Gå till innehåll

Billig elektrisk bok?


Gäst al6

Recommended Posts

Tjena, jag vill kolla med er om det finns någon bra, billig, och simpel elektrisk bok som typ är en platta med en monokrom display som kan läsa pdf-filer och typ har en usbkontakt med ett flashminne typ där man bara kastar in en pdf fil och går omkring och läser?

Måste ju finnas för det är ju en lysande idé!

Med dagens teknik kan väl inte en så här simpel sak kosta mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat runt lite men hittar bara helt sjuka saker. Allt jag vill ha är en platta med typ 4 knappar:

Bak, Fram, Zooma in, Zooma ut. Sen kanske att dubbelklick på Bak går bak ett helt kapitel eller så.

Och kanske att när man håller inne bak eller fram så växlar den mellan olika pdf-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmarna verkar vara väldigt bra - det är någon form av skärm som har 1 sekund som responstid men som å andra sidan ritar bilden så den ser ut nästan precis som ett papper. Man kan läsa det i solen och så. EPD-skärm.

Men där tar väl fördelarna slut. Dom här manickerna verkar vara sjukt opraktiska och dyra. Vissa har lixom mp3 spelare, internet och sånt... det är riktigt kasst när man gör en sak men inte vågar satsa fullt på den utan måste lägga in massa andra mediokra funktioner som ingen ändå använder.

En hade lixom Linux som operativsytem... hur nödvändigt är det?! Räcker att ha något litet firmware som klarar av att läsa filer från typ FAT-12 och kan rita innehållet av en PDF-fil på en display, det är allt.

Ska ju inte ha en bok som måste boota och hålla på, herre gud! Tänk bara så bra vanliga miniräknare fungerar, där är det minsann inget javla Linux eller Windows i botten inte.

Asså är det ingen som håller med om att man kunde ta och tillverka en bok som BARA var en bok och som hade en billig och simpel design, fast utan o lukta typ kinesplast. 200 kr hade jag kunnat ge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir riktigt arg när jag tänker på det alltså!

Det är ju en sjukt bra ide att ha en platta där du ser en sida i en PDF-fil och inte behöver hålla på och scrolla upp och ner som i en mobil / handdator / annat smått, utan bara kan läsa på och sen trycka på en knapp så byter den sida. Inga mer vikta papper i boken och sånt där, och har man böcker som varierar med tiden, typ dokument om standarder så är det bara att ladda ner den nya standarden och läsa.

Funderar allvarligt på att gå o köpa någon sån här PIC-låda där man kan programmera ihop en egen sak, men tror inte det kommer bli så bra eftersom jag ändå inte kommer kunna klistra ihop det till en fin platta sen. Dessutom har jag ingen sån hightech EPD-skärm :(

Helt sjukt att inget stort företag tagit upp denna iden. Vem orkar lixom ha en typ Asus eeepc för att läsa PDF-filer?

Startar inte snabbt.

Har liten skärm som är i fel format för att ha det behagligt.

Batteriet tar slut efter typ 10 timmar eller mindre.

Dålig meny för PDF-filer (du måste ju manuvrera med en mus och sådant och hålla på och starta program och så)

Det är helt enkelt för komplicerat, lika så med en sån där handdator tycker jag. Det ska vara som en 10kr-miniräknare där man bara trycker på ON så är den på direkt och man har perfekta knappar och simplicitet.

Helt seriöst 200 - 500 kr hade man lätt kunnat pressa priset till med dagens teknik, kanske till och med typ 100 kr.

Behöver som sagt bara ca 64mb minne, 10-20 mhz cpu, EPD skärm eller annan vanlig display, knappbatterier, uttag för usbsladd och några knappar och lysdioder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är en god idé. En rätt stor skärm med hög upplösning, så att texten blir både tydlig och behaglig att titta på i längden.

Problemet med en sådan produkt är att vi är så bortskämda med att allt skall gå att göra i en liten apparat (mobiltelefonen) att det nog bleve svårt att sälja en apparat som endast klarar en uppgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är en god idé. En rätt stor skärm med hög upplösning, så att texten blir både tydlig och behaglig att titta på i längden.

Problemet med en sådan produkt är att vi är så bortskämda med att allt skall gå att göra i en liten apparat (mobiltelefonen) att det nog bleve svårt att sälja en apparat som endast klarar en uppgift.

Men det är exakt därför jag tycker priset är på tok för högt. Visst kan man ha en miniräknare i mobilen, men folk vill hellre ha en fristående stor tydlig miniräknare, sålänge den är billig.

Tror absolut det är samma sak med en sån här platta - visst kan man läsa det på datorn eller i sin mobil, men folk vill nog hellre ha en fristående stor tydlig platta, bara den är billig, vilket den inte är :(

Till skillnad från en MP3-spelare som ska kunna bära tusentals låtar, behöver en sån här platta bara ha ca 64mb minne, 3-6mb per bok / dokument = 10 - 20 böcker, så priset bör kunna sjunka enormt.

Idag får man ju en 64mb mp3spelare när man köper Kalas Puffar typ.

Och mjukvaran är en engångskostnad eftersom den aldrig behöver underhållas, dock om man vill vara lite exklusiv (vilket jag inte är ute efter) kunde man kanske släppa nya uppdateringar till firmware:t där nya standarder av PDF finns implementerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt en sån sak, men som du ser har den för högt pris och är alldeles för komplicerad.

Allt som behövs är ju en display och fram/bak - knapp i stort sett. Med två knappar kan man ju göra massa olika "kommandon" i form av dubbelklick, hålla inne och enkelt tryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt mig något mer i stil med detta:

http://i.fosfor.se/i07/071116_2.jpg

Verkar vara väldigt mycket som händer på denna delen nu, dom maskriner som redan finns idag kommer inte ha någonting mot dom som kommer om 2-3 år. Kollade på någon film på youtube som jag inte hittar mer, där man hade sånt här e-papper-display, fast som uppdaterades direkt, alltså inte som det papper som finns idag som tar 1 sekund, utan direkt.

Det lär nog komma in någon och göra den perfekta plattan vid den tiden, får vänta tills det blir mer konkurrens och någon vettig produkt med vettigt pris kommer fram.

Fast jag har faktiskt kollat rätt mycket på vad som krävs för att göra en egen platta ;)

En simpel PIC-processor, sd-kortläsare och en stor LCD-skärm är allt man bhöver för att göra en egen. Ska ju dessutom börja på högskola snart där man bygger och programmerar sånna här saker :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har faktiskt kollat rätt mycket på vad som krävs för att göra en egen platta ;)

En simpel PIC-processor, sd-kortläsare och en stor LCD-skärm är allt man bhöver för att göra en egen. Ska ju dessutom börja på högskola snart där man bygger och programmerar sånna här saker :D

Spännande. Återkom i ärendet när du har en prototyp att visa oss! ;D ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär dröja ;)

Kanske går och glömmer bort det helt, men jag är rätt sugen på att tillverka sånna här små elektriska apparater. "Själv är bästa dräng", speciellt när man gör den till sig själv ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...