puttekock Posted October 11, 2008 Share Posted October 11, 2008 Hej! Jag har ganska nyligen köpt en ny dator och när jag installerat Everest Home så visar det att det är bara USB1 på datorn. Jag har plockat ur ett extra kort från den gamla datorn och det kortet har USB 2 på 3 utgångar. Skall man göra något speciellt för att uppgradera eller kan det vara så att de har installerat bara USB1 i en ny dator för 8000:- , det verkar ju lite konstigt. Jag skickar med en printscreen på Everest Home När jag stoppar i skivan för moderkortet så finns det en länk för att uppgradera till USB2 och när jag klickar på den så kommer det här meddelandet upp. Windows XP USB2.0 Driver Installation ==================================== Please using Windows XP SP1 (Service Pack 1) or later versions, you DO NOT need to install this driver, because they already contain software support for USB 2.0. Man blir ju lite fundersam när det står USB1 på alla i Everst Home Jag hoppas att är någon som kan hjälpa mig. Hälsningar Gunnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LightningStrike Posted October 12, 2008 Share Posted October 12, 2008 Kan du inte ändra något i BIOS, endel BIOS kan man ställa in vilken version man vil ha (det kanske är inställt på att bara köra med USB1.1) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted October 12, 2008 Share Posted October 12, 2008 Jag skickar med en printscreen på Everest Home Tittar du lite längre ner, så ser du både NEC och Intel Enhanced Controller, vilket är USB 2.0. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
puttekock Posted October 12, 2008 Author Share Posted October 12, 2008 Hej! och tack för ditt svar, nu är det bara så att jag har aldrig varit in och ändrat i bios , vad är det man skall gå in i för att komma dit? Hälsningar Gunnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
puttekock Posted October 12, 2008 Author Share Posted October 12, 2008 Hej! jag kanske har missuppfattat det hela, men jag trodde att där det står USB2 det är mitt extra kort med 3 USB utgångar, men det kanske inte stämmer Hälsningar Gunnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 12, 2008 Share Posted October 12, 2008 Sedan många år tillbaka levereras endast moderkort med stöd för USB2 (och USB1). (I BIOS kan man ändra standardinställningen så att endast USB1 hanteras.) Om du jämför med min bild så har vi båda kontrollers för USB2.0 och USB1.1 (jag har inget extrakort) Vissa externa USB-förgrenare kan få en USB-port att endast komma upp i USB1-hastighet, men då brukar Windows påpeka detta vid inkoppling av enheter i den. Angående USB2 -uppgraderingen du försökte installera så ingår den redan i dagens operativsystem och finns med på skivan bara för att stödja riktigt gamla Windows versioner... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted October 12, 2008 Share Posted October 12, 2008 här finns en guide hur man kollar om man har usb 2 http://www.usbman.com/Guides/checking_for_usb_2.htm mvh t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts