Gå till innehåll

Router flaskhals till internetuppkoppling!


Recommended Posts

Hejsan!

Har nyligen blivit kund hos Bahnhof, och fått internet inkopplat i lägenheten. Problemet är att när jag kollar i routerns inställningar (192.168.0.1) så visar den att Download Connection Speed ligger på 512kbps. Jag har självklart suttit i kö med supporten hos Bahnhof, men de sa att jag hade konfigurerat min router fel, eller gjort något annat konstigt. Jag är inte så hajj på just detta, och skulle gärna vilja veta vad jag har gjort fel, om detta är ett känt problem. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Har nyligen blivit kund hos Bahnhof, och fått internet inkopplat i lägenheten. Problemet är att när jag kollar i routerns inställningar (192.168.0.1) så visar den att Download Connection Speed ligger på 512kbps. Jag har självklart suttit i kö med supporten hos Bahnhof, men de sa att jag hade konfigurerat min router fel, eller gjort något annat konstigt. Jag är inte så hajj på just detta, och skulle gärna vilja veta vad jag har gjort fel, om detta är ett känt problem. Tack på förhand!

Om du talar om vad du har för router (produktnamn/nummer) så kan du säkert få hjälp att konfa den! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du kan se länk-hastigheten i ditt ADSL-modem så har du all information du behöver.

Ett ADSL-modem kan inte konfigureras fel när det gäller ingångshastigheten eftersom denna

uteslutande styrs av Bahnhofs kort i Telestationen.

Reklamen skriver visserligen (från 0) upp till 24 Mbits/s... men bara 512kbps/s är ju löjligt... :blink:

P.S. Ansluter du Telefon-filtret i första telefonjacket ? (så du inte förstör signalen med annan teleutrustning).

post-459-1233055256_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar en titt i manualen så fort jag hinner! Under tiden kan du tala om hur snabb uppkoppling du har beställt, och göra en mätning av hastigheten på nedanstående länk, samt meddela resultatet!

http://www.bredbandskollen.se/

Jag betalar för 24mbit, och har även kontaktat Bahnhof idag som har sagt att de skickar 24mbit till mig. Jag gjorde mätningen som du länkade, och det blev:

Skicka: 0.34 mbit / sek

Ta emot: 0.42mbit / sek

Riktigt pissigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du kan se länk-hastigheten i ditt ADSL-modem så har du all information du behöver.

Ett ADSL-modem kan inte konfigureras fel när det gäller ingångshastigheten eftersom denna

uteslutande styrs av Bahnhofs kort i Telestationen.

Reklamen skriver visserligen (från 0) upp till 24 Mbits/s... men bara 512kbps/s är ju löjligt... :blink:

Men vilka är det jag ska kontakta i det här fallet? Bahnhof är ju de jag betalar internet till, men Utsikt som håller i stadsnätet (som jag är ansulten till) är väl de som Levererar internet? Är det dom jag ska ringa upp och höra vad f*n det är som pågår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du skall alltid reklamera till din leverantör (Bahnhof).

Det är deras skyldighet att anlita rätt personal/underleverantör för att lösa problemet.

Du kan alltid kräva att leveransen skall vara tillfredsställande innan du betalar.

(Förvänta dig senare inte mer än 12-14Mbit/s)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du skall alltid reklamera till din leverantör (Bahnhof).

Det är deras skyldighet att anlita rätt personal/underleverantör föratt lösa problemet.

Du kan alltid kräva att leveransen skall vara tillfredsställande innan du betalar.

Men när jag pratade med dom förut så såg allt ut som det skulle, de levererade 24mbit sa snubben jag snackade med, och rekommenderade mig att kolla upp router-inställningarna istället.

Såhär ser det ut för mig btw.

http://img136.imageshack.us/img136/4053/namnlsgt7.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt NetGear så har är det en baggis att sätta upp modemet...

"Easy to Set-up. The DG834G NETGEAR’s Smart Wizard install assistant automatically detects and makes the best connection to your ISP (Internet Service Provider)."

Eftersom förbindelsens enheter klockas ihop så kan (i ditt fall Utsikt) leverantören lätt konstatera vilken klockning som

enheterna kommit överens om. Oavsett att Bahnhof har beställt 24Mbits/s av Utsikt så verkar enheterna inte komma

överens om mer än denna minimala 'hastighet'. Se till att få tala direkt med en tekniker hos Utsikt.

P.S. Såg du mitt tidigare P.S. om inkopplingen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt NetGear så har är det en baggis att sätta upp modemet...

"Easy to Set-up. The DG834G NETGEAR’s Smart Wizard install assistant automatically detects and makes the best connection to your ISP (Internet Service Provider)."

Eftersom förbindelsens enheter klockas ihop så kan (i ditt fall Utsikt) leverantören lätt konstatera vilken klockning som

enheterna kommit överens om. Oavsett att Bahnhof har beställt 24Mbits/s av Utsikt så verkar enheterna inte komma

överens om mer än denna minimala 'hastighet'. Se till att få tala direkt med en tekniker hos Utsikt.

P.S. Såg du mitt tidigare P.S. om inkopplingen ?

Okej. Ringde till Utsikt nyss, och förklarade mitt problem. Han skulle kolla upp vad det ska kunna vara för fel, sen skulle han återkomma till mig.

Kikade upp det du skrev, och ja, jag sitter på 1:a telejacket. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Ringde till Utsikt nyss, och förklarade mitt problem. Han skulle kolla upp vad det ska kunna vara för fel, sen skulle han återkomma till mig.

Kikade upp det du skrev, och ja, jag sitter på 1:a telejacket. :)

Okej, nu har Utsikt varit här och mätt i telefonjacket. De fick ut en för låg signal, och anmälde det till BNK, de som tydligen "håller" i ledningarna i stan. Så en snubbe därifrån var ända från tele/bredbandsstationen och mätte, och fick fram 18mbit fram till telejacket i lägenheten, vilket är förvirrande. Men grejen var att när Utsikt var här och mätte, mätte dom med ett instrument som de stoppade i telefonjacket. När BNK kom idag tog de bort telefonkontakten och skruvade bort ytterhöljet och mätte inuti, vilket var då han mätte fram 18mbit.

Jag blir inte klok på detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har Utsikt varit här och mätt i telefonjacket. De fick ut en för låg signal, och anmälde det till BNK, de som tydligen "håller" i ledningarna i stan. Så en snubbe därifrån var ända från tele/bredbandsstationen och mätte, och fick fram 18mbit fram till telejacket i lägenheten, vilket är förvirrande. Men grejen var att när Utsikt var här och mätte, mätte dom med ett instrument som de stoppade i telefonjacket. När BNK kom idag tog de bort telefonkontakten och skruvade bort ytterhöljet och mätte inuti, vilket var då han mätte fram 18mbit.

Jag blir inte klok på detta!

Jag tycker du kan kräva av Banhof att dom hjälper dig konfa modemet/routern, om det nu är där problemet ligger! Sen är det inte helt ovanligt att modem är felaktiga redan vid leverans... har faktiskt råkt ut för det själv, när jag hade adsl!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du kan kräva av Banhof att dom hjälper dig konfa modemet/routern, om det nu är där problemet ligger! Sen är det inte helt ovanligt att modem är felaktiga redan vid leverans... har faktiskt råkt ut för det själv, när jag hade adsl!

En lustig detalj jag glömde ta upp i föregående inlägg är att när jag ringde Utsikt och sa att jag hade problem med min uppkoppling, så startade de om uppkopplingen därifrån, och nästa gång jag gick in i routermodemet och kollade, så hade jag 2995kbps. Och idag, efter att killen från BNK var här och mätte har jag 3395+-kbps ner... Så sjukt. det är inget du/ni kan hjälpa mig med då (konfa routermodemet)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lustig detalj jag glömde ta upp i föregående inlägg är att när jag ringde Utsikt och sa att jag hade problem med min uppkoppling, så startade de om uppkopplingen därifrån, och nästa gång jag gick in i routermodemet och kollade, så hade jag 2995kbps. Och idag, efter att killen från BNK var här och mätte har jag 3395+-kbps ner... Så sjukt. det är inget du/ni kan hjälpa mig med då (konfa routermodemet)?

Jag har tittat lite i manualen och jag kan inte se något som skulle kräva någon särskild konfigurering för att modemet skall fungera... det är därför jag tycker du skall be Banhof om den hjälpen. Dom kanske har andra instruktioner än dom som finns i "Setup-manualen"... eller rättare sagt, dom BORDE ha en svensk "komigång-guide" om det krävs några speciella inställningar. Möjligen kan du behöva uppgradera firmware... det är ju ganska vanligt! Den manual jag kan hitta, finns på nedanstående länk!

ftp://downloads.netgear.com/files/DG834Gv5_SM_31Mar08.pdf

Övrig dokumentation, samt firmware, finns här:

http://kb.netgear.com/app/products/model/a_id/2327

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare,

viktigast är uppdatering med Rounter!

Annars test med http://www.speedtest.net/ och klicka på var du bor nära stockholm eller nåt :).

Prova med ta bort Rounter och direkt med Telejack och ser om funkar? :) Annars har du Fiber då?

// Podbot | WebbDosan

Problemet är att jag inte kan koppla in datorn direkt från telejacket, måste ha modemroutern emellan så jag kan ha min anslutning via nätverkskabeln. Skulle gärna vilja koppla in datorn direkt från telejacket och testa, men jag kan inte.

Vad är Rounter?

e-son: Jag har uppgraderat modemroutern till senaste firmwaren, samt skickat ett mejl till Bahnhof om problemet. Det är så typiskt mig att alltid råka ut för problem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Prova med ta bort Rounter och direkt med Telejack och ser om funkar?

Skulle inte gärna rekommendera någon att plugga i sin dator direkt i telefonjacket, där är det lixom 35 volt ...

Skärp dig!

/LbL!

Rounter= router? Någonstans mellan telefonjacket och datorn försvinner nästan all min banbredd. Om man bortser från mitt routermodem, vad kan det då vara? Trasig modulkabel mellan telefonjacksfiltret och modemrouter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Har nyligen blivit kund hos Bahnhof, och fått internet inkopplat i lägenheten. Problemet är att när jag kollar i routerns inställningar (192.168.0.1) så visar den att Download Connection Speed ligger på 512kbps. Jag har självklart suttit i kö med supporten hos Bahnhof, men de sa att jag hade konfigurerat min router fel, eller gjort något annat konstigt. Jag är inte så hajj på just detta, och skulle gärna vilja veta vad jag har gjort fel, om detta är ett känt problem. Tack på förhand!

Har du provat utan Router?

Prova annars utan och se vilken hastighet du kommer upp i.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat utan Router?

Prova annars utan och se vilken hastighet du kommer upp i.

/Anderzzon

Men snälla nån vad alla läser dåligt.

Han har ju ett modem/router inte ett modem och router.

Prova att byta ut adsl splittern för att se att den inte är trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla nån vad alla läser dåligt.

Han har ju ett modem/router inte ett modem och router.

Prova att byta ut adsl splittern för att se att den inte är trasig.

Det ska jag göra imorgon snarast. Jag är så himla trött på detta. Är väldigt tacksam för alla tips jag får av er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska jag göra imorgon snarast. Jag är så himla trött på detta. Är väldigt tacksam för alla tips jag får av er!

Jo och börja med det här !!!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...st&p=108166

Sen tappar man då fart beroende på avståndet till telestationen.... Bahnhof liksom alla operatörer måste förklara det här på

sina supportsidor för ADSL.

Jag har en 24Mbits anslutning, 2 km från telestationen > synkning sker vid cirkus 14 Mbits, helt enligt naturlagarna för koppar.... :)

14 Mbits dividerat med 8 ger en maxhastighet 1.75 MB/s.

Inget problem mer än för "toktankaren".... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo och börja med det här !!!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...st&p=108166

Sen tappar man då fart beroende på avståndet till telestationen.... Bahnhof liksom alla operatörer måste förklara det här på

sina supportsidor för ADSL.

Jag har en 24Mbits anslutning, 2 km från telestationen > synkning sker vid cirkus 14 Mbits, helt enligt naturlagarna för koppar.... :)

14 Mbits dividerat med 8 ger en maxhastighet 1.75 MB/s.

Inget problem mer än för "toktankaren".... :D

Jo självklart, jag tar också hänsyn till avståndet mellan stationen. Men normalt så bör man ju ligga på åtminstånde 10Mbit med 24Mbits uppkoppling. Å andra sidan så mätte den där snubben som kollade ledningarna fram 18mbit i mitt telefonjack. Om då min ADSL-splitter är trasig, eller min modulkabel mellan splittern och modemet är det jag ska ta reda på imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...