JoWa Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Sedan en tid använder jag Pidgin istället för WLM, först den installerade varianten, och nu den portabla. Jag har dock ett problem med Pidgin (båda varianterna), och det är att det loggas ut emellanåt. Mycket irriterande, också för mina kontakter, som ser mig logga in gång på gång. Det går att logga in igen direkt efter utloggningen. Vad kan problemet (och lösningen!) tänkas vara? Pidgin är ”Trusted Application” i brandväggen (Comodo). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Jag har haft liknande problem med Pidgin, och har därför gått över till Trillian, som jag tycker känns betydligt mer stabil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 26, 2008 Author Share Posted November 26, 2008 Aha, inget man själv kan göra något åt, utan ett problem i Pidgin, således? Har faktiskt tittat litet på Trillian också. Det tycks inte heller stödja direkt filöverföring, utan det sker väl via en server, som fallet är med Pidgin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Aha, inget man själv kan göra något åt, utan ett problem i Pidgin, således? Jag vet faktiskt inte var problemet ligger, men jag har provat Pidgin i omgångar under flera år, och har alltid haft lite instabilitetsproblem med den! Har faktiskt tittat litet på Trillian också. Det tycks inte heller stödja direkt filöverföring, utan det sker väl via en server, som fallet är med Pidgin? Har aldrig tänkt på det!... jag använder alltid HFS (HTTP File Server) för tillfälliga filöverföringar, eftersom jag helst inte använder "msn" överhuvudtaget... Skype är min "main" IM-klient! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 26, 2008 Author Share Posted November 26, 2008 OK, tack e-son! Gör ett försök med Trillian. Skall även titta på HFS. Tillägg: Trillian är verkligen lättdrivet i minimerat läge: 3 mb ram, ±300 kb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Tillägg: Trillian är verkligen lättdrivet i minimerat läge: 3 mb ram, ±300 kb. Ja, och en klar kandidat för minimalisten, även för övrigt... inget onödigt skräp i interfacet, där inte! Som vanligt gäller dock vaksamhet vid installationen... det dyker upp lite toolbars och annat som behöver bockas ur! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 26, 2008 Author Share Posted November 26, 2008 Ja, och en klar kandidat för minimalisten, även för övrigt... inget onödigt skräp i interfacet, där inte! Som vanligt gäller dock vaksamhet vid installationen... det dyker upp lite toolbars och annat som behöver bockas ur! Synd bara att det inte finns i portabel version. 8) Jo, Ask.com dök upp under installationen, men undveks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Jo, Ask.com dök upp under installationen, men undveks. Räknade nog med att du skulle fixa det.... men det finns kanske andra som har "ofrivilliga" ryckningar i klickfingret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 Också Trillian loggas ut. Loggen visar felkod 10054. På Trillians sida kan man läsa: 10054 - WSAECONNRESET - Connection Reset by peer.* Suggestion: Stop trying to connect for a little while. This problem is usually temporary. * Suggestion: Windows Vista users try disabling tcp auto-tuning (see link at bottom) An existing connection was forcibly closed by the remote host. This normally results if the peer application on the remote host is suddenly stopped, the host is rebooted, the host or remote network interface is disabled, or the remote host uses a hard close. Jag använder ju inte Vista, utan XP, så vad kan jag göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 Hm, loggades ut 8:15 och 9:15! Loggas jag även ut 10:15 är det svårt att missa mönstret… Återkommer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 [08:15] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054). [09:15] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054). [10:15] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Verkar som du har problem med anslutningen. Starta om router/modem till att börja med! Det skall finnas en annan tråd om just detta problem, om jag inte minns fel! Det är hur som helst inget "msn-problem" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 Verkar som du har problem med anslutningen. Starta om router/modem till att börja med! Det skall finnas en annan tråd om just detta problem, om jag inte minns fel! Har nu startat om både router och modem. Får se vad som händer kl. 11:15… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 vad som händer är att ditt IP "förnyas" en gång per timme (även om du får tillbaka samma). Jag kommer inte ihåg riktigt, men om omstarten inte hjälper så kan du be din ISP hjälpa till att felsöka... felet KAN ligga hos dom! Men också i din utrustning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Ta och kör en ipconfig /all i cmd... under "Anslutnigsspecifika DNS-suffix" kan du se "Lånet erhölls" och "Lånet upphör". Differensen bör vara en vecka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 Ta och kör en ipconfig /all i cmd... under "Anslutnigsspecifika DNS-suffix" kan du se "Lånet erhölls" och "Lånet upphör". Differensen bör vara en vecka! Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 27 november 2008 10:32:15 Lånet upphör. . . . . . . . . . : den 4 december 2008 10:32:15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Ett till litet behändigt program för att studera all trafik..... (när man nått bortom det glada klickandet 8)) http://www.wireshark.org/ Fick slå BBBs support i skallen förra sommaren med riktiga loggfiler... Stäng igen alla prog som körs mot webben strax innan xx.15 så får du en renare logg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 avvakta nån timme så du ser om det fortsätter... sen är plun´s förslag en bra ide, för det lutar åt en dust med ISP´n! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 avvakta nån timme så du ser om det fortsätter... sen är plun´s förslag en bra ide, för det lutar åt en dust med ISP´n! Härligt… : ??? Tack så länge! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Det blir grymt med loggdata med Wireshark men det är enkelt att filtrera. I mitt fall så var det den vanliga valsen med BBBs support (lika med alla supporter) att felet låg hos mig.... ( "tummen mitt i näven osv ???) BBB bjuder ju på modemen så de har en 2:a linjens support för just "riktiga" fel och när de jämfört min logg med IP adress serverns logg så var det ett helt klart intermittent modemfel. Nytt modem skickat dagen efter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 [11:32] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054). [12:32] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054). [13:32] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054). [14:32] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054). [15:32] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054). [16:32] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054). [17:32] *** Tappat anslutningen till nätverket (Felkod: 10054). Som synes ingen skillnad efter omstart av modem och router. neutral!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Prova utan router först.... sen är det nog ISP´n som gäller + att bita sig hårt i läppen medans man pratar med dom! Dom kommer att kräva att du kopplar bort routern, så lika bra du testar först! Har du ett annat modem att testa med så är inte det heller fel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 Får testa utan router vid väl valt tillfälle (då ingen annan tappar anslutningen när den kopplas ur ). Har inget annat modem att testa med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Får testa utan router vid väl valt tillfälle (då ingen annan tappar anslutningen när den kopplas ur ).Har inget annat modem att testa med. hmmm.... är det samma fel på dom andra datorerna? Om inte, så kan prova att skifta routerport.... kan du förresten göra ändå! Omstart av burken brukar bli nödvändig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 hmmm.... är det samma fel på dom andra datorerna? Om inte, så kan prova att skifta routerport.... kan du förresten göra ändå! Omstart av burken brukar bli nödvändig! Det är endast denna dator som har IM-klient nu. Det är f.ö. endast denna dator som är kabelansluten till routern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts