__087 Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 oj, då är det inte mycket alls alltså. Finns det något annat jag kan prova på?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Har du kollat den cpu-belastande svchost.exe i Process Explorer, så att du kan se vilken tjänst den är värd för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Min ie8 beta 2 har 25,6mb när den startat precis. Min FF 3.03 tar 109 mb med tre flikar... Edit, jag har webradion också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 min dator har bara 512 Mb i ram och det gick ju inte att utöka heller så jag måste försöka snåla med processorer som är igång samtidigt ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Har du bara en disk eller har du möjlighet att utöka antalet diskar till två, med en på en annan kanal? Om du skulle göra det, kan du flytta "pagefile/växlingsfilen" till den andra disken, samt du skulle kunna flytta på Katalogen "Mina Dokument" samt att du skulle kunna flytta adressen till "Skrivbordet". Allt för att optimera systemet till ett så resurssnålt system som möjligt. Jag läste även en post tidigare som handlade om extrem optimering av windows. Det finns mycket man skulle kunna göra, om man inte har så mycket ram i datorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Enligt bilden har du alltjämt spoolsv.exe (tjänsten Print Spooler) igång. Behöver du den hela tiden? Jag har lyckats trimma ned antalet processer något mer. Men vad man kan stänga av beror ju på vad man använder, förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 aa tyvärr har jag ju det. Växlingsfiler har jag redan flyttat över till min 40 Gb hårddisk (nyinkopplad). Jag vet däremot inte hur man flyttar mina dokument m.m.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 jag tror inte jag använder den filen (vet inte riktigt vad den är till för program) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 jag tror inte jag använder den filen (vet inte riktigt vad den är till för program) Om du nu menar spoolsv.exe, så behövs den för utskrift, som jag tidigare skrev. Har du en skrivare, men skriver ut sällan, ställ tjänsten på Manuell. Skriver du aldrig ut, inaktivera den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 ja just ja nu när du säger det så då hamnar den på Manuellt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 ja just ja nu när du säger det så då hamnar den på Manuellt Bra, men glöm inte att starta tjänsten innan du skall skriva ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 hehe nejdå. Vad finns det mer jag kan ändra på?? Såg att jag missade lite inlägg på sida två där och det ber jag om ursäkt för. Naturligt vis sitter jag på router, en ZyXEL nått tror jag den hette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 För att flytta "Mina Dokument" Start, högerklicka ikonen för "mina dokument", Egenskaper -> Flytta, skriv in den nya adressen och spara De andra är det bäst att använda extraprogram till, typ Xsetup... lite enklare då plus att det går att ändra tillbaka snabbare om man vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 okej men är det rekommenderat att jag flyttar den till min andra hårddisk?? (40 Gb med växlingsfiler) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Svar ja. Edit: Om du har lite eller inget på skrivbordet går det också snabbare, annars måste allt skrivas upp i minnet först också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Står du ut med det klassiska Windows-temat, kan du inaktivera tjänsten Themes. Den här artikeln kan du ju läsa och följa. Få ikoner och ingen bakgrundsbild på skrivbordet kan underlätta för datorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 jag har 4 st ikoner på skrivbordet, jag sparar allting på Mina dokument men då flyttar jag den till andra hårddisken då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Fyra är acceptabelt! Att städa med CCleaner (filer och register) är nödvändigt. Och defragmentera, förstås. Hämta JkDefrag, och låt det defragmentera och optimera båda diskarna (efter flyttning/städning). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 hehe okej då blir jag godkänd med ikonerna CCleaner kör jag minst 3 gånger om dagen och defrag brukar jag köra en gång om dagen minst (har varit lite dålig på det senaste dagarna bara) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 En till dig för det! ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 tack så mycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 finns de något mer jag kan pröva??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Nja, idéerna börjar tryta nu NVSvc32.exe (NVIDIA Driver Helper Service ) kan du inaktivera. Tog du reda på vad det är som belastar cpu:n så mycket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Kan vi få en bild på den nuvarande aktivitetshanteraren? Edit: Och en HiJack this log, för jämförelse skull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
__087 Posted October 11, 2008 Author Share Posted October 11, 2008 självklart kan ni få det, jag måste oxå tilläga att internet fungerar jätte långsamt det går långsamt att ladda upp sidor. Här kommer iallafall bilden och HJT loggan Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2 Scan saved at 20:56:53, on 2008-10-11 Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600) MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180) Boot mode: Normal Running processes: C:WINDOWSSystem32smss.exe C:WINDOWSsystem32winlogon.exe C:WINDOWSsystem32services.exe C:WINDOWSsystem32lsass.exe C:WINDOWSsystem32svchost.exe C:WINDOWSSystem32svchost.exe C:WINDOWSsystem32spoolsv.exe C:ProgramGrisoftAVG7avgamsvr.exe C:ProgramGrisoftAVG7avgupsvc.exe C:ProgramGrisoftAVG7avgemc.exe C:WINDOWSsystem32svchost.exe C:WINDOWSsystem32nvsvc32.exe C:WINDOWSExplorer.EXE C:WINDOWSsystem32wscntfy.exe C:ProgramGrisoftAVG7avgcc.exe C:WINDOWSsystem32RUNDLL32.EXE C:ProgramWindows LiveMessengerusnsvc.exe C:WINDOWSsystem32svchost.exe C:ProgramInternet Exploreriexplore.exe C:ProgramTrend MicroHijackThisrensare.exe R0 - HKCUSoftwareMicrosoftInternet ExplorerMain,Start Page = http://www.google.se/ R1 - HKCUSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionInternet Settings,ProxyOverride = *.local R0 - HKCUSoftwareMicrosoftInternet ExplorerToolbar,LinksFolderName = Länkar O2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} - C:ProgramDelade filerAdobeAcrobatActiveXAcroIEHelperShim.dll O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file) O3 - Toolbar: (no name) - {0BF43445-2F28-4351-9252-17FE6E806AA0} - (no file) O4 - HKLM..Run: [AVG7_CC] C:ProgramGrisoftAVG7avgcc.exe /STARTUP O4 - HKLM..Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:WINDOWSsystem32NvCpl.dll,NvStartup O4 - HKLM..Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:WINDOWSsystem32NvMcTray.dll,NvTaskbarInit O4 - HKUSS-1-5-19..Run: [AVG7_Run] C:ProgramGrisoftAVG7avgw.exe /RUNONCE (User 'LOKAL TJÄNST') O4 - HKUSS-1-5-20..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSsystem32CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE') O4 - HKUSS-1-5-18..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSsystem32CTFMON.EXE (User 'SYSTEM') O4 - HKUS.DEFAULT..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSsystem32CTFMON.EXE (User 'Default user') O9 - Extra button: (no name) - AutorunsDisabled - (no file) O10 - Broken Internet access because of LSP provider 'c:programbonjourmdnsnsp.dll' missing O16 - DPF: {1E54D648-B804-468d-BC78-4AFFED8E262E} (System Requirements Lab) - http://www.nvidia.com/content/DriverDownlo.../sysreqlab3.cab O23 - Service: AVG7 Alert Manager Server (Avg7Alrt) - GRISOFT, s.r.o. - C:ProgramGrisoftAVG7avgamsvr.exe O23 - Service: AVG7 Update Service (Avg7UpdSvc) - GRISOFT, s.r.o. - C:ProgramGrisoftAVG7avgupsvc.exe O23 - Service: AVG E-mail Scanner (AVGEMS) - GRISOFT, s.r.o. - C:ProgramGrisoftAVG7avgemc.exe O23 - Service: FLEXnet Licensing Service - Macrovision Europe Ltd. - C:ProgramDelade filerMacrovision SharedFLEXnet PublisherFNPLicensingService.exe O23 - Service: NMIndexingService - Nero AG - C:ProgramDelade filerAheadLibNMIndexingService.exe O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:WINDOWSsystem32nvsvc32.exe O23 - Service: Remote Packet Capture Protocol v.0 (experimental) (rpcapd) - Unknown owner - C:ProgramWinPcaprpcapd.exe -- End of file - 3261 bytes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts