Gå till innehåll

Gamla XP-installationen krashade


bjorn5555

Recommended Posts

innan den nya var klar. Det verkar vara  ... motsv FAT ...  MFT?

Hur som helst startfilerna hittas inte liksom naturligtvis hela användarmappen med skrivbord, mail och alla inställningar. Jag får Windows loggan vid boot men signalen till skärmen är borta innan det kommer till välkomstskärmen. Men HD fortsätter så det kan vara bilden som är borta bara.

Dock kan jag se på modemet att den automatiska internet anslutningen inte funkar.

Bootar jag på annan partion så är användarmappen 0 Kb och access denied. Bara min användarmapp, andra finns men har aldrig använts. Men jag kommer ändå inte så långt i starten så att jag hade kunnat välja användare.

I felsäkert läge finns hela min mapp med skrivbord och alla mail.

Det är tredje gången det händer exakt likadant.

Någon som vet vad som hänt och hur jag fixar det tills jag hinner överföra filerna till ny installation?

chkdsk /f hittar inget fel.  Brandväggen, antivirus o malware har varit uppdaterade hela tiden.

Tyvärr all data totalt på boot partionen (500 GB) är mer än 350 GB så lite svårt att rädda allt utan en tom 500 GB disk. Det har jag inte.

Det är därför jag nu gör minimala Windows partioner 10GB och ännu mindre partion för program. Då blir det enklare att ha små backup på XP.

Systemåterställning hjälper inte på detta felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen kör du en REPAIR (INTE där du Första gången får chansen att reparera när du bootat från CDn, utan först när du kommer fram till VAR du ska installera.  Där kan man välja att Reparera en installation som syns, eller att NYinstallera helt) från XPs CD, eller så kopierar du det du vill spara när du är inloggad i Felsäkert läge, och gör sen en total nyinstallation.

Att hålla på och krångla med olika partitioner, och speciellt att ha en så liten partition som 10Gb, gör ju bara att Windows får problem med sin Swapfil -- och du får problem så fort du ska installera ett enda program, för program vill ju oftast installera sig i C:Program, och har du bara 10Gb totalt, lär inte många program kunna göra det, och dessutom får Windows ÄNNU mer problem med sin Swapfil... -- så använd istället hela hårddiskarna, sådana är ju billiga idag.

Backuper kan man ju ändå göra, man behöver ju inte göra backup på HELA hårddisken ...

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag har två XP Pro. Det äldre med SP1 det nya med SP3. Åtminstone i det sista och jag är ganska säker på båda finns inte möjligheten att reparera. Det fanns i Win98 och jag saknar den funktionen i XP.

Den senaste kräver en diskett för systemåterställning, något jag inte lagt märke till i tidigare versioner.

Den har heller ingen meny som jag kan läsa från Windows. Ingen av dessa två startar under Windows. Den äldre går att få igång och med menyn genom att klicka på setup. Den nya har ingen setup. OEM.

Möjligheten verkar vara att installera om Windows och sedan kopiera mesta möjliga från den gamla och låta det skriva över den nya. Men med partioner på 250 och 500 GB Gör det besvärligt.

Det är det jag hållit på med sista dygnet .....  Det har ännu inte lyckats.

Jag har ingen Windows installation större än 15 GB och inga program mappar över 10 GB. För defragmentering behövs 15% ledigt utrymme.

Alltså en partion på 15 GB för Windows räcker gott och en på 10 GB för program.

Windows partionen kräver mycket underhåll, t.ex defragmentering. Det är en avsevärt skillnad på att defragmentera endast 15 GB jämfört mot 500 GB och ännu större betydense har det för en backup.

En backup för en 15 GB partion med Windows är endast 1.5 MB (Mega) och då kan man ha flera.

Data partionen behöver sällan eller aldrig något underhåll.

Swap och hyberfil vill jag placera på program partionen.  Med 2 GB RAM blir swapfilen inte mer än 3 GB. Så helt onödigt att den skall få fragmentera en hel disk på 500 GB.

Det är ett elende det här.

Finns Windows på en liten partion utan swap och hiberfil och utan en massa program som ständigt uppdateras och byts ut så bör det ju vara betydligt säkrare.

Dessutom mycket enkel att skriva över med en backup som endast är 1.5 MB stor/liten. (Acronis)

Det här är även viktigt med tanke på bl.a bootsektor virus och andra problem med bootsektorn. Den måste kunna ersättas snabbt och lätt. Därför viktigt att bootpartionen är minsta möjliga. MBR har förstörts åtskilliga gånger för mig och även masterfilen  men detta händer ju bara med Window - det händer ju aldrig med rena datadiskar - de behöver aldrig något underhåll.

Windows är ett elende och måste hållas åtskilt från det som inte kan ersättas.

Window blir enormt stort efter ett tag - ja - fyllt med sopor. Med en liten backup till en liten partion går det snabbt att installera om Windows. Det tar 7 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skapar ett nytt användarkonto. Ta bort de gamla först. Så kanske de funkar. Spara undan dina egna filer först, för säkerhets skull.

Eller om du behöver reparera.

De behövs ingen diskett, som i windows 98.

1. Ändra i bios så den startar med cd:n först. (om de behövs?)

2. Sätt i cd:n och starta om datorn. Tryck på valfri tangent för att starta med cd:n.

3. Välj installera xp.

4. Licens-texten. Tryck [F8]

5. Välj reparera xp.

Sen måste du till windowsupdate. För alla uppdateringar är borta och måste hämtas igen.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du, Landsfiskalen:

Så duktig - och med så många åsikter om bl.a. partioner och hur de ska defragmenteras - så förstår jag inte att bjorn5555  skulle behöva någon hjälp alls med någonting ... ?!    8)

Ändå så vet han inte så grundläggande saker som hur en XP installation går till, och att man inte behöver disketter...

Men hur man gör backup, tror han minsann han vet, fast han har tydligen inte upptäckt att XP dels har ett medföljande backupprogram man kan ställa in på att kopiera vad man vill till var man vill, och inte heller har han hört talas om SyncToy från Microsoft, som också gör att man kan göra backuper väldigt enkelt, på flera olika sätt.             :o

Jag försökte förklara i mitt första svar här, hur man gör för att reparera, men lyssnade han, nähä då...

                                                                   question?

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Det är nästan löst nu det mesta. Nu har den gamla datorn lagt av helt, jag har inget beep vid boot och ingen bild men HD verkar gå normalt. Vet inte var felet är men verkar vara nån glappkontakt nån stans. Den kan ha orsakat mig en del problem.

Jag har inte reparationsalternativet på mina CD. Jag vet att det funnits i tidigare versioner. OM ... är det inte så att CD måste startas under Windows för att reparationsalternativet skall visas?

Men startar då inte Windows så finns inte heller reparationsalternativet.

Jag vill ha kopia på enbart Windows men det är .... jag har problem med bootsektorn.

Jag får göra en snabb ominstallation av Windows enbart för att få en fungerande boot sektor, sedan kan jag låta kopian skriva över den nya installationen. Då har det ingen betydelse vilken sorts kopia - alla funkar för det ändamålet. Jag har ju SATA diskar. PATA är enklare för en gamal XP men den nya XP har SATA integrerat. Till gamla CD:n behövs diskett med SATA drivers.

Det måste finnas ett enkelt sätt att skapa en boot sektor bara det att jag vet åtminstone inte just nu hur jag skall göra.

Du kanske kan tala om för mig hur jag annars fixar en boot sektor på en aktiv partion?

Helst vill jag ha två på samma HD och det har jag haft men de blir ytterst kortlivade av någon anledning. Det blir problem att hålla de båda XP åtskilda. När jag gör ändringar så har jag plötsligt en dubbel boot med bootfiler på bara en av partionerna och sådan skit vill jag inte ha. Jag vill ha två separata XP helst på samma HD.

Nu har jag klonat små partioner och gjort backup sektor för sektor och hoppas att de kan återställa bootsektorn. Men .... de blir ju liksom aldrig provade INNAN de behövs så därför har man ingen fungerade backup när den väl behövs. NATURLIGTVIS.

Om återställning av sådana backuper vet jag inget, t.ex om den tomma partionen måste vara exakt lika stor som den kopierade.

Ännu har jag inte lyckats boota från en återställd (boot)backup. Men en överskriven XP installation har jag fått att boota flera gånger. Annars är det ju enkelt att göra en backup.

Det behövs egentligen inga program för det. Bara det Windows man kopierar inte är igång.

Nu gjorde jag 3 exakt lika nyinstallationer och som vanligt är de olika. XP är väldigt instabilt.

Min första PC kom med 2 diskettenheter, ingen HD, lev med nya MS-DOS ver 2.0 men Windows har jag väl aldrig blivit klok på. Jag har haft Windows 2, 3, 95, 98 och nu XP. Vista kommer jag aldrig att befatta mig med, kanske Windows 7. PC/AT fanns som hade en HD på fantastiska 10 MB.  Max 640 kb RAM. Jag jobbar hemma, dagligen med två PC. Gissar det är runt 25 år nu med PC. Före PC hade jag ett par Sinclaire och en 16 bitars Texas bl.a. och några fler Basic datorer. PC var bara 8 bitars då.

Jag förbrukar 2-3 tangentbord/möss varje år.

Första gången jag var inne i en dator var 1968 men den var så stor, "som ett rum" och ingen visste vad det var för något. Ingen hade hört ordet "dator" då. 15-20 tjejer satt och stansade hålkorten - det var inmatningen, utmatningen var utskrift på lång lista. Någon skärm fanns inte.

Har man inte gjort en sak förut så är det ett mysterium. En gång behövde jag byta ett par takpannor, åren gick för jag visste inte hur jag skulle fästa dem. Spika? Skruva? Limma? (ursäkt?) En dag fick jag upp huvudet i takfönstet och vände på en takpanna. Aha, var det så enkelt. Varför blev det inte gjort för länge sedan?

När det gäller bootsektorn har jag ännu inget "aha" men det kanske kommer.

Storleken på backupen var fel 1,5 nånting MB är 1500 MB, inte 1.5 MB  men jag brukar inte ange GB i 1000 MB som Acronis gör.  Det verkar lite fel att ange storleken på det sättet. I tusental MB istället för GB.

En backup (Acronis) på XP är ca 1.5 GB och med en drös program installerade ca 7-8 GB och då upptar installationen på disk ca 20-25 GB. Då kunde partionerna vara 15 resp 10 Gb och det är då enkelt att göra en BOOTBAR backup. Jag har ingen nytta av en kopia som inte bootar - då måste jag ju först installera om XP sedan låta min kopia skriva över men jag är ytterst tacksam om jag kan få veta hur jag gör det enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en ORIGINAL-CD med Windows XP, så har du också Repair-möjligheten.

Starta datorn från CDn, du kanske måste ändra i BIOS, annars startar den från hårddisken.

Sen skrev jag ju redan här ovan HUR du ska göra det här:

Antingen kör du en REPAIR (INTE där du Första gången får chansen att reparera när du bootat från CDn, utan först när du kommer fram till VAR du ska installera.  Där kan man välja att Reparera en installation som syns, eller att NYinstallera helt)

Men det verkar som du inte lyssnar ?!  Istället skriver du flera A4-sidor i en enda röra ...

Och det finns sannolikt mängder med Gratis program som kan partitionera hårddiskar - du kan ju leta på t ex www.download.com - men jag vet att Microsoft har ett, som heter typ DiskPart.exe, finns säkert att ladda ned från downloads.microsoft.com.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr för dig och för mig i synnerhet som blir lidande så har du fel.

Det hade ju varit det enklasta om verkligenheten är som du tror men ofta så är det nog inte så.

Jag uppskattar dock dina försök för jag behöver hjälp.

Jag har haft PC i ca 25 år och installerar om Windows ett par gånger varje år.

Jag vet funktionen du beskriver har funnits tidigare men nu finns den inte. En OEM version.

Jag kan inte heller starta systemåterställning genom att trycka F5 eller F8 vid boot för det ger bara menyn att välja vilken disk jag vill boota på.  Diskett, CD, någon HD eller USB.

Jag behöver inte ändra permanent i CMOS utan kan välja fritt vid varje boot vad jag vill boota på oavsett vilken boot som är vald i setup.

Det finns inga andra val.

Nu får du acceptera vad jag skriver. Du vet inte vad jag har på mina CD skivor/BIOS men det vet jag.

Jag vet också att mina tidigare CD stämt med vad du säger.

Jag kan inte starta CD från Windows. Den gamla versionen går att få igång genom att klicka på Setup. Även den OEM och har inte standard menyn.

Den nya versionen har komprimerade filer som måste packas upp först. Det finns ingen setup och ingen autostart. Överhuvudtaget finns inget läsbart eller körbart mera än setup.htm.

Vid boot från CD går det att välja automatisk systemåterställning samt installera annat t.ex SATA men till båda behövs diskett. Jag har ingen diskett för systemåterställning och har ingen aaaaning om hur det funkar från en diskett.

Jag kan varken reparera i början installationen eller vid val av partion. Jag kan visst ta bort partion, skapa är jag osäker på, flera formateringsalternativ.

Jag måste välja separat att radera ett gamalt Windows annars får jag en blandning av den nya och gamla installationen. Har inte tänkt på hur det fungerat tidigare, har aldrig märkt problem förr men nu är det så.

Valet är bara installera på denna partion eller bläddra vidare till nästa. Ingen reparation och ingen sysemåterställning annat än med diskett = automatisk systemåterställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag uppskattar försöket men det är för jobbigt bara och då finns det andra vägar.

Jag är tillbaka på att klona Windows från minimala partioner men kruxet är att få kopian att fungera när den väl behövs. Det är mycket enkelt att kopiera men jag vill kunna boota med kopian också annars är den ganska värdelös.

Det är bootsektorn som är problemet. Jag har kanske lyckats, har två kopior som inte är testade ännu.

Det tar så lång tid allting om man vill vara säker.

Visst är det enkelt att göra en diskett men mina datorer, även den gamla, 3 år nu saknar diskett enhet. Den nya har inte ens anslutningsmöjligheten på moderkortet och Windows är ännu inte så modert att det accepterar USB minnen istället för diskett. Jag har inga disketter kvar och har inte sett dem i varuhusen på flera år.

Microsoft gör ju inga större ansträngningar för att hänga med i utvecklingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmmm du åtminstone får jäg ju länkar till andra svensk sajter. Nytt för mig att diskutera dator och XP på svenska. Det kommer fram nya vinklingar på lite av varje. Normalt blir det inget mera svenskt för mig än Aftonbladet.

Nu har boot.ini dykt upp ett par gånger (jag försöker ju ha flera boot på samma HD) och då börjar jag gräva djupare. Jag frågade om hal.dll men hittar inte mitt eget inlägg, inte ens om jag söker på hal.dll

Jag fick två länkar där och den andra är delvis om just boot.ini men det finns ett begrepp där jag inte förstår "dynamic drive overlay"

Någon som kan förklara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ÄR ju mer än lovligt Snurrig!

-> men hittar inte mitt eget inlägg, inte ens om jag söker på hal.dll

Saknad eller skadad system32hal.dll

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=14030.0

Du får väl ta och lugna ner dig nu innan du får en hjärtattack!

-> den andra är delvis om just boot.ini men det finns ett begrepp där jag inte förstår

Blanda inte in boot.ini här OCKSÅ nu, utan håll den diskussionen där den startade, i Systemåterställning och reparation, http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=14029.15

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...