Gå till innehåll

Garantier


Stim

Recommended Posts

Var nyss och hämtade ut en inlämnad digitalkamera från HP som hade gått sönder slutet av garantins slut. Tror att det bara fanns 5 dagar kvar på den när den lämnades in. Jag fick kameran utbytt mot en ny kamera,  enligt butiken om vad HP hade vidtagit för åtgärder.

Vad jag undrade då över att jag inte fick ny garanti för den nya kameran och tänkte, ja men fungerar den här då?

I princip kan ju vem som helst lagt in en trasig kamera i kartongen i värsta fall , eller inte ens blivit reparerad osv.

Eftersom jag själv aldrig lämnat in grejer på garanti tidigare, och den jag hade nu gått ut,  frågade jag lite över policyn och enligt butiken menar man att man inte brukar få ny garanti och att flesta företagen även har det på det sättet.

Har ni några erfarenhet om att det är så?

Antar att det är som butiken menar vilket i så fall är väldigt dumt för konsumenter eftersom de aldrig kan veta säkert vad som händer med inlämmnad vara på vägen, och om de ens kommer fungera när de kommer hem.

Själv blev jag tvungen att riva upp allt och testa på platsen för försäkra mig om att det fungerade nu. Hade det inte fungerat så hade varken jag eller butiken kunnat göra något åt den saken. Men som tur var så fungerade allt som det skulle  :)

Dock vet man aldrig, pajar den imorgon eller övvermorgon? Då står man där utan garanti och vet inte säkert vad de stoppat i för en "ny" kamera.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Butikens policy e inte intressant det e väll HPs regler för fabriksgaranti som gäller antar jag.

Om det nu inte va så att butiken "sålde" dig en tilläggs "garanti" när du köpte den?

Så om det e en helt ny kamera ska fabriksgarantin gälla ytterligare ett år eller vad det nu kan vara.

Detta gäller tex om du köper ett par skor som en söm går upp på.. det nya paret har åter igen en ny period av fabriksgaranti, om det nu inte kan påvisas att det INTE beror på en brist hos produkten.

(Anser jag) men det e säkert inte så när det e elektronik bara för att man ska känna så lurad som möjligt  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...