Gå till innehåll

Router flaskhals till internetuppkoppling!


Recommended Posts

Okej, idag var jag uppe på Onoff och köpte 5.0m modulkabel (fanns ingen kortare) och en "mellanpropp" som produkten hette. Jag kopplar in den nya modulkabeln i mellanproppen (aka splitter), startar om routern och får DownStream Connection Speed 9440 kbps. Det är fortfarande inte bra, men bättre. BNK-snubben mätte fram 18mbit med sitt instrument i mitt telefonjack, och jag får drygt 9mbit just nu. Har längden på modulkabeln någon roll? Den är trots allt 5m. Sen vet jag inte om det är bra/dålig kvalitet på mellanproppen eller modulkabeln.

Nu gjorde jag så, bara för att vara säker, att jag startade om modemet en gång till, för att se om jag kanske får full banbredd eller om något annat händer. Till min förvåning fick jag lägre banbredd, 5400kbs, sen startade jag om igen, och nu har jag 2331kbps. Något är riktigt riktigt muppigt, någon som har en aning om vad som händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Nu gjorde jag så, bara för att vara säker, att jag startade om modemet en gång till, för att se om jag kanske får full banbredd eller om något annat händer. Till min förvåning fick jag lägre banbredd, 5400kbs, sen startade jag om igen, och nu har jag 2331kbps. Något är riktigt riktigt muppigt, någon som har en aning om vad som händer?

Ordet är banDbredd, inget annat! :-)

Testa att köra Windows Nätverksguide frän Kontrollpanelen>Nätverk.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med modularkabel menar kabeln från splittern till modemroutern så ja, längden har betydelse. Jag gjorde det felet själv då vi möblerade om i det rummet där modemet var. Jag satte dit just en 5m sladd & fick bara ut 1,5-3 MB. Hade tidigare legat på 15 ganska stadigt. I huvet mitt kopplade det inte alls så jag ringde till Telia & frågade vad som kunde vara fel. Första frågan jag fick var om jag bytt ut kabeln. Då jag beskrev vad jag hade gjort så var ju saken klar. Så mitt tips är att testa med en så kort kabel möjligt. Vi fick en kabel som var ca 2 m med modemet vid leverans & med den fick jag full fart i grejerna igen...

Gådd lökk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Nu gjorde jag så, bara för att vara säker, att jag startade om modemet en gång till, för att se om jag kanske får full banbredd eller om något annat händer. Till min förvåning fick jag lägre banbredd, 5400kbs, sen startade jag om igen, och nu har jag 2331kbps. Något är riktigt riktigt muppigt, någon som har en aning om vad som händer?

Ordet är banDbredd, inget annat! :-)

Testa att köra Windows Nätverksguide frän Kontrollpanelen>Nätverk.

/LbL!

Okej, då vet jag. Ska testa det!

Kom och tänka på en sak, såg på "mellanproppen" jag köpte på Onoff att det var 4st kopparledningar i modulkabelskontakten, men bara 2st i ADSL-splittern jag fick med modemet. När jag kopplade in den nya modulkabeln i den nya mellanproppen fick jag en bandbredd på 9mbit, som jag skrev ovan. Men om jag kopplar in gamla modulkabeln i ADSL-splittern så får jag samma låga 3mbit. Har det någon påverkan?

http://img371.imageshack.us/img371/3064/sp...sladsl22pd0.jpg

Dessa kopparledningar talar jag om, kan de avgöra hur pass bra bandbredd man får? Hur ser era ADSL-splitters ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...