Gå till innehåll

Hårddisk till gammal bärbar.


Gäst DimensionX

Recommended Posts

Exakt... 2.5 tum IDE finns "överallt". Kolla bara moderkort-specen först, vad det finns support för!

Jag menar att de gamla IBM använda Hitachi IDE-HD på kring 4500 rpm och det skulle nog gå att "uppgradera" till en Hitachi 5400 rpm, koster väl kring 600.- riksdalar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Tack så mycket för tipsen. Jag är inte så hemskt bra på hårdvara och tänkte att det var bäst att fråga här först.

Jag brukar sällan fråga annars men nu blev det två på en gång.

Tack igen grabbar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet var man kan få tag i en hårddisk till en äldre bärbar IMB? Säkert runt 8 år gammal.

IBM Thinkpad!

Men duhh.. så gammalt. är den före år 2000.. typ? Den av tjockare modell? runt 15mm och 850MB stor?

Jag har 40-50 laptoppar men alla av nyare modell som jag dömt ut.

Kanske jag har nån gammal häck sparad, kan kolla på jobbet, om det är viktigt för dej.

Skall du bygga ihop gammal kultburk? ;)

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att de gamla IBM använda Hitachi IDE-HD på kring 4500 rpm och det skulle nog gå att "uppgradera" till en Hitachi 5400 rpm, koster väl kring 600.- riksdalar.

Varvtalet spelar ingen roll.

Det är sizen, samt tjocklek/infästning på diskarna som skiljer vid den tidpunkten.

kentan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varvtalet spelar ingen roll.

Det är sizen, samt tjocklek/infästning på diskarna som skiljer vid den tidpunkten.

kentan

Jag har en gammal Thinkpad , kring 9-10 år gl och i den finns en original Hitachi 2.5 4000 nånting varvsdisk, tunn modell och på 6gb om jag inte minns fel.

Sen är det inte fy-skam att öka på HD-varvtalet på en gammal laptop, hinkpaddan är ingen raket precis ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal Thinkpad , kring 9-10 år gl och i den finns en original Hitachi 2.5 4000 nånting varvsdisk, tunn modell och på 6gb om jag inte minns fel.

Sen är det inte fy-skam att öka på HD-varvtalet på en gammal laptop, hinkpaddan är ingen raket precis ;-)

Var uppmärksam på temperaturförhöjningar bara... högre varvtal betyder också högre värmeutveckling!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var uppmärksam på temperaturförhöjningar bara... högre varvtal betyder också högre värmeutveckling!

Visst så e-son, plus att batteritiden går ned en del, men det är faktisk märkbart på en äldre laptop att öka på hårdiskens varvtal och ev större casche, man kan inte göra mycket annat förutom att lägga allt minne i det går och det är nog inte mera än 512 mb i en sån burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Men duhh.. så gammalt. är den före år 2000.. typ? Den av tjockare modell? runt 15mm och 850MB stor?

Jag har 40-50 laptoppar men alla av nyare modell som jag dömt ut.

Kanske jag har nån gammal häck sparad, kan kolla på jobbet, om det är viktigt för dej.

Skall du bygga ihop gammal kultburk? ;)

kentan.

Det är en äldre dam som är rädd om sin gamla laptop, visserligen har hon en ny dator men vill använda den gamla också. Jag skulle kunna tänka mig att den här är från 2001-2002 kanske.

Det vore hyggligt, hittar du nån så är jag intresserad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...