Gå till innehåll

Visa film på TV via grafikport 2


Nicklas

Recommended Posts

Har nyss lagt in Windows 7 betan och vill kunna kolla på xvid filmer och liknande på min TV som är kopplad till datorn.

Detta funkade bra i XP Pro x86 samt Vista Ultimate x64 (med ATI Catalyst drivers) förutom att jag inte kunde välja högre än 1600x1200 på DVI porten när jag klonade den till 1024x768 på DVI-VGA porten (osäker på om det även gällde i XP eftersom jag hade en 20" monitor som körde just 1600x1200 då). Men i Windows 7 vet jag inte hur jag ska bära mig åt för att få bild på TV'n över huvud taget. Jag vill ju köra i Klonläge eller vad motsvarande heter i Windows 7 eftersom jag inte vill att TV'n ska inverka på min arbetsyta i Windows utan använder enbart den vid filmvisning.

Måste jag lägga in ATI's Catalyst drivrutin eller ska det fungera med Windows egna? Om ATI's bör jag då välja de speciella för Windows 7 som länkats här i en äldre forumtråd eller är det bättre med den senaste för Vista x64? Jag kunde nämligen inte bläddra mig fram till ytterligare Windows 7 drivrutiner utan det verkade mest vara en "engångs release".

Här är mitt system.

Mjukvara:

Windows 7 Beta build 7000 x64

Windows 7 egen grafikdrivrutin

K-Lite Mega Codec Pack med Media Player Classic Home Cinema

Hårdvara:

ATI 2900XT 512MB med 2 DVI utgångar

24" monitor 1920x1200 kopplad via DVI på grafikport 1

42" plasma 1024x768 kopplad via DVI-VGA adapter på grafikport 2

Tack på förhand

/ Nicklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett har de medföljande drivrutinerna mindre funktionalitet än sådana som kan laddas ner från tillverkarna. Jag har själv bara Nvidia-kort så jag vet inte hur det är med ATI men jag skulle om jag vore du först testa ATI:s preview-drivrutiner, http://support.ati.com/ics/support/default...uestionID=39069.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack det var snabba svar här! :)

Det var ungefär så jag tänkte själv, ville bara försäkra mig om att ingen hade någon bättre idé först.

Om jag nu lägger in den beta drivaren och det inte hjälper och jag upplever att windows fungerar sämre överlag med den. Är det bara att avinstallera den då tro för att komma tillbaka till Windows 7 drivaren som jag har nu?

Jag testade för övrigt nyss WIN+P som du tipsades om nyss i en annan tråd och valde enbart TV'n. Då fick jag bild på den och måste säga att Windows 7 med den nya taskbaren såg riktigt trevligt ut på TV'n! Fast det hjälpte ju tyvärr inte mig så mycket med mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag testat alla tänkbara kombinationer jag kan komma på. Flyttade t.o.m datorn till vardagsrummet så jag kunde koppla den till plasman med DVI-HDMI istället för DVI-VGA för att se om det gjorde någon skillnad. Varken med Windows 7 drivers, Catalyst Windows 7 drivers eller Catalyst Vista drivers lyckades jag med det jag ville.

Det närmaste jag kom var när jag körde DVI + DVI-HDMI. Då kunde jag köra 1920x1080 klonat på båda utgångarna. TV'n skalar då ner till 1024x768 och monitorn stretchar upp till 1920x1200 (alternativt kör man pixelmappat och får 60px svart bord uppe och nere). Inget av det är en acceptabel lösning för min del.

Är det inte så att datorn får en allt större roll som mediaspelare i olika former? Tycker att då borde det på ett enkelt sätt gå att dedikera en utgång på grafikkortet till att visa media på TV och liksom separera den från allt annat så att man kan ställa upplösning, frekvens osv helt oberoende av vad man arbetar med i Windows. Tycker det är en ganska stor miss att man inte gjort någon bra lösning på det. Fast det handlar kanske mer om drivrutiner än om Windows.

Det blir nog till att köpa en liten Media Extender istället så småningom, är nog en bättre lösning i vilket fall som helst.

Har också upptäckt att jag inte kan köra 1920x1200 i 60hz på min 24" monitor som det är tänkt, den ställer hela tiden tillbaka till 59hz. Kan det ha med Windows 7 inbygda drivrutiner för min monitor att göra? Eftersom jag inte fick ordning på TV'n kör jag nu extended desktop till min 20" istället, den kör på 1600x1200 i 60hz precis som den ska.

Kan föresten nämna att installationen av Catalyst Windows 7 drivers och Catalyst Windows Vista drivers gick utan problem och det verkade fungera bra den korta stund de var i drift. Däremot fungerade inte avinstallationerna som de skulle. Den "stog och snurrade" i oändlighet, eller i alla fall i ca 10-15 minuter innan jag tröttnade och avslutade aktiviteten. Så lång tid ska det inte ta att ta bort dem, brukar gå på 1 minut max i XP och Vista. Jag fick plocka bort dem manuellt och städade med ccleaner för säkerhets skull varefter jag körde en restore point jag skapade innan testerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jag har ett ATI 4870 kort med Catalyst version 2008.1204.655.12336 den version som gick att få uppdaterad från Windows update.

Jag har även kört med versionen som gäller för Visa 64. Där är endel stora skillnader mellan det två som jag inte kan riktigt komma över. Jag har nu under många år kört Nvidia grafikkort och varit väldigt nöjd med dessa, men denna gången var det dags att testa något annat.

Mina uppsättning som jag vill ha den är Min 19tums skärm som primärskräm och min 32tums samsung tv som sekundär klonad med Theater mode.

Av någon anledning så har min 32tv blivit primär och min 19 sekundär och inte har det fungerat med Theater mode eller kloningen utan den blir bara extended desktop. Enda chansen att kunna använda 19 skärmen är att koppla ur 32tv´n. Jag har inte lyckats hitta hur jag skall kunna byta primär och sekundär skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...