Gå till innehåll

Dual boot Vista - Windows 7


LionKing

Recommended Posts

Vet att det skrivits något om ämnet redan, och har läst något lite här och där, men är ändå lite osäker.

Tänkte installera Windows 7 på min bärbara med Vista. Kan någon kort förklara hur jag gör för att minimera riskerna att det strular till sig.

Har en tom partition på hårddisken.

Berätta även gärna hur jag gör om jag vill ha bort Windows 7 och bara ha Vista.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att det skrivits något om ämnet redan, och har läst något lite här och där, men är ändå lite osäker.

Tänkte installera Windows 7 på min bärbara med Vista. Kan någon kort förklara hur jag gör för att minimera riskerna att det strular till sig.

Har en tom partition på hårddisken.

Berätta även gärna hur jag gör om jag vill ha bort Windows 7 och bara ha Vista.

LionKing

Den kommer skapa en dualboot, lägger in lite botfiler på din c-disk, den skriver även om boot.ini,

så spara den konfiggen innan du installerar. (Har du dolda revory-partioner, så kan dessa förstöras..)

Men om du är rädd om din Vista, så skall du undvika. Se till att backa upp "recovery" - om du inte har startskiva.

Så har du en 2,5" disk extra hemma, sätt in den ;)

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kommer skapa en dualboot, lägger in lite botfiler på din c-disk, den skriver även om boot.ini,

så spara den konfiggen innan du installerar. (Har du dolda revory-partioner, så kan dessa förstöras..)

Men om du är rädd om din Vista, så skall du undvika. Se till att backa upp "recovery" - om du inte har startskiva.

Så har du en 2,5" disk extra hemma, sätt in den ;)

kent

Så det är bara att installera då? Kommer det automatiskt att komma menyn där jag väljer vilket op som skall boota?

Recovery finns på en skild partition, och jag har dessutom bränt till skiva, så det är ok. Burken är också så ny, så det finns inga dokument eller annat material på den som jag kunde sakna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är bara att installera då? Kommer det automatiskt att komma menyn där jag väljer vilket op som skall boota?

Recovery finns på en skild partition, och jag har dessutom bränt till skiva, så det är ok. Burken är också så ny, så det finns inga dokument eller annat material på den som jag kunde sakna.

Starta installations cd:n med Windows "innefrån"" Vista, dvs du har Vista igång och sätter i cd:n som sedan automatiskt srartar installtionsprogrmamet och du får upp en meny på skärmen där du väljer installera, sedan lite längre in i installationsprogrammet kommer du att få en fråga om du nyinstallera eller uppgradera, välj nyinstallera, sedan får du välja vilken parion du vill nyinstallera på - välj den tomma som du har. Det skapas sedan vid installationen en dualboot meny där du enkelt väljer vilket os du vill starta, Windows 7 kommer att vara defaultvalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!!

Har gjort precis som janhol beskrev, men kommer ingen meny. Windows 7 startar direkt. Sen kommer det upp en inloggningsruta med bilden för mitt konto med texten Anders Locked under. Lag klickar på den och sen kommer det upp en helt svart ruta.

Så nu är jag utan båda Vista och Sjuan. Hur löser jag detta?

EDIT:

Löste sig. Menyn kommer inte upp automatiskt. Jag startade om datorn och tryckte på någon F knapp. Då kom menyn upp och jag kunde välja. Windows 7 startade då som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!!

Har gjort precis som janhol beskrev, men kommer ingen meny. Windows 7 startar direkt. Sen kommer det upp en inloggningsruta med bilden för mitt konto med texten Anders Locked under. Lag klickar på den och sen kommer det upp en helt svart ruta.

Så nu är jag utan båda Vista och Sjuan. Hur löser jag detta?

Så som janhol beskrev gjorde man förr med XP'n.. "starta ett operativ, i ett annat".

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som janhol beskrev gjorde man förr med XP'n.. "starta ett operativ, i ett annat".

kent

Protest!

Har aldrig skrivit något om "starta ett operativ, i ett annat"!

Det jag skrev och som flera skrivit här i forumet men på andra "trådar" var att man lättast startar INSTALLTIONEN av

Windows 7 inifrån Vista. Har gjort precis så själv på 2 olika datorer och allt funkar precis osm jag skrev i ett tidigare inlägg här strax ovanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...