Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vad jag har förstått så stödjer inte Vista MediaCenter uppspelning av HD-material.

Eftersom jag börjar bli sugen på att uppgradera min HTPC med en BluRay-spelare så undrar jag när en uppdatering för detta kommer.... och om den överhuvudtaget kommer?!

Jag tycker det är lite konstigt att Windows Vista MediaCenter inte redan stödjer detta då så gott som alla TV-apparater som säljs nuförtiden kan visa högupplöst media, samtidigt som TV-sändning i HD verkar ha blivigt ganska vanligt i USA.

Posted
Finns inget stöd för bluray varken i Media Center i Vista eller Windows 7. i Windows 7 däremot så finns det stöd för HDTV och uppspelning av filmer i HD-kvalitet, typ MPEG4, H.264-format osv.

Proppen verkar ur så cementen kan rinna ur....  ;)

På den lite högre nivån men nVidia har släppt kod för att köra högupplösta format utan någon egentlig CPU last.

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=123091

Måste investera i ett bättre kort och testa men det fick lysande testresultat hos Phoronix. http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...vdpau&num=1

Samma funktion kommer med säkerhet även till Windowsdrivaren....  har man nåt att slå AMD/ATI i skallen med... :D

Posted

Kommer dom använda stödet att spela upp HD som ett argument till att köpa Win7, eller kan man hoppas på att det kommer med SP2 till Vista månne?

Posted
Kommer dom använda stödet att spela upp HD som ett argument till att köpa Win7, eller kan man hoppas på att det kommer med SP2 till Vista månne?

Jag skulle gissa att du måste uppgradera till Windows 7 för att få det. MS är sparsamma med ny funktionalitet i äldre OS.

Posted

Ja, så blir det nog.

Då har man nåt år till på sej att tjata på att Comhem ska sluta med sin Pairing så man kan lägga om till HD-paketet och köra det genom HTPC'n.