Gå till innehåll

Vista till XP


spazzmo

Recommended Posts

Hej. jag har lite problem med att installera windows XP på min laptop som för tillfället har windows vista.

Jag har läst runt på olika forum och sett att det bara skall vara att köra in XP skivan så ska det nästan sköta sig själv.

men när jag har gjort det och datorn "läst in" alla filerna (innan jag får välja vad jag vill göra) så får jag en blåskärm där det är ett felmeddelande.

det står att jag skall ta bort tex tillagda maskinvaror och sånt.

men jag använder ingenting sånt där.

Nu undrar jag hur jag ska bära mig åt för att få XP som jag vill ha?

//Spazzmo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. jag har lite problem med att installera windows XP på min laptop som för tillfället har windows vista.

Jag har läst runt på olika forum och sett att det bara skall vara att köra in XP skivan så ska det nästan sköta sig själv.

men när jag har gjort det och datorn "läst in" alla filerna (innan jag får välja vad jag vill göra) så får jag en blåskärm där det är ett felmeddelande.

det står att jag skall ta bort tex tillagda maskinvaror och sånt.

men jag använder ingenting sånt där.

Nu undrar jag hur jag ska bära mig åt för att få XP som jag vill ha?

//Spazzmo

det är nog diskarna som vill ha drivrutiner vilket inte finns i XP skivan, dem nyare datorna kör på Sata drivers.

du kan antingen lägga drivrutinerna som du hittar på tillverkarens hemsida eller så kan du göra en engen Xp skivka med alla drivrutiner i

genom http://driverpacks.net/ där hittar du all info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är nog diskarna som vill ha drivrutiner vilket inte finns i XP skivan, dem nyare datorna kör på Sata drivers.

du kan antingen lägga drivrutinerna som du hittar på tillverkarens hemsida eller så kan du göra en engen Xp skivka med alla drivrutiner i

genom http://driverpacks.net/ där hittar du all info.

Njaa, om han glömt SATA, eller Storage Controller Drivers som du menar.

Så säger installen på slutet klart å tydligt "Det finns inga diskar installerade.."

Spazzmo.

Kör du från nån recoveryskiva?

Eller rent av att du försöker lägga in XP på en Vista-dator som inte har XP-stöd?

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör med en vanlig windows skiva. ingen recovery alltså.

för ett tag sen så satt jag i en diskussion med HP support och dom svarade att den datorn skulle fungera med xp men den var bara inte rekommenderad. men jag fick iaf drivrutiner till alla komponenter som skulle funka till xp.

datorn läser in skivan men när själva installationsprogrammet ska börja får jag felmeddelande där det står att jag ska kolla om disken är skadad och skriva "chkdsk /f" i kommandotolken men sen står det att jag inte har tillräckligt med behörighet, fast jag är den enda användaren..

så jag har ingen aning om vad jag gör fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör med en vanlig windows skiva. ingen recovery alltså.

för ett tag sen så satt jag i en diskussion med HP support och dom svarade att den datorn skulle fungera med xp men den var bara inte rekommenderad. men jag fick iaf drivrutiner till alla komponenter som skulle funka till xp.

datorn läser in skivan men när själva installationsprogrammet ska börja får jag felmeddelande där det står att jag ska kolla om disken är skadad och skriva "chkdsk /f" i kommandotolken men sen står det att jag inte har tillräckligt med behörighet, fast jag är den enda användaren..

så jag har ingen aning om vad jag gör fel

Pröva med att ändra om i ditt bios från AHCI läge till IDE på hårddiskläge.

Så ska förhoppningsvis XP hitta din hårddisk under installationen.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med att ändra om i ditt bios från AHCI läge till IDE på hårddiskläge.

Så ska förhoppningsvis XP hitta din hårddisk under installationen.

Lycka till.

hur gör man det? är inte så speciellt kunnig inom detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändra BIOS. Vista BIOS står på når som XP CDn inte gillar.. ändra det till LMA eller vad det nu heter.. har gjort det på min sons dator.. han gillade inte vista och jag håller med han vista är fult. så nu har han XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändra BIOS. Vista BIOS står på når som XP CDn inte gillar.. ändra det till LMA eller vad det nu heter.. har gjort det på min sons dator.. han gillade inte vista och jag håller med han vista är fult. så nu har han XP.

vart i bios ändrar jag läge? har kollat överallt och hittar inte vart jag ska ändra... har kollat igenom trådarna som finns under "vista" också utan att hitta något om hur man ändrar läge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LMA brukar stå i någon meny som har med diskarna att göra

men jag tror inte att det är problemet prova att ladda default värden i BIOS

annars vet jag att det brukar kunna vara problem att gå från vista till xp

jag har löst det med att installera Linux över vista

och sedan har det gått bra att lägga in xp över linux

nu vet jag att det finns smidigare sätt som jag har sett här på forumet

men minnet är ju numer som en tesil

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det nu ?... :blink:

"Hej. jag har lite problem med att installera windows XP på min laptop som för tillfället har windows vista. "

"jag har ju inte vista. är det jag vill byta till"

Blanda inte in AHCI utan håll dig till IDE om du skall ändra något i BIOS.

När du startar upp datorn på Windows XP eller Windows Vista CD/DVDn så får du välja disk och ta bort eventuella partitioner.

Ta bort allt och låt installationen ta hand om disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur �det nu ?... :blink:

"Hej. jag har lite problem med att installera windows XP p�in laptop som f�illf�et har windows vista. "

"jag har ju inte vista. �det jag vill byta till"

Blanda inte in AHCI utan h� dig till IDE om du skall �ra n�t i BIOS.

N�du startar upp datorn p�indows XP eller Windows Vista CD/DVDn s��du v�a disk och ta bort eventuella partitioner.

Ta bort allt och l�installationen ta hand om disken.

Jag tror inte AHCI är enablad på hans dator, och han verkar knappast gjort det själv heller. Då han inte vet vad "BIOS" är.

Har heller aldrig sett att AHCI varit enablad på dator, varken no-name, eller märkesburk.

Verkar som hans skiva är lite "speciell" . Han får nog söka hjälp IRL... låter det som

ps: Såg dina dubbelpostninger.. forumet buggar.. men inläggen går iväg fast man inte tror det.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

satt igår kväll och provade lite saker som hp support sagt att jag skulle göra. men det blev ingen skillnad. provade att installera SATA rutiner på datorn men den tog inte emot dom.

antar att jag får lämna in den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...