Gå till innehåll

Trassel med Windows XP


skate_1986

Recommended Posts

Någon som kan hjälpa mig eller vet vad som är trasslet med min Win Xp sp2 Sve (laglig)?

Trasslet yttrar sig i av att många sidor med sk. Arkiv X kontroller (Flash,Macromedia mfl) helt enkelt inte går att komma in på. Vad som händer är att Explorern v.6(någonting) hänger sig. Ibland bara en gång men oftast så är loppet dödskört. Har väl provat med ett 20 tal gånger och misslyckats varje gång. Ett axplok: Dn.se, (funkar inte alls) expressen.se, tv4.se (ibland) mfl mfl. Kan det vara så att jag har virus/mjukvarubugg eller är det bara så att min windows/explorer är en smula föråldrad?

Vissa dagar så hänger sig bara win= ex. explorer hänger sig och ibland kommer ett felmeddelande upp ibland så blir bara skärmen svart (får i 9 fall av 10 starta om manuellt). Detta händer väl ibland 1 gång om dan ibland 5-10. Detta börjar som sagt att gå mig vansiningt på nerverna.

Har även fått ett felmeddelande om att win på något sett har återställts, vad detta innebär har jag ej fått klarhet i.

Det är även trassel med mitt office 2003 (utan axcess). Trasslet är att i outlook när jag markerar rutan "erhåll mottagningsbevis" så får jag inte detta, och detta trots att jag har fått ett meddelande om att outlooken har hämtat något. Ibland när ett helt vanligt mail kommer (har hämtats ner) så kan jag trots allt inte öppna detta (ser inte röken av detta). Kan det spela någon roll att mitt paket redan tidigare var aktiverat? Köpte detta som sagt begagnat pga av priset. OBS! Laglig med licensnyckel. Tidigare så meddelade även win i början om att det fanns x antal nya e-postmeddelanden, men efter en något misslyckat uppgradering så försvann detta. Vad kan man göra?

Undrar samtidigt över om vad jag kan göra med min dator (win)? Kan man på något sett ominstallera/reparera?

För övrigt så försöker jag att hålla mig ständigt uppdaterad. Dessa uppdateringar hjälper väl kanske ett tag med sen börjar det igen. Kan en sådan sak spela roll att jag tidigare hade delat ut min HDD (partionerad) med IDE anslutning. Anledningen till detta var som sagt att jag har installerat dels DC++ men även bit torent. Efter detta så började datorn att gå lite halvknasigt. Detta trots då att jag har ett ständigt uppdaterat virusskydd (med brandvägg) från F-secure- bredbandsbolaget. Även virusprogrammet är hur segt som helst. Tidigare när det var "prova på period" så gick det hyfsat, men efter detta så är detta program hur segt som helst. Vad kan det vara? Nu kan väl en uppdatering ta 5 kanske 10 min innan ens datorn är brukbar- explorern funkar ej, outlooken arbetar trögt, flertalet program arbetar även dessa trögt. Någon som vet?

För övrigt så är min dator ett sk. hemmabygge (lösvirke om man så vill)

*Intel P4 3.0 Ht

*512 Mb ram (okänt fabrikat med det är 1 st) DDR 400- Tidigare så satt det 2 st 256 fast då ett sk. Pc2100, 2700 eller om det var DDR 400. Kommer som sagt inte i håg. Anledningen till bytet var som sagt att jag fick ett tips om att man ska hålla sig till samma busshastighet på minnet.

*Asrock kort p4S61 (funkar bra och har även uppdaterat någon gång dess bios mm)

*1 st soundblaster kort 24 bit live (även detta ett bra kort som räcker o bli över)

* 1 st Nvida Fx5700LE (även detta ett kort som räcker o bli över)

* Fn 1 st Hitachi HDD IDE 80Gb.

Pleesa hjälp mig med detta eftersom detta börjar gå mig en stor smula på nerverna och börjar även misstänka att hårddisken har tagit en hel del stryk av dessa omstarter.

Skriver gärna mer om felkoder mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så har du åt helsike för lite RAM-minne, för att den burken någonsin skall kunna fungera bra! Köp till en 1Gb-modul! Sen låter det som att enklaste och snabbaste vägen till en frisk burk, nog ändå är ominstallation... vilket inte möter några hinder eftersom du har en legal produktnyckel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då... det var en rejäl beskrivning.

Först och främst... har du backup på alla viktiga filer? Och har du en skiva med Windows XP? Har du inte det kanske du kan låna av en vän eller bekant. Har du bara en giltig licensnyckel borde det ordna sig.  

Det lättaste och säkert bästa sättet är att formattera datorn och lägga in XP på nytt. För detta bör du ha tillgång till alla drivrutiner till datorn. Viktigare än något annat är ditt nätverkskort. Har du igång det kan du hämta alla uppdateringar och drivrutiner du saknar efter ominstallation.

Vad gäller virusskydd och brandvägg så kommer brandväggen i XP säkert räcka om du håller datorn uppdaterad via Windows Update. Nytt virusskydd efter ominstallation är något du får ordna... antingen om du har F-secure på licens eller om du tar hem något gratisalternativ. Avast funkar bra och är resurssnålt.

Innan du gör något drastiskt med datorn är en rejäl rensning. Dels kan du använda Diskrensning, som finns på din dator. Dels kan du plocka hem t ex CCleaner och rensa ur datorn från alla gamla registerposter och felaktiga genvägar osv. Ibland kan detta göra underverk.

Till slut kanske det borde vara tänkbart att du funderar på att skaffa lite mer RAM-minne. 512 mb är faktiskt lite i underkant med alla uppgraderingar för webbläsare, servicepack osv... minne av din kaliber hittar man billigt idag.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat så är väl det där datorbygget inte mycket att ha numera.  Om du istället köper t ex komplett.se:s billigaste hembygge: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530, så får du ju en datorn som är säkert 100 ggr snabbare än den du har nu, och som står sig åtminstone 4-5 år framåt.

De har ju även andra modeller, lite dyrare byggen.

/Staken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat så är väl det där datorbygget inte mycket att ha numera.  Om du istället köper t ex komplett.se:s billigaste hembygge: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530, så får du ju en datorn som är säkert 100 ggr snabbare än den du har nu, och som står sig åtminstone 4-5 år framåt.

De har ju även andra modeller, lite dyrare byggen.

/Staken!

Skitsnack!... jag kör Windows 7 på ett liknande bygge, fast med 2GB minne, och den går som en "skållad råtta"! Minst lika snabb som Vista på den betydligt frächare burken, enligt min spec. Kör man dessutom Windows XP, som trådskaparen, så är anledningen ännu mindre att köpa nytt! Utökat minne i den burken däremot, skulle som sagt göra underverk!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat så är väl det där datorbygget inte mycket att ha numera.  Om du istället köper t ex komplett.se:s billigaste hembygge: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530, så får du ju en datorn som är säkert 100 ggr snabbare än den du har nu, och som står sig åtminstone 4-5 år framåt.

De har ju även andra modeller, lite dyrare byggen.

/Staken!

Kan hålla med dig i en viss mån, men å andra sidan så kostade datorn mig för c:a 3 år sen 6000. Men visst tekniken går fram i en rasnde fart (nästan så att man inte hänger med)- men som sagt är lite av bakåtsträvaren beträffande teknik. Anser då att det var bättre förr (om man tänker på pålitligheten, virus mm). Men å andra sidan för att vara en surfdator så är det ok (och räcker därtill)- sen om det går att spela ex WOW,GTA,Need for speed är väl en annan pilserfråga. Men vad däremot är 100 säker är att gamla spel (som ex GTA I inte går alls) även om man får installationen ok men spelet tendera att löpa typ 100 ggr snabbare än normalt (eller segare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
-> Det lättaste och säkert bästa sättet är att formattera datorn

Hur gör man då, lägger datorn under en ångvält?

Du menar en "flat out?"

En flat burn.

Tips...skippa ångvälten och använd lzma och aes 256. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Ärligt talat så är väl det där datorbygget inte mycket att ha numera.  Om du istället köper t ex komplett.se:s billigaste hembygge: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530, så får du ju en datorn som är säkert 100 ggr snabbare än den du har nu, och som står sig åtminstone 4-5 år framåt.

De har ju även andra modeller, lite dyrare byggen.

/Staken!

För de som inte kan något om datorer?

Sure thing, vi som kan lite sätter ihop våra själva, utan att Komplett tar äran för bygget.

Aldrig en HP eller DELL, då åker man på en smäll.

Och komplett, det är fel sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat så är väl det där datorbygget inte mycket att ha numera.  Om du istället köper t ex komplett.se:s billigaste hembygge: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530, så får du ju en datorn som är säkert 100 ggr snabbare än den du har nu, och som står sig åtminstone 4-5 år framåt.

De har ju även andra modeller, lite dyrare byggen.

/Staken!

För de som inte kan något om datorer?

Sure thing, vi som kan lite sätter ihop våra själva, utan att Komplett tar äran för bygget.

Aldrig en HP eller DELL, då åker man på en smäll.

Och komplett, det är fel sätt.

Visst är det så. Kan bara hålla med dig om att märkesdatorer är bara skräp. Har själv mycket dåliga erfarenheter av dessa. Själva hårdvaran är väl rätt så ok men mjukvaran är enligt min mening BAJS. Har för övrigt inte fått dessa att fungera på ett funktionsmässigt sätt.

Fast om man nu ska prata om märkesdatorer så anser jag att Compaq (compaqut skit) och närmast fisförnäma datorer har själv haft en sådan, FujitsuSiemens-även detta att betrakta som alla kategorier sämsta dator. Det enda som Siemens är bra på är elektronik till industin och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...