Gå till innehåll

Alla dessa uppdateringar..


frenchmix

Recommended Posts

Har haft min laptop i fyra år nu, och uppdaterar lydigt allt jag skall (tror jag ialla fall). Nu börjar det bli fullt. Frågan är därför; kan man ta bort gamla uppdateringar, och bara behålla de senaste?

Dum fråga kanske, men jag är helt självlärd, och det fattats mycket ännu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det låter som du skulle behöva köra en vända med CCleaner!

Med det kan du bl.a. ta bort filer som behövs för att avinstallera uppdateringar. Uppdateringarna bör man inte avinstallera, utan ta hellre bort avinstallationsfilerna. I CCleaner markerar du Hotfix Avinstallerare under Avancerat (under Filstädning, Windows).

CCleaner kommer nog att hitta en hel del annat också att ta bort. ;) Gör en registerrensning också!

CCleaner hämtar du här (välj Slim-versionen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller också tar du manuellt bort alla blåa mappar som börjar med dollartecken direkt under C:Windows. Jag antar att det är det som CC Cleaner gör :)

När nya uppdateringar eller Service Pack installeras så backas filerna dessa ersätter upp till de blåa mapparna jag nämnde tidigare. När du tar bort dessa så tar du bort alla möjligheter till att avinstallera några uppdateringar eller service packs men å andra sidan lär du kunna spara många megabyte genom att ta bort dessa mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller också tar du manuellt bort alla blåa mappar som börjar med dollartecken direkt under C:Windows. Jag antar att det är det som CC Cleaner gör :)

Jo det är vad CCleaner gör.

Men visst är det mycket bekvämare att kunna rensa detta (och allt annat CCleaner tar bort) via högerklick på papperskorgen ;)

Eller rentav automatiskt vid uppstart. 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Vad bör man mer ha markerat under avancerat??

Jag har markerat Gamla prefetchfiler, Startmenyns Cahce, Meddelandefältets Cache, Startmenyns Användarhistorik, och Hotfix Avinstallerare.

Windowsmappar Storlek/Placering kan vara bra om du får problem med att Windows glömmer hur du vill visa olika mappar, eller om mappvisningen blir långsammare. Efter rensning bör man avmarkera den igen (om man vill att Windows skall minnas mappinställningarna i fortsättningen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj.Det var så mycket OBS.Vad är det som händer igentligen med startmenyns ordning kommer att nollställas?och meddelandefältets cache nollställs ::)
Menu Order Cache

The Start menu allows you to set a custom order to the programs listed, although there's no option to sort all folders by name. Selecting this option removes any custom ordering from the Start menu.

Tray Notifications Cache

In Windows XP the System Tray (the set of icons next to the clock in the bottom-right corner) orders and hides items automatically for you. Whilst this is useful, it records a list of every program that has been run from the tray. This option clears the list of previous programs and removes any custom display/hide options. (Warning: This won't have any affect until you manually restart the explorer process from the Task Manager.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...