Rebom Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Hej jag har en D-Link DBT-122 som har fungerat bra med min vista dator och nu har jag XP och den fungerar inte!! när den är installerat och kalrt för användning får jag ett fel medelande om(Blutooth-programlicensen omfattar inte användning med denna blutooth-enhet) : question? Tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir_N Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Och du har följt installationsanvisningen? ftp://ftp.dlink.se/Products/dbt-products/...%20QIG%20SE.pdf På slutet finns tfn.nr till Dlink support om det behövs. Jag har jag aldrig sett en DBT-122... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Jag har en sån, och det är inga problem, vare sig i XP eller Vista, men ladda ner en ny drivrutin bara: http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CnptFMIC4ASt...ywuFy7ryCNC+IwA (ALLT på SAMMA rad) Stäng AV ditt AntiVirus/InternetSecurity medan du installerar! /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rebom Posted October 22, 2008 Author Share Posted October 22, 2008 jag har haft usb kabel och skiva men jag slängde dem, har laddat hem dem igen från hemsidan och det är samma fel question? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir_N Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Ja, då återstår väl inget annat än attt ringa supporten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rebom Posted October 22, 2008 Author Share Posted October 22, 2008 jo men det är lite synd och ringa dem om samtalet kostar 39kr och min Blutooth kostade 59kr på siba Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir_N Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 jo men det är lite synd och ringa dem om samtalet kostar 39kr och min Blutooth kostade 59kr på siba Opps! Ja, det kan jag hålla med om! Skumt att den inte funkar, du kan ju alltid prova den i en annan XP-dator! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rebom Posted October 22, 2008 Author Share Posted October 22, 2008 njaaa det är samma fel,nu får jag detta medelande inna installationen är klar !!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Jaha, det där är ju inget fel, det är bara en underrättelse... Den funkar ju när installationen är färdig, du kan ju inte ens ha provat. Annars kan man ju gå bakvägen, och slippa dlinks program (som installeras automatiskt när man kör setup) genom att installera från Enhetshanteraren istället. Dvs ha Pinnen i, och högerklicka DenHärDatorn, dubbelklicka Pinnen, och Uppdatera drivrutiner därifrån (bläddra dig alltså fram till den mapp drivrutinerna ligger UPPackade i!) . Men, som sagt, det ÄR ju inget fel på din installation! /LbL! P.S. Men sicken jäphla översättning av Driver de har gjort på bilden - Förare ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rebom Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 jo men jag har försökt med det också funkar inte,kolla vid kolckan den är inaktiv. när jag försöker starta den får jag (blutooth-enheten kunde inte hittas,kontrollera att blutooth-enheten är rätt ansluten och i gång) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Ja, det är ju bara att gå in på nätverksanslutningar, och högerklicka på den, och aktivera den. Så där ser det alltid ut hos mig när jag inte använder den, för jag avaktiverar den då. Har du Blutooth-pinnen i den där 'ställningen/hållaren' från dlink, annars funkar den inte ?! /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rebom Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 okej nu känner jag med jätte dum men vad ska jag aktivera där min blutooth finns inte i nätverksanslutningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Ok, SER du vad jag skrev MER i samma inlägg ?? Har du INTE din blutooth-pinne INSTOPPAD i HÅLLAREN från DLINK, så FUNGERAR DEN INTE! DÄRFÖR hittar du den inte i nätverksanslutningar. /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rebom Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 joo den är i jag har ingen hållare utan direkt i usb utaget utan den fattar att den är i och har testat med flera utag utam framgång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Har du överhuvudtaget startat OM datorn efter att du installerat ?? Jag minns inte riktigt nu, men jag tror det var som så att man INTE ska ha pinnen i när man börjar installera, utan kanske stoppa in den senare när installationen säger till, så hur har du gjort ?? Hade du pinnen i, fast man inte ska ha det, så avinstallera då allt, starta om datorn, stoppa in pinnen, och se om Windows upptäcker den. Gör Windows det, så fortsätt då att installera drivrutinerna manuellt genom att visa Windows var de ligger, du måste alltså ha dem uppackade i en mapp. När Windows föreslår A: (alltså Diskett), så klickar du på Bläddra, och stegar dig fram till mappen de ligger i. Sen ska du antagligen starta om datorn, och låt då pinnen sitta i när den startar om, så ska den funka sen. Jag vet att på vissa moderkort så kan man INTE använda USB-portar FRAMTILL, SAMTIDIGT som man använder nåt av de (oftast) två paren med USB-portar på baksidan, för det är egentligen SAMMA PAR, så man får passa sig så det inte är nåt sånt som hänt. Dra alltså UR ALLA ANDRA USB-saker, och har du både USB-mus och USB-tbord, så FLYTTA då en av dem till en ANNAN port, och använd porten som just blev ledig, till Blutoothen, så VET du ju att den USB-porten har tillräckligt med ström också! För olika portar KAN ha olika ström, men behöver inte ha det, dvs strömstyrkan kanske inte räcker för din Blutooth-pinne i några av USB-portarna. /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rebom Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 jag gjorde som du skrev och blev inte bättre!titta själv. Jo nu kunde jag installera den men när jag försöker starta så klagar den på programlicensen?!!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Har du kommit så där långt, så hittar ju Win pinnen, och därifrån ska det ju isåfall gå att dubbelklicka på Pinnen i Enhetshanteraren, och därifrån sen installera drivrutinerna genom att visa Windows var de ligger uppackade i en mapp. >>Enhetshanteraren> BlutoothPinnen>Drivrutinsfliken>Uppdatera drivrutin, sen bläddrar du dig fram till mappen där de UPPACKADE filerna ligger. /LbL! P.S. Förresten så går det ju att klicka BAKÅT från den där bilden, och därifrån visa Win var filerna ligger, så gör det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts