris!!!!!!!!!!!!!!  :o

Sweli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Historien fortsätter, senaste händelsen:

Lyckades genom att läsa lite här på forumet och lite på HP's sida, att testa alla andra sätt att starta i felsäkerläge och ta bort alla kablar utom skärm, tangentbord och mus.

I VGA läge hände inte ett dugg.

Testade i starta i felsökningsläge, DET ENDA SOM FUNGERAR. Så nu kan jag komma in.

Enda problem är att den startar alla andra program och plöstligt fryser skärmen och musen och kan inte göra mer än starta om men den gör samma sak. Försökte komma åt MSconfig för att ta bort allt som startar men än har jag inte lyckats förre den fryser.

Någon som vet om man kan göra det i DOS-promten?

Sweli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort det med administratör rätigheter genom läggtill/ta bort program

Klagade att flera program inte skulle fungera men jag fortsatt ädå. Kanske tröttheten tog över.

Jag har ingen Windows CD. Datorn (hempc) kom installerad med operativsystemet och inga CD till det.

Så jag hittade en gammal Windows skiva med SP2 och installerade det.

Sen kunde jag starta datorn i Normalläge men utan USB-kopplingar mer än mus och tangentbord förstås.

Det som händer nu är att även om jag installerade om skrivaren, t ex. varje gång jag sätter i en USB blir skärmen svart och det är bara att stänga av.

MICKEN som var första orsaken till detta fortfarande fungerar inte.

HUR FÅR JAG USB DRIVRUTINERNA ATT FUNGERA!!

Jag är jätte tacksam för all den tid tu tar för att försöka hjälpa mig  :)

Sweli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bifogar en txt-fil med all information om moderkortet.

Datorn är en HP Presario 8420SE

Konstig nog en tekniker som var här förra året sa a mitt moderkort var MS-6732(durango)

Jag kollade på HP's sida och de säger samma sak.

Den utskrift i txt-filen säger något annat. Det tar jag från FreshDiagnose från Fresh Devices.

Vem ska man tro på?

Jag försökte installera om en Canon skrivare för att fixa problemmet med USB men rekommendation jag läste på HP är att jag ska ta bort alla rootUSB från maskinvara och installera om med USB.inf

som finns i katalogen system32.

Frågan är om jag ska göra det eller inte? som det gick med SP3...

Sweli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog vi litar på Hp... ;)

Intel 845 chipset drivrutiner http://downloadcenter.intel.com/Product_Fi...57〈=eng välj operativsystem och gå vidare.

HP's drivrutiner till din dator. http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwar...product=303660#

Det finns även en ÅterställningsCd att beställa,  om du vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tillbaka från nattens övningar.

Trött och f-nad med min dator  >:(

Fixar man en sak fungerar inte 3 andra. Till slut efter att följa dina instruktioner, gjorde jag en återställning till tidigare datum och då hittade datorn alla USB enheter och allt men min administratör Sweli med alla intällningar var borta!

Systemåterställnings fönstret är helt vit, likaså användarinställningar.

Så jag kan inte gå tillbaka till någon inställning.

Att installera tillbaka SP3 fungerade till hälften sen sade systemmet att den kunde inte fortsätta "åtkomst nekad" förmodligen rättigheter.

Gick till regedit för att ändra på behörighet. Det gick inte att få den att ärva eller ändra undernicklar.

TILL SLUT TRÖTTNADE JAG!

Gick och köpte mig en ny dator med allt på. Blev en ny HP med vista premium -64

Nu hoppas att den fungerar ett tag. Jag får ta hand om den gamla dator lite senare.

Om min nya dator heter också ÄGARE från början hur kan jag ändra namnet när jag börjar att installera?

Tack för all hjälp

Sweli

som egentligen heter Elsa och är egenföretagare och har inte så mycket tid för såååå mycket datorkrångel. Tänk att allt började med att jag ville ändra namnet Ägare och att efter det micken inte fungerade  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra enklast är att skapa en ny användare som du döper till Sweli, tänk på att ge administrativa rättigheter om du inte ska få en massa extraarbete senare vid installationer.

Starta om datorn och logga in med din nya användare. Om allt fungerar som det ska, kan du avaktivera "Ägaren", såvida inte det är administratörskontot.

Hp har svårt för att installera sp3 korrekt, det finns en fix för det på hp's sida och Stenis har skrivit en artikel i ämnet Hp och sp3.

Har för mig att det är Stenis i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms,

Tack för all din hjälp! Jag håller på för fullt att installera det nya datorn. Den har massor av roliga nyheter. Nu valde jag att ha engelska som språk för att säkra mig av framtida problem.

De flesta program jag laddar är egentligen på engelska. Det går att ändra namnet på datorn och användare. Det frågar Vista under installationen. Det var trevligt.

Jag försökte hitta på HP fixet till SP3 men lyckades inte tyvärr.

Vet du var jag kan hitta den?

Jag sökte på artiklar från Stenis men hittade bara för AMD datorer

Jag har jätte mycket problem med den gamla dator och skulle vilja gå tillbaka till en återställningspunkt men allt är vit.

Sweli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag sökte på hp's fix för problemet och det visade sig att det var ett bootproblem vid omstart efter sp3 installationen. Bootproblemet i sig, rörde amd/intel problematiken.

Om du vill, kan vi prova en avinstallation av sp3 från återställningskonsollen på den gamla datorn.

Är det så att du inte har något du vill/måste spara, så rekommenderar jag en helt ny installation från start med en formatering av hårddisken.

Måste du spara något, kan du koppla in den gamla hårddisken i den nya datorn som slave, för att kunna plocka ut det du vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har så mycket på den gamla datorn att jag skulle inte vilja formatera om den.

Finns det ett sätt att få tillbaka "systemåterställning". Just nu är alla rutor vita utan text eller bild.

Skulle jag kunna få det att fungera tror jag att jag kan få det tillbaka till det som var för några dagar sen och det skulle vara kanon! Det enda som inte fungerade var micken då. Jag hade fått även min administratör tillbaka.

Just nu fungerar knappast något program.

Bollen är din  ;)

Sweli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,  :D

Då ska vi börja med att avinstallera sp3, om det inte går på vanligt sätt gör vi det från återställningskonsollen.

När det är gjort, om det inte fungerar som det ska, så ska vi försöka att reparera ditt register från ett tidigare datum och förhoppningsvis så ska allt fungera som tidigare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades med konsten återställa till tidigare fungerande konfiguration. Fick tillbaka Sweli=administrator och startade i NORMALLÄGE!  ;D

Nu ser jag alla användare, systemåterställning och allt, men alla tidigare datum från 11/10 bakåt i tiden är borta! var är de??

Som du

Det är strull med en del program t ex Outlook som klagar på MAPI  och CLR oåterkallig står det.

Kan man få tillbaka registret från tidiare datum? hur vet vi att det är just den som kommer att fungera?

SP3 vågar jag inte röra just nu, ska jag erkänna  :-[

Sweli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...