Gå till innehåll

Nytt bredband - kan jag starta upp Windows mail?


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

Jag har ordnat ett mobilt bredband från 3G(turbo) men vill egentligen inte använda mig av Gmail, Yahoo och liknande. Jag har ju sedan gammalt Windows mail i datorn och använde det med min tidigare bredbandsuppkoppling. Det ingår däremot inget e-postkonto i den nya tjänsten (vilket det ju däremot gjorde i den tidigare).

Kan jag ansluta till mitt Windows mail på något vis ändå, eller går inte detta med det här nya bredbandet?

Tacksam för svar.

Hälsningar

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske... Vilken mailleverantör har du? (Inte bredbandsleverantör)

Olika bredbandsleverantörer har specifika SMTP-inställningar.

Exempel:

GMail har en specifik SMTP (smtp.gmail.com) men om du har Telia Bredband måste du ha Telias SMTP (smtprelay1.telia.com)konfigurerad i mailkontot för att kunna skicka mail.

Byter du leverantör kan du behöva konfigurera dessa inställningar för att kunna skicka mail.

Kontrollera hos respektive mail-leverantör vad som gäller för e-postkonfigurering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena.

(Fick reda på tidigare att man inte skall editera, eftersom man då inte ser hur det går med en fråga man ställt). Därför postar jag ett svar istället.

Vad jag förstår har jag ingen mail-leverantör kopplat till det nya bredbandet, som alltså är från 3. Kanske måste jag be dem om att de aktiverar en mailtjänst?

Kruxet är att bredbandet är kontant, alltså inte ett vanligt abonnemang. Man köper ett kontant-kort, ungefär som till en mobil och aktiverar simkortet. Man använder sedan en pin-kod för att i sin tur komma ut och surfa.

Jag förstår hur du menar. Jag skrev ju in en del siffror och så vidare tidigare när jag aktiverade mitt gamla mail-konto. (Vilket var väldigt krångligt, minns jag)

Men i och för sig är det ju bättre med exempelvis ett Gmail än inget alls, så jag kanske får leva med detta till dess att jag kan ordna ett annat bredband.

Tack för ditt svar.

MVH

YR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena.

(Fick reda på tidigare att man inte skall editera, eftersom man då inte ser hur det går med en fråga man ställt). Därför postar jag ett svar istället.

Vad jag förstår har jag ingen mail-leverantör kopplat till det nya bredbandet, som alltså är från 3. Kanske måste jag be dem om att de aktiverar en mailtjänst?

Kruxet är att bredbandet är kontant, alltså inte ett vanligt abonnemang. Man köper ett kontant-kort, ungefär som till en mobil och aktiverar simkortet. Man använder sedan en pin-kod för att i sin tur komma ut och surfa.

Jag förstår hur du menar. Jag skrev ju in en del siffror och så vidare tidigare när jag aktiverade mitt gamla mail-konto. (Vilket var väldigt krångligt, minns jag)

Men i och för sig är det ju bättre med exempelvis ett Gmail än inget alls, så jag kanske får leva med detta till dess att jag kan ordna ett annat bredband.

Tack för ditt svar.

MVH

YR

Det finns inget som hindrar att du använder t.ex Windows Live Mail, även till Gmail... så kan du hantera mailen på exakt samma sätt som tidigare, förutom att du får en ny mailhanterare! Vistas integrerade Windows Mail, stöder inte Gmail! Windows Live Mail stöder däremot dom flesta webmailtjänsterna!

http://get.live.com/wlmail/overview

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i huvudsak två inställningar du måste göra.

För att kunna skicka (utgående) mail så måste du oftast ange bredbandsleveratörens  smtp-server, i tre's fall smtp.tre.se, se http://www.ports.net/support/smtp.asp

För att ta emot (inkommande) mail så anger du respektive mailleverantörs server om det är pop3 eller imap, med samma inställningar som du har sen tidigare, och samma id och lösenord.

Ex. bredbandsbolagets pop3: pop.bredband.net

Web-baserad mail kör du som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tack e-son för länken, men tyvärr fungerar det inte. (Jag får tills vidare "nöja" mig med att ha ett bredband och att åtminstone Gmail fungerar som det skall.)

Däremot är tanken verkligen god av Windsows med sin "live mail"-tjänst, då man tydligen ska kunna "samla" sina olika web-baserade e-postkonton där och få mailen i en korg, så att säga.

Men:

Allvarligt talat, det bör väl rimligen vara fler personer som har problem med det här och andra funktioner över huvud taget. Jag menar då av olika skäl och att det som gör mig arg och trött är att de "tror" sig vara så "pedagogiska", med alla sina länkar "in absurdum".

Har för övrigt arbetat med datorer i jobbet i många år med åtskilliga applikationer och "trodde" mig väl vara en ganska så duktig användare, men efter det att jag köpt en egen dator, så inser jag att man väl klarade sig en hel del genom få hjälpa av arbetskamrater.

Men, som sagt, tack för era tips, och de fungerar förmodligen utmärkt, men det är nog jag som är okunnig och inte förstår hur det skall göras.

MVH

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vistas integrerade Windows Mail, stöder inte Gmail! Windows Live Mail stöder däremot dom flesta webmailtjänsterna!

Visst kan du använda GMail i Windows Mail i Vista. De flesta "webbmail"-baserade e-posttjänster har inställningar för POP-konton.

Alltså... jag förstår inte riktigt problemet? Vad är det för mail du vill knyta till Windows Mail?

Det jag menade i mitt inlägg är att vid operatörsbyte får man byta servernamn för utgående e-post. All annan info är samma som tidigare. Detta har du säkert anat efter att ha läst alla svaren. I teorin innebär detta att du kan behålla en Telia-mail även om du har t ex Tre som leverantör. Jag svarade på detta inlägget eftersom jag nyss bytt från Telia till annan ISP och fick snabbt gå in och ändra SMTP för alla mina konton. Detta för att kunna få iväg mina mail i vanlig ordning.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son för länken, men tyvärr fungerar det inte. (Jag får tills vidare "nöja" mig med att ha ett bredband och att åtminstone Gmail fungerar som det skall.)

Vad är det som inte fungerar??? Jag använder själv Windows Live Mail till mitt gmail-konto, så visst fungerar det! Du måste bara göra några inställningar, och dessa hittar du om du loggar in på ditt gmail-konto och trycker på "Inställningar" högst upp i menyraden! Annars har du lite instruktioner här!...

Aktivera POP i ditt Gmail-konto Glöm inte att klicka på Spara ändringar när du är klar.

Konfigurera övriga e-postklienter - Standardinstruktioner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tack "mange" och e-son för era utmärkta svar!

Förmodligen är det bara jag som inte hajar det hela.

Skall testa de nya länkarna igen e-son. (men jag trodde jag gjort det som står i dem...?)

"problemet" var att jag testade att skicka ett mail (hade aktiverat tjänsten, trodde jag) i live mail genom det kopplade gmail-kontot, men personen ifråga fick ej mailet. Provade sedan att gå in direkt i gmail och skickade ett mail - då fungerade det.

Så det är nog att "koppla ihop" mitt gmail till live mail som jag inte gjort på rätt sätt. (men visserligen ser jag till höger i live mail att det står gmail, men ändå fungerar inte tjänsten.)

Jaja. Det är bara att kämpa på, jag skall nog ordna det med er hjälp!

(Jag skulle även vilja aktivera min yahoomail på samma vis, men tydligen fungerar inte detta heller) Alltså ha alla mina webbaserade mail på samma ställe - nämligen i live mail.

Tack så länge, jag återkommer i ämnet, vare sig det fungerar eller inte.

Mvh

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Vet inte riktigt, men de inställningar jag skall göra ifrån länken gäller windows mail och INTE live mail, så hur gör jag där? Jag har tydligen - åtminstone - aktiverat så mailen kommer IN i live mail från gmail, men jag fattar fortfarande inte hur/vilka inställningar jag måste göra för att kunna skicka genom live mail.

mvh

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ in EXAKT enligt mina bilder.... förutom dina personliga uppgifter såsom mailadress och lösen, så klart. Gör du så och har lyckats aktivera pop i ditt gmailkonto, så kommer det att fungera! Det är dom gulmarkerade fälten som är ett måste!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack e-son för dina mycket informativa svar och länkar (och även ni andra)!

Som det ser ut nu så fungerar Windows live mail utmärkt med ett vidarebefordrat Gmail! Dessvärre har jag inte lyckats få dessa inställningar att fungera vare sig i Yahoo eller hotmail. (det är bra mycket omständigare att göra med de kontona.)

Men sanningen att säga - vem behöver egentligen mer än att e-postkonto? Inte jag i varje fall, så jag har avslutat alla mina andra konton utom Gmail. (det går ju alltid att starta upp en ny hotmail eller yahoo i framtiden om man skulle vilja det.)

Även om det alltså verkar fungera nu, så får jag ganska regelbundet upp en skylt från Defender som ab-so-lut måste tala om att det "ändrats av ett känt program", vilket förmodligen beror på trafiken in- och ut från Windows live mail. (Det vore ju trevligt om denna skylt endast kom upp om det hände något av ett O-känt program, som riskerade att strula till det, eller hur?)

Återigen - tack så mycket för hjälpen!

Mvh

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...