MrO Posted December 4, 2008 Posted December 4, 2008 Hej ! Jag blev tvungen att göra en systemåterställning och när jag skulle gå in i hjälp och support så gick inte detta,fick göra systemåterställningen i felsäkert läge o det fungerade! När jag klickar på hjälp och support så ser jag att datorn först börjar jobba men sen händer inget mer,inget felmeddelande heller! Jag har provat att gå in i tjänster och tittat om help and support var avstängd men det var den inte,hittar ingen mer info om vad som kan vara fel!/ Mvh MrO
lbl Posted December 5, 2008 Posted December 5, 2008 Prova om du kan starta det manuellt: %Windir%PCHealthHelpCtrBinariesHelpCtr.exe Annars kan du åter lägga in SP2 och SP3, i ordning, så kanska det fixas, händer ibland att det pajar vid Sp2. Eller en REG-fix kanske ?! ========= Windows Registry Editor Version 5.00 [-HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f1-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}] [HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f1-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}] @="Help and Support" "LocalizedString"="@explorer.exe,-7021" "InfoTip"="@explorer.exe,-7001" [HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f1-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}DefaultIcon] @=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,00,74,00,25, 00,5c,00,73,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,32,00,5c,00,73,00,68,00, 65,00,6c,00,6c,00,33,00,32,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,00,2c,00,2d,00,32,00,34, 00,00,00 [HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f1-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}InProcServer32] @=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,00,74,00,25, 00,5c,00,73,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,32,00,5c,00,73,00,68,00, 64,00,6f,00,63,00,76,00,77,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,00,00,00 "ThreadingModel"="Apartment" [HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f1-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}Instance] "CLSID"="{3f454f0e-42ae-4d7c-8ea3-328250d6e272}" [HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f1-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}InstanceInitPropertyBag] "CLSID"="{13709620-C279-11CE-A49E-444553540000}" "command"="@shell32.dll,-12709" "method"="Help" [HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f1-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}shellex] [HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f1-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}shellexContextMenuHandlers] [HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f1-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}shellexContextMenuHandlers{2559a1f1-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}] @="" [HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f1-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}shellexMayChangeDefaultMenu] @="" [HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{2559a1f1-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}ShellFolder] "Attributes"=dword:00000000 [HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionApp PathsHELPCTR.EXE] @="C:WINDOWSPCHealthHelpCtrBinariesHelpCtr.exe" =========== OBS! Den där är till en ENGELSK ("Localized string") version (men den kanske passar till svensk också!), så det KAN vara bättre att du manuellt kollar i Registret att det ser ut så där! Spara isf det mellan ====== som t ex StartMenuHelp.reg och kör sen. /LbL! Hänger på den där filen här för download oxå!
MrO Posted December 5, 2008 Author Posted December 5, 2008 Hej lbl! Provade att starta manuellt o datorn började jobba men sen dog det igen! Men törs jag köra reg fixen då om den är till engelska??/Mvh MrO Ps provade att köra den där regfixen iallafall men det gjorde ingen skillnad
lbl Posted December 5, 2008 Posted December 5, 2008 Jag skrev ju iofs att du skulle kolla i Registret MANUELLT, men men ... Då är det bara att installera först SP2, sen SP3. (Och till er alla MeZZerZmittar där ute -- NEJ; SP3 innehåller INTE exakt samma saker som SP2, vilket väl kanske var Microsofts mening, så det BLIR skillnad om man först installerar SP2 och sedan SP3!) /LbL!
MrO Posted December 5, 2008 Author Posted December 5, 2008 Hej lbl! Har jag sabbat nåt helt alltså med att installera den regfix? Vet *** inte om dessa problem hänger samman med att både java o vlc släppt korrupta programuppdateringar denna vecka o jag installerat båda /Mvh MrO
lbl Posted December 5, 2008 Posted December 5, 2008 PROVA nu med det jag föreslår ovan; installera först SP2, boota om, installera SP3, boota om, kanske fixat. Det kan INTE skada! /LbL!
MrO Posted December 5, 2008 Author Posted December 5, 2008 Hej lbl! Oj låter lite som över mitt huvud,vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att göra det faktiskt :-[ :-[ /Mvh MrO
lbl Posted December 5, 2008 Posted December 5, 2008 SP2 och SP3 är ServicePacks för Windows, dvs uppdateringar. Hämtas hos Microsoft. http://www.microsoft.com/downloads/Search....?displaylang=sv Skriv sp2 resp. sp3 i Sökrutan överst. Hämta båda, på Svenska, om din XP är det, installera först sp2, sen sp3. /LbL!
MrO Posted December 5, 2008 Author Posted December 5, 2008 Ahh ok då är jag med!Får ta det från en annan dator som har bättre lina än vad jag har,har ju bara ett mobilt bredband o det tål ju inga större nedladdningar( har för mig att det där blir en del i volym) tack/ Mvh MrO Ok bäst jag frågar först måste jag ta bort sp3 först eller kan jag köra in båda ändå o en fråga till funkar detta trots att jag bara har net framework 3,0 o 3,5 kvar i burken( har avinstallerat dom gamla)??
Venoms Posted December 5, 2008 Posted December 5, 2008 Det beror sannolikt på att du har uppgraderat ditt system via windows update, och då fått den säkerhetuppdatering som gör att man inte kan köra .chm filer... dvs hjälp och support. för att kringgå problemet, gå till: Start, Kör, skriv:regsvr32 itss
MrO Posted December 5, 2008 Author Posted December 5, 2008 Testade;regsvr32 itss men det hjäpte inte det kom ett svar att det lyckats men sen hände inget iallafall när jag klickade på hjälp och support! Har nu tagit hem SP2 o SP3,gick ju inte att lägga in SP2 över SP3 så jag chansade med att bara installera SP3!Gick bra med installationen men efter omstart så kom cmd upp där det stod en del error som jag inte hann med att se vad det var! Får väl avinstallera SP3 im o börja om med SP2 först då o sen SP3 / mvh MrO
Venoms Posted December 6, 2008 Posted December 6, 2008 Börja med att köra en sfc /scannow för att återställa skadade och ev saknade systemfiler.
MrO Posted December 6, 2008 Author Posted December 6, 2008 Hej Venoms! Testade ditt förslag men den säger bara att jag måste stoppa i en skiva för att kunna återställa dll filer,har tyvärr ingen svensk xp pro skiva utan bara en engelsk o jag antar att det inte fungerar med den?? / Mvh MrO
Venoms Posted December 6, 2008 Posted December 6, 2008 Prova med att hämta filerna drån din cache %systemroot%system32dllcache, %systemroot% är c:windows normalt... Där finns alla filer du kan behöva, men du behöver visa dolda filer...
MrO Posted December 6, 2008 Author Posted December 6, 2008 Hej venoms! Ok jag hittade dom men fattar inte riktigt hur jag ska gå tillväga,ska jag kopiera mappen och lägga nånstans? Om jag inte kommer ihåg fel så fanns bara alternativet att sätta i en skiva / mvh MrO
Venoms Posted December 6, 2008 Posted December 6, 2008 Om du har möjlighet är det enklast att bränna ner dem på en cd... Annars kan du prova med din eng cd, ibland är det samma filer oavsett språk. Ett tredje alternativ är att ändra sökvägen till dina filer i registret... skapa en fil med anteckningar, döp den till set_source_i386.reg Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionSetup] "SourcePath"="C:" "ServicePackSourcePath"="C:" [HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersion] "SourcePath"="C:I386" Spara sedan dina filer i en katalog c:i386
MrO Posted December 7, 2008 Author Posted December 7, 2008 Hej Venoms! Jag brände ut den skivan men den ville han inte acceptera så då testade jag min engelska xp skiva o det fungerade bättre! Nu fungerar tjänsten igen o jisses vad tyst hårddisken blev Jätte tack för hjälpen / Mvh MrO Ps ska i fortsättningen vänta ett dygn innan jag tar hem nya programuppdateringar som släppts för att slippa såna som inte fugerar som dom ska o ställer till jäkelskap
Venoms Posted December 7, 2008 Posted December 7, 2008 Bra att det löste sig... Ha vänligheten att markera tråden med [Löst]
Recommended Posts