Guest Computer Posted October 5, 2008 Posted October 5, 2008 Asså i somras när jag var och surfa på internet fick jag nått virus som förstörde min usb-styrenhet. Vad jag än pluggar in i usbkontakten så står det att det inte funkar. Jag har provat med min trådlösa mus, min externa hårdisk och olika usbminnen, och inget utav det funkar. Det står bara "kan inte känna igen blablabla" Jag har ominstallerat datorn flera gånger, jag har laddat ner drivrutiner men inget funkar tyvärr. Någon som vet vad felet kan vara. Kan viruset vara kvar i datorn trots att jag ominstallerat den? Hjälp tack. Quote
lbl Posted October 5, 2008 Posted October 5, 2008 Har du installerat moderkortets drivrutiner för det chip-set (nVidia, ALI, Intel, osv) som sitter på ditt moderkort, annars fungerar det ju inte ?! Det hämtar du hem från din moderkortstillverkare eller datortillverkare. /LbL! Quote
Venoms Posted October 5, 2008 Posted October 5, 2008 Ladda hem nya chipsdrivrutiner passande ditt moderkort. Om du inte vet vad du ska ha, skriv här vilken typ och modell på moderkort du har. edit: För sen... igen Quote
Guest Computer Posted October 5, 2008 Posted October 5, 2008 Min dator heter Acer Aspire 3650. Jag har varit på acers sida och laddat ner drivrutiner därifrån, men det funka ändå inte. Mitt moderkort är ATI något. vet inte riktigt vad det heter. Men ni kan väll hjälpa mig att hitta den senaste drivrutin till den? Tack Quote
Venoms Posted October 5, 2008 Posted October 5, 2008 Chipset Ati... ftp://ftp.work.acer-euro.com/notebook/asp..._v8.233.0.0.zip, XP drivrutiner... Drivrutiner till din modell... http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_3650.html När du extraherat, dvs packat upp zipfilen, dubbelklicka på "CheckVer.exe", för att kontrollera att det är rätt version på chipset. Om det är rätt version, och det borde vara det... dubbelklicka på "Setup.exe", och följ anvisningarna. Quote
Guest Computer Posted October 27, 2008 Posted October 27, 2008 Jag har provat att göra det flera gånger men det funkar inte. Någon som har något annat förslag på hur man kan fixa det? Quote
lbl Posted October 28, 2008 Posted October 28, 2008 Formattera om hårddisken och ominstallera allt, då har du garanterat dödat ev. virus. Men det kanske är en inställning i BIOS, har du tittat där ?! /LbL! Quote
Guest Computer Posted October 30, 2008 Posted October 30, 2008 Jag har formaterat om allt och det verkar inte vara något virus kvar. Däremot har jag inte kollat i BIOS. Vad är det jag ska titta efter där? Quote
lbl Posted October 30, 2008 Posted October 30, 2008 Det brukar ju finnas inställningar för t ex Legacy USB-support mm mm, snoka runt lite så ser du ju vilka poster som nämner USB. /LbL! Quote
Guest Computer Posted October 31, 2008 Posted October 31, 2008 tack, ska kolla om jag kan fixa det, annars så får jag väll köpa en ny dator Quote
Recommended Posts