Jump to content

Pidgin loggas ut upprepade gånger


JoWa
 Share

Recommended Posts

Sedan en tid använder jag Pidgin istället för WLM, först den installerade varianten, och nu den portabla.

Jag har dock ett problem med Pidgin (båda varianterna), och det är att det loggas ut emellanåt. Mycket irriterande, också för mina kontakter, som ser mig logga in gång på gång. Det går att logga in igen direkt efter utloggningen.

Vad kan problemet (och lösningen!) tänkas vara? Pidgin är ”Trusted Application” i brandväggen (Comodo).

Link to comment
Share on other sites

Aha, inget man själv kan göra något åt, utan ett problem i Pidgin, således?

Jag vet faktiskt inte var problemet ligger, men jag har provat Pidgin i omgångar under flera år, och har alltid haft lite instabilitetsproblem med den!

Har faktiskt tittat litet på Trillian också. Det tycks inte heller stödja direkt filöverföring, utan det sker väl via en server, som fallet är med Pidgin?

Har aldrig tänkt på det!... jag använder alltid HFS (HTTP File Server) för tillfälliga filöverföringar, eftersom jag helst inte använder "msn" överhuvudtaget... Skype är min "main" IM-klient!

Link to comment
Share on other sites

Tillägg: Trillian är verkligen lättdrivet i minimerat läge: 3 mb ram, ±300 kb. :)

Ja, och en klar kandidat för minimalisten, även för övrigt... inget onödigt skräp i interfacet, där inte!  ;)

Som vanligt gäller dock vaksamhet vid installationen... det dyker upp lite toolbars och annat som behöver bockas ur!

Link to comment
Share on other sites

Ja, och en klar kandidat för minimalisten, även för övrigt... inget onödigt skräp i interfacet, där inte!   ;)

Som vanligt gäller dock vaksamhet vid installationen... det dyker upp lite toolbars och annat som behöver bockas ur!

Synd bara att det inte finns i portabel version. 8)

Jo, Ask.com dök upp under installationen, men undveks. ;)

Link to comment
Share on other sites

Också Trillian loggas ut. Loggen visar felkod 10054. På Trillians sida kan man läsa:

10054 - WSAECONNRESET - Connection Reset by peer.

* Suggestion: Stop trying to connect for a little while. This problem is usually temporary.

* Suggestion: Windows Vista users try disabling tcp auto-tuning (see link at bottom)

An existing connection was forcibly closed by the remote host. This normally results if the peer application on the remote host is suddenly stopped, the host is rebooted, the host or remote network interface is disabled, or the remote host uses a hard close.

Jag använder ju inte Vista, utan XP, så vad kan jag göra?

Link to comment
Share on other sites

vad som händer är att ditt IP "förnyas" en gång per timme (även om du får tillbaka samma). Jag kommer inte ihåg riktigt, men om omstarten inte hjälper så kan du be din ISP hjälpa till att felsöka... felet KAN ligga hos dom! Men också i din utrustning.

Link to comment
Share on other sites

Ta och kör en ipconfig /all i cmd... under "Anslutnigsspecifika DNS-suffix" kan du se "Lånet erhölls" och "Lånet upphör". Differensen bör vara en vecka!

Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 27 november 2008 10:32:15

Lånet upphör. . . . . . . . . . : den 4 december 2008 10:32:15

Link to comment
Share on other sites

Det blir grymt med loggdata med Wireshark men det är enkelt att filtrera.

I mitt fall så var det den vanliga valsen med BBBs support  (lika med alla supporter) att felet

låg hos mig.... ( "tummen mitt i näven osv  ???)

BBB bjuder ju på modemen så de har en 2:a linjens support för just "riktiga" fel och när de jämfört min

logg med IP adress serverns logg  så var det ett helt klart intermittent modemfel.

Nytt modem skickat dagen efter... ;)       

Link to comment
Share on other sites

[11:32] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054).

[12:32] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054).

[13:32] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054).

[14:32] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054).

[15:32] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054).

[16:32] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054).

[17:32] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054).

Som synes ingen skillnad efter omstart av modem och router. neutral!!

Link to comment
Share on other sites

Prova utan router först.... sen är det nog ISP´n som gäller + att bita sig hårt i läppen medans man pratar med dom!  ;)  Dom kommer att kräva att du kopplar bort routern, så lika bra du testar först! Har du ett annat modem att testa med så är inte det heller fel!

Link to comment
Share on other sites

Får testa utan router vid väl valt tillfälle (då ingen annan tappar anslutningen när den kopplas ur ;)).

Har inget annat modem att testa med.

hmmm.... är det samma fel på dom andra datorerna? Om inte, så kan prova att skifta routerport.... kan du förresten göra ändå! Omstart av burken brukar bli nödvändig!

Link to comment
Share on other sites

hmmm.... är det samma fel på dom andra datorerna? Om inte, så kan prova att skifta routerport.... kan du förresten göra ändå! Omstart av burken brukar bli nödvändig!

Det är endast denna dator som har IM-klient nu. Det är f.ö. endast denna dator som är kabelansluten till routern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...