Gå till innehåll

Problem med Nero 9


jensa

Recommended Posts

Jag instalerade nero9 för att kunna bränna filmer, igår skulle lillgrabben äntligen få bla sin efterlängtade iceage på dvd. Hur jag än försöker så blir det knas, får ibland en ruta med text;tyvärr kan inte din kompliering brännas på denna typ av skiva, skivtyp i brännare; dvd-r. skivtyp behövs; cd-r.

det går ju inte att få en hel film på en cd-skiva ju så

vad fasen gör jag för fel??

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Har du valt Dvd vid Ny Kompilering?, man kan välja mellan Cd och Dvd i Burning ROM. Kan vara så enkelt kanske:)

Ja, klart det är det som är felet!        --!!

Är det inte uppe i vänstra hörnet man kan skifta skivtyp vid TypAvKompilering ?!

Frågan är ju, som du sa, om han kör NBR eller Express, och också om han försöker bränna en IMAGE-fil (nrg, img, iso) eller lösa Videofiler i en VIDEO_TS folder ?!

MER info, Tack!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag inte svarat tidigare!

Jag har testat både Burning ROM och Express med samma fel.

Misstänker det är den där Kompilering-grejen som strular, kan man stänga av det eller hur ändrar man det?? Har nu suttit och försökt ändra det men hittar ej rätt :-[

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Har försökt med vanliga filmer/image-filer

Ok, om du har en *.NRG, *.IMG, *.ISO fil, så klickar du bara på den, så ska den öppnas automagiskt i Nero, om Nero är rätt installerat.

När du då får upp lilla fönstret (det fönster där t ex Brännhastigheten står) framför stora fönstret, så kan du i lilla fönstrets vänstra hörn, byta mellan CD och DVD.

Och sen är det bara att klicka BURN!

SE bilden, klicka den för att få upp den STÖRRE!

"DVD" är blåmarkerat i vänstra hörnet på Lilla förgrundsfönstret.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nero har aldrig varit bra att konvertera från andra format till dvd. Det verkar som det är just det som händer...

Vad du kan göra är att testa ett konverteringsprogram som gör om *.avi-filen till *.vob-filer, dvs dvd-filer. Många av dessa program har även inbyggd brännfunktion.

VSO ConvertXtoDVD är ett säkert kort. Bara att lägga till media i kompileringen och klicka OK. Den konverterar och bränner. Det tar lite tid (30 min - 1 timme beroende på fil och prestanda)

//Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

En avi fil är bara att bränna som datafil..funkar i dom flesta dvd...dock ej blueray som dom flesta är kassa på den fronten med både divx o annat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En avi fil är bara att bränna som datafil..funkar i dom flesta dvd...dock ej blueray som dom flesta är kassa på den fronten med både divx o annat...

Inte alla dvd-spelare som klarar avi-filer. Speciellt sen avi-filerna kodats med Xvid... Bättre att konvertera till ordentligt PAL och kunna köra dem i vilken dvd-spelare som helst, så länge de kan köra brända skivor.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som jag äntligen e på rätt väg nu :o

Nu undrar jag förståss om man måste köpa omkodar-program typ VSO ConvertXtoDVD eller om man kan hitta det gratis?

Den som jag laddade ner är visst bara test variant som ger en "reklam-text" rakt över bilden.....

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som jag äntligen e på rätt väg nu :o

Nu undrar jag förståss om man måste köpa omkodar-program typ VSO ConvertXtoDVD eller om man kan hitta det gratis?

Den som jag laddade ner är visst bara test variant som ger en "reklam-text" rakt över bilden.....

mvh

Ja du... nu kommer vi in på det här med IPRED-lagen... fildelningsotyget... hehe.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Har försökt med vanliga filmer/image-filer

-> Har nu igen försökt bränna en dvd av en film i avi-format

För det första då;  Du har ju alltså INTE försökt bränna en film i IMAGE-format, vilket var din fråga hur man gjorde från första början!

Du får väl gå en Kurs i HemBränning, så du kan förklara korrekt....    :o

Hur ska man annars sedan kunna förklara för dig ?!

Ska du bränna en AVI-film, så är det antingen bara att bränna den som DATA-fil, dvs starta Nero Express, och välja DATA-DVD, och bläddra dig fram till filen, eller DRA filen in i Neros fönster.

Att bränna som DATA-DVD funkar BARA om den DVD-Spelare du ska spela upp filmen på, klarar av DivX-filer osv.

Vill du däremot KONVERTERA en AVI-fil till DVD-format, och få en 'riktig' DVD-Skiva, så startar du istället Nero Vision, och där väljer du 'Make DVD>DVD-Video' på första sidan.

Och Importerar sen in din AVI-fil dit.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...