Gå till innehåll

Problem med start av datorn


Husky

Recommended Posts

God morgon.

Vid start>Stannar på min första sida som är>Phoenix-awardbios med info om PC,n>nederst på sida står det>press del to enter setup>F12 to enter boot meny>ES >med blinkande markering>sidan verkar allså inte hängd>har prövat dessa kommandon men inget av dessa svarar.Jag startar om PC,n med reset>när jag lyckas så går det snabbt men vad jag kan se är det samma sida som ovan med ett undantag>PC,n räknar snabbt upp hur mycket Ram minne jag har och startar sedan upp som vanligt.Detta fenom har ökat till varje uppstart>förändringar som är gjorda är>uppgradering av just ram minnet från 1G till 3G för 14 dagar sen.>I dag sa loggboken>program>källa>loadperf>händelse(1001)prestandaräknarna för tjänsten WmiAp Ppl togs bort>fältet data innehåller de nya värdena för registerposterna last counter och last help.>Händelse(1000)prestandaräknarna för tjänsten WmiApPpl,fältet data innehåller de nya värdena som tilldelats tjänsten.Hoppas denna information är tillräcklig för att avhjälpa felet så att den startar normalt.Förövrigt så fungerar datorn mycket bra,snabb qvick,stänger ner på sex sekunder efter sista rutan stäng av.PS är ej så snabb på tangenterna (vid frågor och svar om denna tråd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen testat att trycka DEL på det NUMERISKA t-bordet, UTAN att NUM-lock är på ??

Och F12 borde funka, OM du har ställt t-bordet så det ÄR F-tangenter du har, och F-tangenterna inte har ANDRA funktioner.  Du ser ju om F-tangenterna har mer text tryckt på sig än bara F1, F2, osv.

Har de det (annan text), så är de inte F-tangenter förrän du ställt dem till att bli det, vilket sker med nån tangent på t-bordet, t ex en tangent märkt F-Lock.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett fel som inte kommer att loggas i eller påverkas av Windows.

Det är en diagnostik som körs före Windows av processorn via BIOS-programmet.

Något anslutet på moderkortet hindrar testerna att gå igenom.

Markörens blinkning hanteras lokalt i grafikkortet och visar inte att processorn är aktiv.

Det kan vara nya minnet som hänger upp testerna. Plocka ur minnet igen eller kör minnesdiagnostik.

Skapa en bootbar CD från: http://www.memtest.org/

Om felet händer ofta så prova att minimera anslutningarna till moderkortet.

Jag har haft problem med en IDE-kabel och minnesbodul som fått booten att hänga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...