Gå till innehåll

Pidgin loggas ut upprepade gånger


JoWa

Recommended Posts

Har nu kört utan router i två timmar. Loggade in 8:04, och har inte loggats ut någon gång, enligt Trillian-loggen.

Hur skall jag göra för att förbli inloggad med routern inkopplad?

Prova att reseta routern.... alltså starta om med fabriksinställningar! Lite jobb att konfa om den sen, men ett måste! Funkar inte det heller, så är risken stor att den är trasig!

Edit:

Du fick i alla fall konstaterat var felet låg!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att reseta routern.... alltså starta om med fabriksinställningar! Lite jobb att konfa om den sen, men ett måste! Funkar inte det heller, så är risken stor att den är trasig!

Edit:

Du fick i alla fall konstaterat var felet låg!   ;)

Japp, det fick jag! Det förklarar också varför IP-telefonen, som testades här, avbröts emellanåt. ;)

Har nu återställt routern med reset-knappen.

Firmware har du förstås redan kollat... ifall det finns ny alltså?

Någon gång har jag gjort det, men skall kolla igen om det har kommit ytterligare någon ny version. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma visa igen…

[10:35] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054).

[11:34] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054).

[12:34] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054).

Finns det någon routerinställning som kan vara fel ändå…? Eller skall jag byta ut routern, som f.ö. är en D-Link DI-624+?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Aha, inget man själv kan göra något åt, utan ett problem i Pidgin, således?

Jag vet faktiskt inte var problemet ligger, men jag har provat Pidgin i omgångar under flera år, och har alltid haft lite instabilitetsproblem med den!

Har faktiskt tittat litet på Trillian också. Det tycks inte heller stödja direkt filöverföring, utan det sker väl via en server, som fallet är med Pidgin?

Har aldrig tänkt på det!... jag använder alltid HFS (HTTP File Server) för tillfälliga filöverföringar, eftersom jag helst inte använder "msn" överhuvudtaget... Skype är min "main" IM-klient!

Kanske skall skippa msn-protokollet och gå över till Comodo EasyVPN… om jag kan övertala mina kontakter att använda det… ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjoo.... annars kanske det är lättar att övertala folk att gå över till Skype... ett krypterat och betydligt mindre utsatt format! Mycket mer användbart också, om man frågar mig!   ;)   Tyvärr verkar det svårt att få framför allt ungdomar att förstå hur mycket sk*t som sprids via msn!   ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, det eländiga är att det är majoriteten som bestämmer… och Skype låter inte andra (Pidgin, Trillian o.s.v.) använda deras protokoll. Har ett Skype-konto, men… folk vill ju inte ha flera IM-system igång, och de flesta har msn, så Skype har inte ens varit installerat här på lääänge. :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, det eländiga är att det är majoriteten som bestämmer och Skype låter inte andra (Pidgin, Trillian o.s.v.) använda deras protokoll. Har ett Skype-konto, men folk vill ju inte ha flera IM-system igång, och de flesta har msn, så Skype har inte ens varit installerat här på lääänge. :-

Jo, jag vet att det är så... men det beror troligen mest på okunnskap, och den gamla vanliga oviljan till förändring. För om man tänker efter... vad kan du göra med msn som inte går att göra med Skype?.... INGENTING! Inte är det svårare heller! Det handlar alltså, som jag ser det, om upplysning! Dom vänner jag har lyckats övertyga, håller numera med mig om att Skype är bättre på alla sätt och vis... men det är klart... kan man inte leva utan en massa lullull och reklam i IM-klienten, så kommer man aldrig att byta ut skräpet (msn) mot någonting, hur bra alternativet än är!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv vägrar jag konsekvent att starta msn, annat än i yttersta undantagsfall! Den som vill chatta/byta filer/prata/hålla videokonferens/få support, med mig får helt enkelt bekväma sig att installera Skype... Och det brukar inte stöta på allt för stort motstånd, om jag bara får förklara varför!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv vägrar jag konsekvent att starta msn, annat än i yttersta undantagsfall! Den som vill chatta/byta filer/prata/hålla videokonferens/få support, med mig får helt enkelt bekväma sig att installera Skype... Och det brukar inte stöta på allt för stort motstånd, om jag bara får förklara varför! ;)

Mm… Jag har ju inte så många kontakter, så det kanske är en framkomlig väg… Flera har Skype-konton, men det är endast en som verkligen använder det.

Använder du Skype 4.0.0.169 Beta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...