DAson Posted November 8, 2008 Posted November 8, 2008 Har fått veta om min hårdvara lite närmare gällande 2 gb minnesgräns. Ni som 64-bitarsprocessor klarar 4 gb minne och mer i Vista. Jag som har 32-bitars processor klarar max 2 gb minne i Vista, därav att har jag en 3:e 1 gb minnesmodul så startar bara datorn i Vista och därför kan jag bara ha 2gb ram i Vista. Och i XP har jag max 4gb ram minne som inte gick att ha i XP. //DAson Quote
Mr.LeNo Posted November 8, 2008 Posted November 8, 2008 Klarar max 3 GB... http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...mp;prod_no=592# Quote
waxinator Posted November 8, 2008 Posted November 8, 2008 Enligt Asus kan ditt moderkort hantera 3 * 1GB = 3GB Ett 32-bitars Windows addresserar 4GB varav 3GB minnesmoduler kan användas för program. Menar du att om ditt tredje minneskort sitter i så startar inte datorn med Vista ?? Där fanns ett läge då Vista installationen gick fel om mer än 2GB minne isatt. Men efter installationen var klar kunde man sätta in mer minne igen. Main Memory Supports six memory banks using three 184-pin DDR DIMMs Support Dual channel PC3200/2700/2100/1600 DDR SDRAMs Supports both 64-bit and 128-bit DDR SDRAM Maximum memory size of 3GB Supports 2.5v DDR SDRAM DIMM Quote
DAson Posted November 8, 2008 Author Posted November 8, 2008 Jo jag kan inte ha det 3:e 1gb minnesmodulen sitta i vid start av Vista bootskärmen visas en kort stund och sen startar den om utan anledning. Och när jag tagit bort den ena minnesmodulen på 1 gb och då startar Vista som det ska igen. //DAson Quote
waxinator Posted November 8, 2008 Posted November 8, 2008 Har du kört minnestest med alla tre minnena i ? Det är ju inte otroligt att ett minne kan vara felaktigt (eller av fel typ). Tag annars ut ett av de fungerande minnena och sätt i det tredje på dess plats. Prova igen. Du vet att du kan starta Minnesdiagnostikiverktyget från Windows Vista och efter omstart kommer testen att starta automatiskt. Du kan alltså beställa en test, stänga av datorn och växla minnen. Vid påslag fortsätter sedan testen. Quote
Recommended Posts