Gå till innehåll

Systemåterställning och reparation


bjorn5555

Recommended Posts

Jag kan inte få fram systemåterställning genom att trycka F5 eller F8. Jag kan inte välja felsäkert läge och liknade.  Endast om jag orsakar fel, t.ex avbryter boot flera gånger då kan menyn med felsäkert läge komma upp men jag kan avbryta booten mer än 20 ggr och ändå kommer inte det valet upp.

Min CD har inte repartionsalternativet.

Undrar om någon vet alternativa vägar att komma åt dessa funktioner.

F5 och F8 ger bootmeny från BIOS (ett ASUS kort men nytt jag har inte vant mig ännu)

Jag kan bara välja bootmedia, inget annat. Diskett, CD, flera HD, USB

Vid Windows installationen kan jag bara välja partion inkl skriva över bef Windows men alternativet reparera finns inte.  eller    kan det vara samma sak ???  Förr skulle man tryck R för att reaparera.

Skriver jag över nu så blir den en blandning av gamla och nya installationen. Men det finns flera formateringsalternativ och att ta bort partion vilket ju raderar den gamla installationen och jaaaa jag kan även installera på inte allokerat område. Antar att install då gör partionen och formaterar.

Det fanns reparation i tidigare versioner det vet jag men nu finns det inte längre i den nya.

Windows hjälp har inte ändrats och stämmer inte för min OEM version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte kunna reparera Windows är en av nackdelarna med en OEM-version, då OEM-tillverkaren inte ger dig en "riktig" Windows XP-skiva, utan mer ett mishmash av vad OEM-tillverkaren anser behövas till datorn.

Så det enda som isåfall återstår är att ta backup på alla viktiga filer och göra en ominstallation enligt OEM-tillverkarens anvisningar.

Och för att komma in i Felsäkert läge så skall du trycka ner F8 under uppstarten efter det att BIOS laddats och innan Windowsloggan kommer fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som kom med datorn är en manual för moderkortet. Inget om Windows och ingen info på CD:n.

Tack, det funkade som du skrev men jag har ju en konflikt mellan BIOS och Windows här.

Så länge jag har startmeddelandet på skärmen så gäller BIOS och att F8 ger meny för att välja boot disk.

Ögonblicket efter kommer Windows loggan och då är det för sent att trycka F8.

Just den korta blinken när skärmen växlar för mindre än en sekund gäller Windows att F8 ger det här valet med felsäkert läge.  Nästan helt omöjligt att pricka in eftersom den här nya datorn bootar så snabbt med SATA3 disk.  Det är för snabbt för mig.

Det växlar ju direkt från bootmeddelande till Windows loggan.

Hade F8 inte använts för BIOS hade jag ju kunnat trycka tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara att förlänga tiden i BOOT.INI ....

Exempelvis:

[boot loader]

timeout=5

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=OptIn /fastdetect /PAE /usepmtimer /SOS

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=OptIn /fastdetect /PAE /usepmtimer /SOS

Dvs har du två startalternativ får du ju upp en meny - MED  >TIMER<   I! - och det spelar heller ingen som helst roll om båda startalternativen ser exakt likadana ut, det funkar ändå.

NU kan du trycka vilka knappar du vill, för så fort du fått upp menyn, och gått omkring i den medelst piltangenterna, så stannar sen datorn kvar där tills du antingen då väljer F8 eller står på ett alternativ och trycker Enter.

Time-Out gäller bara om du INTE rör någon knapp.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte kunna reparera Windows är en av nackdelarna med en OEM-version, då OEM-tillverkaren inte ger dig en "riktig" Windows XP-skiva, utan mer ett mishmash av vad OEM-tillverkaren anser behövas till datorn.

Så det enda som isåfall återstår är att ta backup på alla viktiga filer och göra en ominstallation enligt OEM-tillverkarens anvisningar.

Och för att komma in i Felsäkert läge så skall du trycka ner F8 under uppstarten efter det att BIOS laddats och innan Windowsloggan kommer fram.

Det där är bara strunt. Det går visst att reparera en installation bara man ser till att göra den återställningsskiva som behövs för det. När jag köpte min laptop  juli så var det första jag gjorde att bränna ut en återställningsskiva som gör att jag kan välja mellan "Reparera Windows" eller "Total systemåterställning", dvs att återställa datorn till leveransskicket. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte sett någon sådan möjlighet men eftersom detta BIOS är nytt för mig så kanske jag hittar det.

Har du någon närmare ide om exakt var jag skall leta?  Men jag läser manualen man skall inte ta för givet att den stämmer med det verkliga BIOSet. Datorn går ju 24 timmar så jag får lita på manualen tills jag gör en omstart.

Känner någon till detta moderkort ASUS P5GC-MX/I333?

cpu Intel Core 2 cpu 6300 @ 1.86GHz    har inte kollat BIOS ver.

Jag är lite för gamal för att hänga med på moderna mobo o cpu. Jag kan inte bedömma vad det är.

Jag hängde med till Pentium 4 sen var det stopp.

Nåt annat underligt jag ser nu är RAM  det står 1.99 GB RAM.  Det sakas en 100-del???

Nåt annat sjukt är att båda cpu går ständigt på rött i aktivitetshanteraren - prestanda.

Har ingen aning om vad den röda kurvan betyder. Båda cpu har både grön och röd kurva.

Behövde ha satsat på en kraftfullare cpu för jag har inga problem att hålla 100% belastning.

Fönsterna fryser och datorn är hopplös att jobba med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ju - ärligt talat - helt snurrig!

Varför börjar du plötsligt surra om BIOS, när det är i FILEN boot.ini, som ligger i C:, du ska ändra för att kunna komma åt F8 och Felsäkert läge ?!

Du kan editera den filen direkt genom att öppna den i Anteckningar (Men då måste du först ändra så den inte är markerad som ReadOnly, annars kan du inte spara den), eller du kan öppna den via högerklick på DenHärDatorn>Egenskaper>Avancerat>Startup&Recovery>Inställningar>Edit (Vad det nu står på svenska....).

Där ändrar du såsom i mitt exempel ovan, så kommer du ju åt Felsäkert läge sen!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara att förlänga tiden i BOOT.INI ....

Exempelvis:

[boot loader]

timeout=5

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=OptIn /fastdetect /PAE /usepmtimer /SOS

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=OptIn /fastdetect /PAE /usepmtimer /SOS

Dvs har du två startalternativ får du ju upp en meny - MED  >TIMER<   I! - och det spelar heller ingen som helst roll om båda startalternativen ser exakt likadana ut, det funkar ändå.

NU kan du trycka vilka knappar du vill, för så fort du fått upp menyn, och gått omkring i den medelst piltangenterna, så stannar sen datorn kvar där tills du antingen då väljer F8 eller står på ett alternativ och trycker Enter.

Time-Out gäller bara om du INTE rör någon knapp.

/LbL!

Jag faktiskt ändra i BIOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte kunna reparera Windows är en av nackdelarna med en OEM-version, då OEM-tillverkaren inte ger dig en "riktig" Windows XP-skiva, utan mer ett mishmash av vad OEM-tillverkaren anser behövas till datorn.

Så det enda som isåfall återstår är att ta backup på alla viktiga filer och göra en ominstallation enligt OEM-tillverkarens anvisningar.

Och för att komma in i Felsäkert läge så skall du trycka ner F8 under uppstarten efter det att BIOS laddats och innan Windowsloggan kommer fram.

Det där är bara strunt. Det går visst att reparera en installation bara man ser till att göra den återställningsskiva som behövs för det. När jag köpte min laptop  juli så var det första jag gjorde att bränna ut en återställningsskiva som gör att jag kan välja mellan "Reparera Windows" eller "Total systemåterställning", dvs att återställa datorn till leveransskicket. 

Beror helt på vilken OEM-tillverkare det är, och hur återställningsprocessen ser ut...

Fujitsu-Siemens Recovery-skivor t ex, tillåter inte att du startar upp med "vilken Windowsskiva som helst", då BIOS är skyddat, samt att man vill göra det enkelt för användaren, med ett gränssnitt som är OEM-tillverkarens eget.

Detta ställer till problem för de som har så pass mycket datorkunskap och vet hur man reparerar Windows, gör en egen partition, återställer partitioner etc, men tyvärr så är det långt ifrån alla som kan det...

Och då är Recoveryskivans enkelhet med några få val en väg att gå. Tyvärr så medför det att du inte kan reparera en Windowsinstallation heller, utan måste göra så som jag skrev ovan...

Nu har ju bjorn5555 inte specificerat sin dator mer än att det är ett OEM-.bygge, så då utgår jag ifrån att det är krångligare att göra en reparation av Windows än att ominstallera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall titta i boot.ini vid nästa omstart  men du menar förlänga tiden innan Windows startar?  Verkar lite underligt med tanke på att funktionen finns i Windows - då måste ju Windows starta först? För Att F8 funktionen skall finnas.

Men jag skall prova.  Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Jag faktiskt ändra i BIOS

Att Jarru ändrat i BIOS gör ju inte det minsta för hur många millisekunder man har på sig för att hinna trycka F8 när Windows väl startar, så det där har du nog missförstått, Jarru.

Det du ändrar i BIOS är ju isåfall bara tiden för hur länge BIOS olika startup-alternativ ska visas, vilket inte har ett dugg med Windows att göra, eftersom ju BIOS bara startar datorn i sig.

Ändrar man däremot i BOOT.INI så kan man fördröja Windows start, eller stoppa den helt.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Fasen också, det kan ta mer än 20 minuter för ny sida. 3 nya svar medan jag skriver ett svar.

Du kanske skulle sluta med att skriva A4 Uppsatser varje gång, och istället kort och koncist beskriva vad det är du egentligen vill ?!

-> Jag skall titta i boot.ini vid nästa omstart  men du menar förlänga tiden innan Windows startar?  Verkar lite underligt med tanke på att funktionen finns i Windows - då måste ju Windows starta först? För Att F8 funktionen skall finnas. Men jag skall prova.

Du MÅSTE alltså DUPLICERA alternativen, alltså ha SAMMA startuppalternativ TVÅ ggr, precis som i mitt exempel, annars VISAS INTE startmenyn alls!

Alltså, det du har här:

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=OptIn /fastdetect /PAE /usepmtimer /SOS

ska du kopiera och lägga till IGEN precis under den första raden, så det blir så här:

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=OptIn /fastdetect /PAE /usepmtimer /SOS

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=OptIn /fastdetect /PAE /usepmtimer /SOS

Nu har du TVÅ startalternativ, alltså VISAS startmenyn, vilket den annars inte gör.

Glöm inte TIDEN i sekunder längst upp enligt mitt tidigare exempel!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan hålla F8 nedtryckt ända från det att man startar datorn.

Men nu kommer "bjorn5555" in i BIOS med F8.

Jag har varianten hur många sekunder Boot menyn visas.

Eller använda sig av LbL's råd, om det inte finns "sekundval".

Sen beror det på OEM tillverkaren, med övriga frågorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote

Det där är bara strunt. Det går visst att reparera en installation bara man ser till att göra den återställningsskiva som behövs för det. När jag köpte min laptop  juli så var det första jag gjorde att bränna ut en återställningsskiva som gör att jag kan välja mellan "Reparera Windows" eller "Total systemåterställning", dvs att återställa datorn till leveransskicket. 

Jag skall kolla om den möjligheten finns, jag tvivlar på det. Sen tyder allt mera på att det (just nu) är återkommande bootsektor problem och då hjälper varken reparation eller återställning eftersom det är utanför Windows men det är ju ändå Windows som skapar bootsektorn (antar jag) men jag har ändrat partionerna med Acronis. Det ger sig väl med tiden.

Det har varit många fel bl.a en glapp hållare för RAM på gamla datorn (går inte att fixa) så orsaken till alla problem är inte utredd ännu. Ny dator, nytt Windows och allt inom 2 vevkor. Det är lite mycket.

Jag är tacksam för alla förslag, hjälper de inte nu kan jag ha nytta av dem senare.

lbl

Oavsett hur mycket jag skriver så är det nätverksproblem till alltomxp alternativt server problem eftersom andra webplatser öppnar mycket snabbare. Skall prova att ändra i ini filen så fort jag får en lucka här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...