SeventySeven Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Ämnet säger det mesta om problemet. Är på sambons dator. Hade det varit min hade den fått leka frisbee nu! Är en LG laptop med Vista Business, uppdaterat. Norton och Adaware - uppdaterade och använda. I snitt ett par gånger om dagen blir datorn fruktansvärt slö, aktivitetshanteraren visar att CPU:n jobbar med 100% men det finns ingen aktivitet eller program som skulle kunna sluka processorkraften. Hårddisken jobbar järnet och internet (via inbyggt trådlöst nätverkskort) kopplar ner. Datorn startas om och fungerar fin-fint. Ett tag. Tills det är samma visa igen! Några förslag alls? Jag kammar noll här! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Starta aktivitetshanteraren nästa gång det händer, och se efter vad det är för process som skapar all denna aktivitet, så blir det lättare att avgöra om det går att göra något åt det! Fliken "processer" och kollumnen "CPU" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SeventySeven Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 Nej, 'fönsterhanteraren för skrivbordet' tar visst en del kraft men inte så att hela datorn slöar ner sig på det viset. Annars syns det inget på program eller processer. Ska be henne kolla det mer noggrant nästa gång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 När det händer så starta aktivitetshanteraren och gå till processer, men tryck även fram "visa processer från alla användare" så ser du alla processer. Då kan du ordna dem efter CPU, så du lätt ser vad som kidnappar din cpu Är det något tredjepartsprogram skulle jag bara avinstallera det, men om det har med windows o göra vet jag inte riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SeventySeven Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 Ska göra det! Återkommer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SeventySeven Posted November 15, 2008 Author Share Posted November 15, 2008 Verkar som om det är 'consent.exe' som ligger och tuggar. Vad kan det vara? Har googlat utan att bli klokare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Det är UAC, men jag vet inte varför den skulle ligga och hålla på? Har du bytt till Nortons UAC kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SeventySeven Posted November 15, 2008 Author Share Posted November 15, 2008 Nej, det är Vistas. Kan det kanske komma ifrån att man klickar OK på UAC-rutan efter att ha klickat på 'visa processer för alla användare'? Datorn blir otroligt seg så den processen kanske ligger kvar en stund av den anledningen. Ska kolla lite längre tid nästa gång och se om den försvinner. Men det låg ingen annan process och tuggade så då är vi tillbaka på ruta 1 igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SeventySeven Posted November 20, 2008 Author Share Posted November 20, 2008 Efter att ha studerat aktivitetshanteraren en längre stund verkar det som om det är 'NT Kernel & System' som utnyttjar ca 60-85% av CPU:ns kraft hela tiden. Inga andra processer ligger över 10%. Några förslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts