Gå till innehåll

[LÖST] Har förlorat en partition


B1an

Recommended Posts

Jag hade en gammal disk sen min förra dator som jag nu satte in i en hårddiskkabinett. Disken har legat i drygt ett år så jag hade glömt vad jag hade på den. Det visade sig vara en disk som det låg ett operativsystem på, Windows XP och givetvis alla program som jag hade haft på förra datorn. Det var hur som helst inget som jag ville behålla från disken. Denna hårddisk var partitionerad i två partitioner, en för operativsystemet och program och en mindre på 189Gb för egna filer.

Jag fick ett tips att använda EASUS Partition Manager för att reglera storleken på disken, dvs partitionerna. Jag ville ju helst kunna använda hela disken utan partitioner. Så jag drar i "operativ" partitionens pelare för att göra den större och det såg då så ut att den blev större. Man skulle sen starta om datorn och när jag gjorde det så hade hela operationspartitionen försvunnit och bara den mindre partitionen var kvar, dvs 189Gb av 500Gb.  :o

Finns det något sätt att få tillbaka den förlorade partitionen? Den syns inte i Partition manager alls. Jag är inte rädd att formatera hela disken, för det är inget som jag ska behålla på den. Men jag kan inte komma på hur jag ska göra för att få tillbaka den.

Vore väldigt tacksam om jag kunde få lite vägledning.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka DenHärDatorn>Hantera>DiskManagement(kanske heter DiskHantering på svenska...).

Högerklicka disken, Radera Partition.  Gör det ev. ännu en gång om det finns två partitioner.

Formatera.

Fäääääääääärdig  (Beppes docka, vad han nu hetter ??) !

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var konstigt.

Menar du att du ser den som är 186Gb, eller den som innehåller resten ??

Eller bara EN enda ??

Du bör ju se alla ev. partitioner, och då kunna radera dem.

Du ser att diskarna syns nedtill i DiskHanteraren, i blå färg - DÄR ser man de olika partitionerna en disk innehåller, och där högerklickar man på partitionerna för att radera dem.

När alla partitioner på en HD är raderade, så kan du partitionera den på nytt, och då få en enda STOR partition, som du sen formaterar.

/LbL!

Annars kan du ju prova att hämta:

http://www.brothersoft.com/norton-partitio...load-61233.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...som lbl skriver...

Se till att hela disken är "Inte allokerad" (tom och mörk).

Du högerklickar i det opartitionerade området på disken och väljer "Ny enkel volym..."

Välj att skapa en partition på hela utrymmet så bör du kunna få en hel partition på 480GB.

Om du valt formatet FAT32 (FAText) i stället för NTFS så kan du bli begränsad till mindre partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kämpade på i natt, men fick inte till det ändå. Jag har gjort som ni har sagt, men största utrymme som går att få är 194474Mb och det är NTFS som jag har på disken.

I datorn har jag en 80Gb ata Western Digital disk med operativsystemet på som är uppdelad i två partitioner, en på 49Gb och en på 25gb. Sedan har jag en 500Gb Samsung spinpoint på 500Gb sata disk. Bägge är formaterad med NTFS.

Det här är en 500Gb Maxtor-disk som är inkopplad i ett externt chassi med usb-anslutning. När jag kopplade in den så såg jag båda partitionerna, den större med operativsystemet och alla program som jag hade i förra datorn och den mindre, den som jag bara kan se nu och den var helt tom.

Jag försöker att skicka med en bild på hur det ser ut i Diskhanteringen. Men jag vet inte om det lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du SÄKER på att den där disken verkligen ÄR större än typ 200Gb ??

Det som står till vänster där,

Disk6

Standard

189,92 GB

Online

är vad XP anser vara diskens HELA kapacitet.  Hade du haft fler partitioner så hade de bort (vilket ord... är det Perfekt Particip av Borde ?!) synts till höger om det svarta fyllda området.

Jag tror inte disken är större, men om du VET  ;D  att den är det, så är den väl det, och då rekommenderar jag - som jag skrev tidigare - Norton Partition Magic.

(Jag förutsätter att du har MINST SP2 installerat, för i Original-XP klarade den bara av att SE/Formatera diskar på max 131Gb ?!)

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du har så rätt, disken är ju för sjutton 250Gb.  :-[ Jag blev tvungen att öppna chassit och titta efter. Jag måste ha blandat ihop den med min samsung disk. ::) Det förklarar ju varför jag inte får den större. Men får man bara ut 189Gb av en disk som är 250Gb? Det är hur som helst en hel del som saknas i så fall.

Jag laddade i alla falll ner Partition Magic, som du sa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Nej du har så rätt, disken är ju för sjutton 250Gb.

SE DÄR ja!    :D

-> Men får man bara ut 189Gb av en disk som är 250Gb?

Är den inte såld som varandes 200Gb ??

190 * 1048 * 1048 = 208,6Gb.

Det är skillnad på Gb och Bytes.

I den riktiga världen M = 10^6 = 1 000 000.

I vår (IT-) värld  M = 2^20 = 1 048 576.

1 kb = 1024 bytes.

Finns många formler för det där ...   ;)

A byte is equal to 8 bits. Large amounts of memory are indicated in terms of kilobytes (1,024 bytes), megabytes (1,048,576 bytes), and gigabytes (1,073,741,824 bytes).

1 Mb = 1024 Kb

1 Gb = 1024 Mb (1024*1024Kb)

1 Tb = 1024 Gb (1024*1024*1024Kb)

1 Eb = 1024 Tb (Eb = Exabyte)

Also note: hard drive manufacturers do not conform to this convention, but use 1,000,000 bytes for a Megabyte (thus making their HD's look bigger than they actually are). Windows reports drive sizes using the normal 1,048,576 bytes to the Mb.

/LbL!

Förresten; Windows brukar reservera 8Mb för nåt åt sig själv, men eftersom de 8Mb är en egen partition, så borde den isåfall också synas, men det kanske bara är på Systemdiskar Win gör det.

Har din disk varit Systemdisk (oftast C: ) nån gång, så kan det ju finnas en sån (dold) partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen kan jag bara skratta åt hela eländet.  :D Jag nöjer mig med det stackars bytes som nu finns. Ingen menning att jaga rätt på en massa Gb som inte finns. Jag kan inte begripa hur jag kunde tro att den var större än den egentligen var.  :-[

Tack för hjälpen och informationen i alla fall. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...