Gå till innehåll

Hårddiskarna varvar ner ?


arnada

Recommended Posts

Det är en disk som börjat bete sig konstigt, den varvar ner och sen är den tyst en bra stund och surrar inte igång föräns man på något sätt använder den.

Är detta en W7 funktion? Eller min disk mår inte bra?

Kan tillägga att fenomenet inte uppstår i XP när jag spelar etc bara när jag kör W7 :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du varit med så länge här så är väl inställningen 20 minuter i Energihanteringen utesluten ! (eller?)

Funktionen har funnits från och med Vista.

Annars så...: Control Panel - All Control Panel Items - Power Options - Change plan settings -

- Change advanced power settings - Hard disk - Turn off hard disk after - 20 minutes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du varit med så länge här så är väl inställningen 20 minuter i Energihanteringen utesluten ! (eller?)

Funktionen har funnits från och med Vista.

Annars så...: Control Panel - All Control Panel Items - Power Options - Change plan settings -

- Change advanced power settings - Hard disk - Turn off hard disk after - 20 minutes.

Poff, här har man spenderat timmar i diverse Windows system så glömde jag bort de... Ställer mig i en hörna och tar på mig struten :P

Tack Waxinator ;)

(anledningen att jag reagerade var att jag bara hörde 1 disk, har 5 diskar i datorn, men det är en gammal tuggare så allt är i sin ordning nu)

tack igen :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D du kan komma fram igen nu... Fem minuter i skamvrån går snabbt. :P

Anledningen till att inte de andra varvar ner kan vara flera.

S.M.A.R.T är ett smart diskprotokoll som hjälper till att kommunisera information mellan disk och operativ.

Denna funktion (som kan stängas av i BIOS av misstag) verkar inte fungera med AHCI (eller RAID) men

däremot via IDE protokollet. Jag kör med AHCI och därför fungerar inte flera 'smarta' disk funktioner i min

Vista, såsom disk-inaktivering och temperatur samt diagnostik presentation..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D du kan komma fram igen nu... Fem minuter i skamvrån går snabbt. :P

Anledningen till att inte de andra varvar ner kan vara flera.

S.M.A.R.T är ett smart diskprotokoll som hjälper till att kommunisera information mellan disk och operativ.

Denna funktion (som kan stängas av i BIOS av misstag) verkar inte fungera med AHCI (eller RAID) men

däremot via IDE protokollet. Jag kör med AHCI och därför fungerar inte flera 'smarta' disk funktioner i min

Vista, såsom disk-inaktivering och temperatur samt diagnostik presentation..

aha nu förstår jag ! Men om är mer rädd om en disk säg disk2 och den är kopplad till raid, då kan det vara en idé att koppla in den där disk3 sitter (om disk3 är ide kopplad)

? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte tro att RAID-kopplade diskar tillåts varvas ner oavsett var de är inkopplade. ;)

I BIOS väljer du vilken typ av disk kontroller du vill använda (IDE/AHCI/RAID) på moderkortet.

På mitt moderkort kan portarna 1-4 vara (IDE/AHCI/RAID) men port 5-6 kan bara användas med (AHCI/RAID).

Med andra ord... jag kan använda 4 IDE eller 6 AHCI/RAID diskar inkopplade (SATA).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte tro att RAID-kopplade diskar tillåts varvas ner oavsett var de är inkopplade. ;)

I BIOS väljer du vilken typ av disk kontroller du vill använda (IDE/AHCI/RAID) på moderkortet.

På mitt moderkort kan portarna 1-4 vara (IDE/AHCI/RAID) men port 5-6 kan bara användas med (AHCI/RAID).

Med andra ord... jag kan använda 4 IDE eller 6 AHCI/RAID diskar inkopplade (SATA).

RAID slår ut alla S.M.A.R.T-funktioner! Jag kör 2 Raptor i Raid0, ockh kan inte ens mäta temperaturen på dom. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaaa... man får inte vara räddhågsen i disksammanhang... det gäller att dubblera sin viktiga data över flera media.

Själv sitter jag här och försöker sprida mina filmer över flera diskar sedan jag läst att min Seagate Barracuda 1TB

ligger på listan över de som troligen kommer att drabbas av "plötslig spädbarnsdöd"... (plötsligt visar 0 GB utrymme).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch och fy hahah! Ja då vill du inte veta hur min gamle musik hdd har det... Det är en gammal samsung spinpoint 120gb som är full upp till bredden men det roliga är att den gick sönder en gång då 1stift lossnade från hddn's ide koppling.

I vilket fall som helst så lyckades en data knåpare få dit en ide kabel och få igång hårddisken.... Fortfarande samma ide kabel och jag har aldrig vågat dra ut den, men hårddisken lever än idag, vet ej hur gammal en spinpoint 120gb kan vara?

Well well, det ska köpas en extern som ska gömmas i gardroben, de är min musik backup :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...