Gå till innehåll

Recommended Posts

Comodo Internet Security är gratis: http://www.personalfirewall.comodo.com/index.html

Brandväggen och HIPS-modulen håller toppklass, medan antivirusmodulen är aningen sämre. Den är dock bra på nya hot och är trots allt bara en sorts backup till HIPS-modulen. Inom kort kommer antiviruset att förbättras med nya signaturer (utöver de tusentals som redan läggs till varje dag) och heuristik. Vidare kommer snart minnesskydd mot attacker på internet (som t.ex. hade stoppat den där attacken mot Internet Explorer häromveckan, utan att du hade behövt panikpatcha).

Jag vill påstå att CIS är bra idag och klart bättre i sommar. Comodo siktar högt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressera...!

Rekommerad ni jag använder det?

Och jag undrar om jag ladda ner filmer typ då jag måste öppnar port eller behöver inte?

// Podbot

Ja, efter att ha använt det i snart 4 månader kan jag rekommendera det. Som LeoniAquila skrev, det är redan bra, och snart (mycket snart) än bättre. Det kommer också att bli än lättare att använda. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, efter att ha använt det i snart 4 månader kan jag rekommendera det. Som LeoniAquila skrev, det är redan bra, och snart (mycket snart) än bättre. Det kommer också att bli än lättare att använda. :)

Tack, men jag blir lite rädd om jag ladda ner och uTorrent Portword stänger nere och så?

Hur gör jag då? :P

Har du Comodo själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men jag blir lite rädd om jag ladda ner och uTorrent Portword stänger nere och så?

Hur gör jag då? :P

Har du Comodo själv?

Japp, jag har använt Comodo Internet Security sedan september, och följer programmets utveckling på Comodos forum.

Det är inget problem att använda µTorrent. Det finns på Comodos forum en guide för hur brandväggen skall konfigureras optimalt för µTorrent. B) Vill man inte pyssla med sådana inställningar, kan man gå genvägen och behandla µTorrent som en Trusted Application i brandväggen (men kanske inte i Defense+…).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag har använt Comodo Internet Security sedan september, och följer programmets utveckling på Comodos forum.

Det är inget problem att använda µTorrent. Det finns på Comodos forum en guide för hur brandväggen skall konfigureras optimalt för µTorrent. B) Vill man inte pyssla med sådana inställningar, kan man gå genvägen och behandla µTorrent som en Trusted Application i brandväggen (men kanske inte i Defense+…).

Hmm... Då du kan gärna sänd massor bilder i Comodo hur jag ska krysser PÅ typ mer säkerhet :).

Min data är AMD 3500+ 64

Då jag ladda ner med 64bits eller?

PS: Finns det Forum Comodo Svenska?

// Gnutten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Då du kan gärna sänd massor bilder i Comodo hur jag ska krysser PÅ typ mer säkerhet :).

Min data är AMD 3500+ 64

Då jag ladda ner med 64bits eller?

// Gnutten

Skall försöka att hjälpa till så gott jag kan. ;)

64-bitarsversionen skall du välja om du har en sådan Windows-version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://img530.imageshack.us/img530/2192/namnlsuh9.jpg

Ska jag klicka alla eller? :S

Hoppas du kan hjälp mig snabb helan tid :)

Det räcker med det alternativ som är markerat i bilden. Då installeras SafeSurf + ett verktygsfält (Ask Toolbar) för Internet Explorer och Firefox. Sedan kan du avinstallera verktygsfältet och behålla SafeSurf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker med det alternativ som är markerat i bilden. Då installeras SafeSurf + ett verktygsfält (Ask Toolbar) för Internet Explorer och Firefox. Sedan kan du avinstallera verktygsfältet och behålla SafeSurf.

Men ångra sig klicka fel :P krysser AV alla... Men kan återställning med den typ?

// Gnutten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ångra sig klicka fel :P krysser AV alla... Men kan återställning med den typ?

// Gnutten

Det gör inget. Den funktion som SafeSurf har (buffertöverskridningsskydd) kommer snart att vara inbyggd i CIS, och du kan också få den i Comodo Memory Firewall. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör inget. Den funktion som SafeSurf har (buffertöverskridningsskydd) kommer snart att vara inbyggd i CIS, och du kan också få den i Comodo Memory Firewall. ;)

Tjenare, nu det är funkar bra! :)

Då så vad jag ska fixar mer nu då?

Hoppas du kan förklara med bilder lite också? :)

// Gnutten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare, nu det är funkar bra! :)

Då så vad jag ska fixar mer nu då?

Hoppas du kan förklara med bilder lite också? :)

// Gnutten

Om du på ett enkelt sätt vill höja säkerhetsnivån, högerklicka på CIS-ikonen i meddelandefältet (bredvid klockan), Configuration, välj COMODO - Proactive Security (standard är COMODO - Internet Security). Denna inställning kommer att innebära fler ”Alerts” (frågor från Defense+). Tror att det optimerar det mesta för maximal säkerhet. ;)

Om du vill komplettera med buffertöverskridningsskydd: Memory Firewall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du på ett enkelt sätt vill höja säkerhetsnivån, högerklicka på CIS-ikonen i meddelandefältet (bredvid klockan), Configuration, välj COMODO - Proactive Security (standard är COMODO - Internet Security). Denna inställning kommer att innebära fler ”Alerts” (frågor från Defense+). Tror att det optimerar det mesta för maximal säkerhet. ;)

Om du vill komplettera med buffertöverskridningsskydd: Memory Firewall.

Hmm tack för tips men vad är det skillnad med olika COMODO - Internet Security, COMODO - Proactive Security ?

:).

Har du ngt mer tips jag ska fixar i comodo?

Om du vill komplettera med buffertöverskridningsskydd: Memory Firewall. Vad är det för ngt? Är sånt nolla :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

COMODO - Proactive Security - This configuration turns CIS into the ultimate protection machine. All possible protections are activated and all critical COM interfaces and files are protected. During the setup, if only Comodo Firewall installation option is selected, the next screen allows users to select this configuration as default CIS configuration. If selected, Firewall is always set to Safe mode. But according to the malware scanning results performed during the setup process, if no malware is found, Defense+ is set to Clean PC mode. Otherwise, the default is Safe mode.

COMODO - Internet Security - This configuration is activated by default, when both Antivirus and Firewall components are installed, i.e. the complete installation. Firewall is always set to Safe mode. But according to the malware scanning results performed during the setup process, if no malware is found, Defense+ is set to Clean PC mode. Otherwise, the default is Safe mode. In this mode,

  • Image Execution Control is disabled.
  • Computer Monitor/Disk/Keyboard/DNS Client access/Window Messages are NOT monitored.
  • Only commonly infected files/folders are protected against infection.
  • Only commonly exploited COM interfaces are protected.
  • Defense+ is tuned to prevent infection of the system.

Om Defense+ nu är inställt på Clean PC Mode, kan du ändra till Safe Mode direkt på Summary-sidan, under Proactive Defense, The Defense+ is set to Clean PC Mode.

Sedan kan du justera inställningarna i Antivirus, Scanner Settings. Du kan också schemalägga skanningar under Scheduled Scans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon fel nu?? :o

Nej, inte alls!

My Pending Files

Once installed, Defense+ watches all file system activity on your computer. Every new executable file introduced to the computer, is first scanned against the Comodo certified safe files database. If they are not safe, they are added to the 'My Pending Files' for users to review and possibly submit to COMODO. Apart from new executables, any executables that are modified are also moved to the 'My Pending Files' area.

“My Pending Files” is specifically important while Defense+ is in 'Clean PC Mode'. In Clean PC Mode, the files in 'My Pending Files' are NOT considered clean. For more information, please check 'Clean PC Mode' on the Defense+ settings page.

Där visas således nya eller modifierade filer i Clean PC Mode, filer som du får bedöma vara säkra eller inte. I Safe Mode däremot, kommer det att stå 0 hela tiden (men du får istället fler Defense+-“Alerts”).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte alls!

Där visas således nya eller modifierade filer i Clean PC Mode, filer som du får bedöma vara säkra eller inte. I Safe Mode däremot, kommer det att stå 0 hela tiden (men du får istället fler Defense+-Alerts).

Var kan jag hittar det? :)

// Gnutten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kan jag hittar det? :)

// Gnutten

Klicka på waiting for your review för att granska och eventuellt ta bort filen/filerna i listan.

Klicka Clean PC Mode för att få upp rutan där du kan skifta till Safe Mode. Där kan du också lämpligen markera Block all unknown requests if the application is closed. Beskrivning:

Checking this box will block all unknown requests (those not included in your Computer Security Policy) if Comodo Internet Security is not running/has been shut down.

Hjälpfilen innehåller rätt mycket som är bra att veta. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på waiting for your review för att granska och eventuellt ta bort filen/filerna i listan.

Klicka Clean PC Mode för att få upp rutan där du kan skifta till Safe Mode. Där kan du också lämpligen markera Block all unknown requests if the application is closed. Beskrivning:

Hjälpfilen innehåller rätt mycket som är bra att veta. ;)

Hoppas inte det kommer illa igen! :P haha.

Nåt mer som du kan tips mig?

// Gnutten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas inte det kommer illa igen! :P haha.

Nåt mer som du kan tips mig?

// Gnutten

Tja, detta kan ju vara användbart emellanåt:

För att ta bort inaktuella program ur säkerhetsinställningarna:

Firewall

Öppna CIS, tryck på Firewall, Advanced, Network Security Policy, Purge. Då söker CIS efter de program som finns i listan, och visar vilka som inte längre är aktuella. Dessa kan tas bort ur listan.

Defense+

Öppna CIS, tryck på Defense+, Advanced, Computer Security Policy, Purge. Då söker CIS efter de program som finns i listan, och visar vilka som inte längre är aktuella. Dessa kan tas bort ur listan.

Det är också möjligt att manuellt lägga till eller ta bort program, eller att ändra inställningarna för program som finns i listan.

Snart vet du mer än jag! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...