Gå till innehåll

Smittad? Troajn.Mytob.M och Trojan. Zlob.2 samt worm Apaches.se


Recommended Posts

Jag är konfunderad är jag smittade eller ej?? Under natten fick jag varningsmeddelande från Microsoft att jag smittats av högrisk Troajn.Mytob.M (69 filer) och Trojan. Zlob.2 (4filer) samt worm Apaches.se.

Jag hänvisades till ett program att ladda ner för borttagning av dessa filer.

Programmet gick inte att ladda ner utan jag fick felhänvisning.

Jag kör en "virus" skanner med Eset som säger att det inte finns någon infekterad fil.

Vad är rätt Vad kan jag lita på?

Tidigare under dagen försvann mitt msn som jag normalt använder och loggades in på msn "live" tror jag det heter. Jag fick ett mail för någon dag som om en person som bjöd in mig till detta för konversation-är det detta som är källan till smittan?

Jag försökte även under dagen ladda ner kartor för min nya TomTom GPS och fick meddelande om att jag inte hade utrymme kvar..vilket jag rimligen borde ha.

Vilket av programmen kan var orsak till ev smittan och hur tar jag bort detta.

Vågar inte öppna datorn då jag är rädd att den kraschar.

Vad finns att göra?

/Pinglan

Redigerad av Malou
Tråden/Ämnet är låst:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Under natten fick jag varningsmeddelande från Microsoft att jag smittats av högrisk Troajn.Mytob.M (69 filer) och Trojan. Zlob.2 (4filer) samt worm Apaches.se.

HUR fick du det meddelandet?

Microsoft skickar knappast ut sådana meddelanden till enskilda användare.

Så vad som hänt är sannolikt att du sett ett 'reklam'banner på nån hemsida du besökt, som då innehöll det där 'meddelandet', och sen klickade du på den bannern, och DÅ kanske nåt zkit laddades ned.

Var alltid vaksam på såna där meddelandet, det finns hundratals med sådana BILDER (ja, det är bara en bild, som sen kan se ut precis hur som helst, så det är lätt att bli lurad!) på olika hemsidor, och man behöver i stort sett ALDRIG bry sig om dem, de är alltså BARA 'reklam' för nånting.

-< Jag fick ett mail för någon dag som om en person som bjöd in mig till detta för konversation-är det detta som är källan till smittan?

Ett mail i sig är ingen smittfara, det är bara om du öppnar något som medföljer (attached) mailet som du kan smittas.

Eller om du klickar på någon länk i mailet, som sedan leder antingen till någon smittad hemsida, eller till ett program som laddas ned, men sådana saker borde du se själv, alltså om något hämtas.

Håll bara musen still över eventuella länkar i ett mail, så ser du nere på statusraden vart länken leder.

I ett mail kan man alltså dölja en adress, alltså här skriver jag nu: www.microsoft.com, men här finns ingen dold HTML-kod, så här leder verkligen adressen/länken ovan till Microsoft (vilket du alltså kan SE nere till vänster på Stausraden i Internet Explorer), men i mail är alltså inte alltid adresser det de ser ut att vara.

Ang. ditt lediga diskutrymme så kan du ju klicka på DenHärDatorn, och kolla vad det står att din C: hårddisk har för ledigt utrymme, och hur stor den är från början.

Sen kan man tänka sig en >>Start>Sök, och söka efter filer större än t ex 10Gb.

/Staken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Vad rör varningen så såg det ut som det kom via microsoft protection..kan det dåligt men gissar att det är det som sköter brandväggen el dyl.

Det som också hänt i min dator den senaste tiden är att mina vyer hoppar runt. Skriver jag tex ett mail kan jag få upp vyn på en web sida i de jag samtidigt är uppkopplad till och vyerna hoppar alltså runt, och lägger sig framför den jag avsåg vara i för stunden . Det händer alltså saker jag inte känner igen och som jag själv inte påverkar.

Vad gäller utrymmet så fanns det 2 gb tillgängligt utrymme..uppdateringen av kartorna skulle kräva några kb.

Jag blir alltså inte riktigt klok på vad som händer och jag är på inget sätt särskilt kunnig inom detta området. Men det är klart förvirrande och kan man lita på virusskydden?

Jag har 4 datorer i mitt nätverk och ytterligare en av datorerna uppträdde märkligt..såg ut som den gick in i dosen(säger man så nu?) där jag skulle fylla på med uppgifter om hastighet och annat som jag inte har en aning om..har aldrig stött på det tidigare.

Om jag har infekterats finns det då risk för att de övriga datorerna har drabbats?

Har barn som gärna laddar ner spel och annat ..som jag försått är det en källa till risk för smitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är också lite fundersam kring hur allvarligt detta kan vara om jag verkligen är smittad?

Vad kan hända med datorn? Risk för totalkrasch. Läste att just denna forma av smitta kopiera sig vidare, kan det de göra att datorn till slut inte orkrar med, att hårdisken överbelastas..att den blir överföll och krashar eller sprider den "bara" smittan vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är också lite fundersam kring hur allvarligt detta kan vara om jag verkligen är smittad?

Vad kan hända med datorn? Risk för totalkrasch. Läste att just denna forma av smitta kopiera sig vidare, kan det de göra att datorn till slut inte orkrar med, att hårdisken överbelastas..att den blir överföll och krashar eller sprider den "bara" smittan vidare?

Men alltså.... glöm ALLT annat för stunden! Din dator är infekterad och måste rensas... troligen gäller detsamma övriga datorer i nätverket! Se mitt första inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter tack för svar..tar hand om det det första jag gör när jag kommer hem.

Finns det risk för att utrymmet på disken inte räcker till för att ladda ner Malewarebytes Anti-Malware och därmed ej lyckas?

Är det risk att man dra med sig smittan när jag lägger över filer (foton, dokument etc) på externa hårddisk?

Förmodar att program filer bör stanna i datorn!?

En fråga till...när jag körde virusskyddet Eset så skannades inte vissa filer därav systemfilerna..ingen av dessa kunde skannas..hur kommer sig det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pinglan!

För att kunna hjälpa dig på bästa sätt så vänligen följ de rekommendationer som e-son har gett dig i sina inlägg  ;)

Utifrån den TM HJT-loggan som du får upp och kopierar in hit så utgår vi från vad den visar upp och går då vidare med hjälp av den informationen och rensar rent ditt system från eventuella otrevligheter.

Övrigt som framkommit här gällande din hårddisk/minne (hård/mjukvara) tas inte i den här forumsdelen då denna enbart är till för systemrensningar (bli av med virus/trojaner/spyware etc..).

Ovidkommande inlägg kommer att deletas som inte har med ämnet att göra.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det risk för att utrymmet på disken inte räcker till för att ladda ner Malewarebytes Anti-Malware och därmed ej lyckas?

Malewarebytes Anti-Malware tar inte stor plats, så det skall nog gå bra. Men rent allmänt bör man inte fylla systemdisken mer än till 90%.

Är det risk att man dra med sig smittan när jag lägger över filer (foton, dokument etc) på externa hårddisk?

Förmodar att program filer bör stanna i datorn!?

Risken finns, men om du måste, så bör du se till att skanna den externa disken när du har rensat systemet från otrevligheter. Och koppla ur den tills systemet är rent!

En fråga till...när jag körde virusskyddet Eset så skannades inte vissa filer därav systemfilerna..ingen av dessa kunde skannas..hur kommer sig det?

Det kan mycket väl vara en följd av att systemet är infekterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...