Gå till innehåll

En lite stilla undran


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Har funderat hela natten på en speciell sak.

OM man har två rum och bara till ha skärm/mus/tangentbord till dessa rum och ha en enhet som är i ett tredje rum som man kopplar dessa till hur skall man göra då...

Blir inte det någon server lösning...

Blir detta någon form av nätverkshistoria och i så fall vad skall man ha för saker för att få detta att fungera

Hoppas ni förstår min fundering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att du ska ha en dator och 2 möss, 2 tangentbord och 2 skärmar... är svaret ja, du kan använda en KVM switch.

Men... du kan inte köra dessa samtidigt, eftersom datorn bara har en tangentbords interrupt, socket och kontroller.

Hoppas att du förstår vad jag menar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En KVM switch används för att via en arbetsplats styra/växla mellan flera datorer.

Kontaktmässigt fungerar det väl inte att göra tvärt om eller !?? (en dator mot flera arbetsplatser).

Det blir problem med kablage mellan rummen om du inte skaffar nätverkskopplade anslutningspunkter.

Du skulle kunna köpa två par och använda tre av enheterna. Även här måste du på lämpligt sätt växla

nätverkskabelns omkoppling mellan arbetsplatserna.

http://www.kjell.com/ > Datorer & kringutrustning / Kablage, KVM / KVM, switchboxar / Systemförlängare / 38916

Alternativet är tunna klienter (enklast möjliga PC) som arbetsplatser men tråd/löst mot Internetrouter och

med möjlighet till växelvil uppkoppling via Remote Desktop till Central-/File- Servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Hugaligen

Om jag har två laptop då och båda vill komma åt alla filerna i typ en server hur gör man då?

Bilder musik film

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hugaligen

Om jag har två laptop då och båda vill komma åt alla filerna i typ en server hur gör man då?

Bilder musik film

... då delar du ut dem... Högerklicka på mediakatalogerna och välj "Dela..."

(alternativt placera filerna under "Delat - Delad musik...".)

och i klienterna syns de utdelade foldrarna t.ex. under Nätverk i Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...