Gå till innehåll

Nätverksproblem


Manneman

Recommended Posts

Hjälper farsan med ett problem... Han har just köpt en nyare dator. En 2,8 ghz P4 med 1gb ram. Närverksskort, grafik och ljud sitter integrerat på moderkortet.

Datorn funkar jättebra och hans bredband funkar klockrent... ända tills han använder ett torrentprogram. Datorn hackar och laggar något sanslöst. Har provat några olika program för att se om det är där felet ligger. Hastigheten på nerladdningen åker ner ganska rejält efter några minuter men det är i sig inte något märkligt kanske... problemet ligger i hela systemet. Fönster öppnas jättesöligt, musen laggar över skärmen och datorn känns som sirap.

Där jag sitter just nu har jag inte exakta spec på datorns nätverkskort. Kan det vara det som inte gillar den höga hastigheten och "flippar" ut?

Att känna till är att den går på XP med SP3...

Funderingar?

Mvh // Mange

*********************************************

2009-01-12:

Tråden är nu låst eftersom problemet är löst

Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta

Mickilina

*********************************************

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag programmet uTorrent (+språkpaketet).

Se till att du minskar uppladdningen till 10-30 kB/s. Tänk på att uppladdningen stjäl betydande kraft.

Tillåt inte för många samtidiga uppkopplingar i P2P programmet.

Notera om disken har hög aktivitet när det blir slött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag programmet uTorrent (+språkpaketet).

Se till att du minskar uppladdningen till 10-30 kB/s. Tänk på att uppladdningen stjäl betydande kraft.

Tillåt inte för många samtidiga uppkopplingar i P2P programmet.

Notera om disken har hög aktivitet när det blir slött.

Men borde uppladdningen påverka systemet till den grad att t o m musen laggar? Jag menar... det är ju ingen gammal skräpburk trots allt.

För kännedom så har det aldrig varit tal om att filer hunnit börja laddas upp... så långt har det inte hunnit gå. Disken har inte heller hunnit börja arbeta innan systemet laggar.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haaaa... hittade felet....

När datorn kom hem till farsan... nyinstallerad och kvick, monterade jag i en hårddisk till på 160gb. Satte den i ultra-ide... XP-disken på svart och extradisken på grått, båda byglade i Cable Select. Vete tusan varför inte det funkade... när jag nu kopplar disken via usb-kabinett så går allt som smort... torrentprogrammen var inställda att spara nerladdat på den felkopplade disken. Inte konstigt det strulade...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...