Gå till innehåll

Datorn varvar upp, CPU:n går på 100%, internet lägger av >:D


SeventySeven

Recommended Posts

Ämnet säger det mesta om problemet. Är på sambons dator. Hade det varit min hade den fått leka frisbee nu!

Är en LG laptop med Vista Business, uppdaterat. Norton och Adaware - uppdaterade och använda.

I snitt ett par gånger om dagen blir datorn fruktansvärt slö, aktivitetshanteraren visar att CPU:n jobbar med 100% men det finns ingen aktivitet eller program som skulle kunna sluka processorkraften. Hårddisken jobbar järnet och internet (via inbyggt trådlöst nätverkskort) kopplar ner.

Datorn startas om och fungerar fin-fint. Ett tag. Tills det är samma visa igen!

Några förslag alls? Jag kammar noll här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta aktivitetshanteraren nästa gång det händer, och se efter vad det är för process som skapar all denna aktivitet, så blir det lättare att avgöra om det går att göra något åt det! Fliken "processer" och kollumnen "CPU"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det händer så starta aktivitetshanteraren och gå till processer, men tryck även fram "visa processer från alla användare" så ser du alla processer. Då kan du ordna dem efter CPU, så du lätt ser vad som kidnappar din cpu ;)

Är det något tredjepartsprogram skulle jag bara avinstallera det, men om det har med windows o göra vet jag inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nej, det är Vistas. Kan det kanske komma ifrån att man klickar OK på UAC-rutan efter att ha klickat på 'visa processer för alla användare'? Datorn blir otroligt seg så den processen kanske ligger kvar en stund av den anledningen. Ska kolla lite längre tid nästa gång och se om den försvinner. Men det låg ingen annan process och tuggade så då är vi tillbaka på ruta 1 igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...