Gå till innehåll

Långsam start av dator med XP Professional


rogber

Recommended Posts

Hej.

Jag har införskaffat lite nya grejer:

GA-73PVM-S2H (rev. 1.0) (gigabyte)

2 gb minne (corsair)

2,6 ghz intel dual core

2 st 120 gb satadiskar kopplade till raid 0

till min HTPC, och nu till mitt problem..........

När jag installerar XP-pro (original) så tar det fruktnasvärt lång tid att starta upp systemt (25-30 ggr på startindikatorn (heter det så?). Redan när jag installerade XP så efter att den laddat in filerna och skulle starta om så bläddrade den ca 30 ggr, min fråga är bara, vad letar den efter?

Jag har inga kort eller kontakter inkopplade under installationen (förutom floppy + dvd-läsaren)

Någon som har ett bra svar????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har tydligen släppts ett gäng biosversioner sedan moderkortet släpptes... prova att uppgradera till senaste, om du inte redan har gjort det! Ta även en titt på drivrutinerna till kortet... kanske även dom kan uppdateras. Tänker närmast på Chipset och VGA!

http://www.gigabyte.co.nz/Support/Motherbo...?ProductID=2691

http://www.gigabyte.co.nz/Support/Motherbo...?ProductID=2691

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under uppstarten kontrolleras samtliga enheter gentemot drivrutiner. Du har här hög diskaktivitet (HD-LED).

Normalt gör 'vandrande pinnen' mellan 7-14 varv i uppstarten. Du hör /ser om disken jobbar hela tiden eller

om till synes ingen aktivitet finns.

   Här är annars några saker värda att kontrolleras.

1. Kontrollera i Enhetshanteraren om någon "Okänd enhet" eller gul/röd markerade enheter finns där.

2. Se även där att diskarna under "IDE-/ATA styrenheter - Avancerade fliken" aktiverat DMA läge (2-6).

3. Kör en rejäl disk defragmentering.

4. Ladda ner CPU-Z och kontrollera att processorn och minne går med rätt hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att installera xp utan raid och då blev det lite mindre "bläddringar", efter det så flashade jag om bioset till nyaste version och gjorde en ny installation med raidet och då fick jag lite mindre bläddringar (15).

Efter nyinstallationen så gjorde jag en del defraggar och startade om och var nere i 6 st. Efter att jag installerat div. uppdateringar samt nyaste drivisar till chipset m.m. så var jag åter uppe i ca 15 st.

Det jag också märker är att det väldigt lång tid att logga in då maskinen står helt tyst och det händer ingenting, när jag väl är inne i xp så går det hyfsat snabbt men ibland så hänger sig vissa program tex utforskaren och jag får vänta ca 1 minut innan det kommer igång igen.  :(

Jobbar nu i helgen men på måndag får jag på det igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...