Gå till innehåll

Skydd mot skadliga skript & appleter, Finns det?


Recommended Posts

Hej, tänkte fråga om de finns speciella program som skyddar mot skadligheter när man besöker websidor på nätet, skydd mot skadliga skript, appleter, java flash mm.

Vet att antivirus program ska innehålla mycket av detta, men finns det några standalone på marknaden för just skadliga websidor förutom AV & Antispyware?

Har inte så stora programerar kunskaper i ämnet

Ser fram emot svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comodo menar att så kallade buffer overflow attacks är vanliga på Internet, vilket sker t.ex. genom skadlig kod på webbsidor. Jag tycker att Comodo har trovärdighet, inte minst då de inte har vinstsyfte med påståendet eftersom deras program är gratis: Comodo Memory Firewall (CMF). Detta är ett av mycket få program som hade skyddat dig utan att du hade behövt "panikpatcha" Internet Explorer häromveckan!

I övrigt är ju andra webbläsare än IE säkra kort. Opera är bra, och Firefox med NoScript-tillägget är bra. Men om du har en smittad webbsida på din vita lista i NoScript så hjälper det inte, då behöver du program åtskiljda från webbläsaren - t.ex. CMF. Men det finns säkert fler former av attacker via skript och då tror jag prevention med ett HIPS-program är bra. Comodo Internet Security med Defense+ är ett exempel.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt du frågar efter i denna tråden går genom webbläsaren.

Alla script och sådant körs av webbläsaren, dock körs java, flash och andra appletar av fristående miljöer, så dessa måste du även ha uppdaterade.

Buffer overflow har egentligen inget med tråden att göra eftersom dessa inte alls orsakas av skadlig kod, nej dessa sker genom felaktig inmatning ex i form av en felkonstruerad bild. Men detta är ett annat kapitel - svaret på din tråd är att har du en uppdaterad bra webbläsare (chrome, opera, firefox) och uppdaterad Flash och Java så är du säker.

Vill du sen vara säker när du kör nerladdade program och sådant så är det en annan femma - då kan det vara bra med antivirus och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Buffer overflow har egentligen inget med tråden att göra eftersom dessa inte alls orsakas av skadlig kod, nej dessa sker genom felaktig inmatning ex i form av en felkonstruerad bild. Men detta är ett annat kapitel - svaret på din tråd är att har du en uppdaterad bra webbläsare (chrome, opera, firefox) och uppdaterad Flash och Java så är du säker.

Om en buffer overflow sker avsiktligt så är det fråga om skadlig kod.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst, men du har missförstått det lite.

Det är aldrig kod som orsakar buffer overflow, utan felaktig indata. Det är komplicerade algoritmer som är felaktigt implementerade, som bildar säkerhetshål. (Exempel komplicerade mp3, png och div-x komprimeringar)

Script är så simpla att man inte gör fel med deras miljöer. Här är det inte ens frågan om binär data, utan vanlig text.

Nåja, svaret är redan givet; en uppdaterad webbläsare med uppdaterade plugin är i praktiken säkerheten själv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen kan kod skrivas i t.ex. C eller C++ och dessa språk kan ge upphov till buffertöverskridningar, till skillnad från skript. Nu är det ju dock skript som brukar användas på nätet och dessa har automatisk kontroll av buffertöverskridningar. Men i vilket fall som helst förekommer attacktypen på internet.

Den exakta definitionen känns dock inte så viktig när frågan är hur man kan skydda sig mot skadliga attacker över internet... och ett sätt är att använda CMF, andra sätt (men det ena behöver förstås inte utesluta det andra) är att ha en uppdaterad webbläsare och helst inte Internet Explorer eftersom den oftast är mest utsatt.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Personligen kör jag sedan 2 år programmet "Spybot - Search & Destroy"

Den har 3 delar.

1. Kan söka efter Trojaner, etc

2. Blocker skadliga kända saker i din webbläsare

3. Om du även installera TeTimer får du ett skydd som varnar om något försöker ändra i dina inställningar

Nummer 3 kör jag inte på min maskin, men på min sons, och min bror som brukar klicka om kring en del.

Programmet är gratis, och utvecklas av några personer som tröttade på alla skit på nätet.

Dock slår inte mycket sunt förnuft, men lite hjälp på vägen.

Du hittar programmet genom att söka på det eller på direklänken

http://www.safer-networking.org/sv/index.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...