straati Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Hejsan! Har nyligen blivit kund hos Bahnhof, och fått internet inkopplat i lägenheten. Problemet är att när jag kollar i routerns inställningar (192.168.0.1) så visar den att Download Connection Speed ligger på 512kbps. Jag har självklart suttit i kö med supporten hos Bahnhof, men de sa att jag hade konfigurerat min router fel, eller gjort något annat konstigt. Jag är inte så hajj på just detta, och skulle gärna vilja veta vad jag har gjort fel, om detta är ett känt problem. Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Hejsan!Har nyligen blivit kund hos Bahnhof, och fått internet inkopplat i lägenheten. Problemet är att när jag kollar i routerns inställningar (192.168.0.1) så visar den att Download Connection Speed ligger på 512kbps. Jag har självklart suttit i kö med supporten hos Bahnhof, men de sa att jag hade konfigurerat min router fel, eller gjort något annat konstigt. Jag är inte så hajj på just detta, och skulle gärna vilja veta vad jag har gjort fel, om detta är ett känt problem. Tack på förhand! Om du talar om vad du har för router (produktnamn/nummer) så kan du säkert få hjälp att konfa den! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straati Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 Om du talar om vad du har för router (produktnamn/nummer) så kan du säkert få hjälp att konfa den! Ofcourse, my bad! Jag har en Netgear DG834G ADSL2+ Modemrouter. (: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straati Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 Netgear DG834G v4 För att vara exakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Netgear DG834G v4 För att vara exakt. Tar en titt i manualen så fort jag hinner! Under tiden kan du tala om hur snabb uppkoppling du har beställt, och göra en mätning av hastigheten på nedanstående länk, samt meddela resultatet! http://www.bredbandskollen.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Eftersom du kan se länk-hastigheten i ditt ADSL-modem så har du all information du behöver. Ett ADSL-modem kan inte konfigureras fel när det gäller ingångshastigheten eftersom denna uteslutande styrs av Bahnhofs kort i Telestationen. Reklamen skriver visserligen (från 0) upp till 24 Mbits/s... men bara 512kbps/s är ju löjligt... P.S. Ansluter du Telefon-filtret i första telefonjacket ? (så du inte förstör signalen med annan teleutrustning). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straati Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 Tar en titt i manualen så fort jag hinner! Under tiden kan du tala om hur snabb uppkoppling du har beställt, och göra en mätning av hastigheten på nedanstående länk, samt meddela resultatet!http://www.bredbandskollen.se/ Jag betalar för 24mbit, och har även kontaktat Bahnhof idag som har sagt att de skickar 24mbit till mig. Jag gjorde mätningen som du länkade, och det blev: Skicka: 0.34 mbit / sek Ta emot: 0.42mbit / sek Riktigt pissigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straati Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 Eftersom du kan se länk-hastigheten i ditt ADSL-modem så har du all information du behöver.Ett ADSL-modem kan inte konfigureras fel när det gäller ingångshastigheten eftersom denna uteslutande styrs av Bahnhofs kort i Telestationen. Reklamen skriver visserligen (från 0) upp till 24 Mbits/s... men bara 512kbps/s är ju löjligt... Men vilka är det jag ska kontakta i det här fallet? Bahnhof är ju de jag betalar internet till, men Utsikt som håller i stadsnätet (som jag är ansulten till) är väl de som Levererar internet? Är det dom jag ska ringa upp och höra vad f*n det är som pågår? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Nej, du skall alltid reklamera till din leverantör (Bahnhof). Det är deras skyldighet att anlita rätt personal/underleverantör för att lösa problemet. Du kan alltid kräva att leveransen skall vara tillfredsställande innan du betalar. (Förvänta dig senare inte mer än 12-14Mbit/s) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straati Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 Nej, du skall alltid reklamera till din leverantör (Bahnhof).Det är deras skyldighet att anlita rätt personal/underleverantör föratt lösa problemet. Du kan alltid kräva att leveransen skall vara tillfredsställande innan du betalar. Men när jag pratade med dom förut så såg allt ut som det skulle, de levererade 24mbit sa snubben jag snackade med, och rekommenderade mig att kolla upp router-inställningarna istället. Såhär ser det ut för mig btw. http://img136.imageshack.us/img136/4053/namnlsgt7.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Enligt NetGear så har är det en baggis att sätta upp modemet... "Easy to Set-up. The DG834G NETGEAR’s Smart Wizard install assistant automatically detects and makes the best connection to your ISP (Internet Service Provider)." Eftersom förbindelsens enheter klockas ihop så kan (i ditt fall Utsikt) leverantören lätt konstatera vilken klockning som enheterna kommit överens om. Oavsett att Bahnhof har beställt 24Mbits/s av Utsikt så verkar enheterna inte komma överens om mer än denna minimala 'hastighet'. Se till att få tala direkt med en tekniker hos Utsikt. P.S. Såg du mitt tidigare P.S. om inkopplingen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straati Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 Enligt NetGear så har är det en baggis att sätta upp modemet..."Easy to Set-up. The DG834G NETGEAR’s Smart Wizard install assistant automatically detects and makes the best connection to your ISP (Internet Service Provider)." Eftersom förbindelsens enheter klockas ihop så kan (i ditt fall Utsikt) leverantören lätt konstatera vilken klockning som enheterna kommit överens om. Oavsett att Bahnhof har beställt 24Mbits/s av Utsikt så verkar enheterna inte komma överens om mer än denna minimala 'hastighet'. Se till att få tala direkt med en tekniker hos Utsikt. P.S. Såg du mitt tidigare P.S. om inkopplingen ? Okej. Ringde till Utsikt nyss, och förklarade mitt problem. Han skulle kolla upp vad det ska kunna vara för fel, sen skulle han återkomma till mig. Kikade upp det du skrev, och ja, jag sitter på 1:a telejacket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straati Posted January 30, 2009 Author Share Posted January 30, 2009 Okej. Ringde till Utsikt nyss, och förklarade mitt problem. Han skulle kolla upp vad det ska kunna vara för fel, sen skulle han återkomma till mig. Kikade upp det du skrev, och ja, jag sitter på 1:a telejacket. Okej, nu har Utsikt varit här och mätt i telefonjacket. De fick ut en för låg signal, och anmälde det till BNK, de som tydligen "håller" i ledningarna i stan. Så en snubbe därifrån var ända från tele/bredbandsstationen och mätte, och fick fram 18mbit fram till telejacket i lägenheten, vilket är förvirrande. Men grejen var att när Utsikt var här och mätte, mätte dom med ett instrument som de stoppade i telefonjacket. När BNK kom idag tog de bort telefonkontakten och skruvade bort ytterhöljet och mätte inuti, vilket var då han mätte fram 18mbit. Jag blir inte klok på detta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 Okej, nu har Utsikt varit här och mätt i telefonjacket. De fick ut en för låg signal, och anmälde det till BNK, de som tydligen "håller" i ledningarna i stan. Så en snubbe därifrån var ända från tele/bredbandsstationen och mätte, och fick fram 18mbit fram till telejacket i lägenheten, vilket är förvirrande. Men grejen var att när Utsikt var här och mätte, mätte dom med ett instrument som de stoppade i telefonjacket. När BNK kom idag tog de bort telefonkontakten och skruvade bort ytterhöljet och mätte inuti, vilket var då han mätte fram 18mbit.Jag blir inte klok på detta! Jag tycker du kan kräva av Banhof att dom hjälper dig konfa modemet/routern, om det nu är där problemet ligger! Sen är det inte helt ovanligt att modem är felaktiga redan vid leverans... har faktiskt råkt ut för det själv, när jag hade adsl! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straati Posted January 30, 2009 Author Share Posted January 30, 2009 Jag tycker du kan kräva av Banhof att dom hjälper dig konfa modemet/routern, om det nu är där problemet ligger! Sen är det inte helt ovanligt att modem är felaktiga redan vid leverans... har faktiskt råkt ut för det själv, när jag hade adsl! En lustig detalj jag glömde ta upp i föregående inlägg är att när jag ringde Utsikt och sa att jag hade problem med min uppkoppling, så startade de om uppkopplingen därifrån, och nästa gång jag gick in i routermodemet och kollade, så hade jag 2995kbps. Och idag, efter att killen från BNK var här och mätte har jag 3395+-kbps ner... Så sjukt. det är inget du/ni kan hjälpa mig med då (konfa routermodemet)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 En lustig detalj jag glömde ta upp i föregående inlägg är att när jag ringde Utsikt och sa att jag hade problem med min uppkoppling, så startade de om uppkopplingen därifrån, och nästa gång jag gick in i routermodemet och kollade, så hade jag 2995kbps. Och idag, efter att killen från BNK var här och mätte har jag 3395+-kbps ner... Så sjukt. det är inget du/ni kan hjälpa mig med då (konfa routermodemet)? Jag har tittat lite i manualen och jag kan inte se något som skulle kräva någon särskild konfigurering för att modemet skall fungera... det är därför jag tycker du skall be Banhof om den hjälpen. Dom kanske har andra instruktioner än dom som finns i "Setup-manualen"... eller rättare sagt, dom BORDE ha en svensk "komigång-guide" om det krävs några speciella inställningar. Möjligen kan du behöva uppgradera firmware... det är ju ganska vanligt! Den manual jag kan hitta, finns på nedanstående länk! ftp://downloads.netgear.com/files/DG834Gv5_SM_31Mar08.pdf Övrig dokumentation, samt firmware, finns här: http://kb.netgear.com/app/products/model/a_id/2327 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Podbot Posted January 30, 2009 Share Posted January 30, 2009 Tjenare, viktigast är uppdatering med Rounter! Annars test med http://www.speedtest.net/ och klicka på var du bor nära stockholm eller nåt . Prova med ta bort Rounter och direkt med Telejack och ser om funkar? Annars har du Fiber då? // Podbot | WebbDosan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straati Posted January 30, 2009 Author Share Posted January 30, 2009 Tjenare,viktigast är uppdatering med Rounter! Annars test med http://www.speedtest.net/ och klicka på var du bor nära stockholm eller nåt . Prova med ta bort Rounter och direkt med Telejack och ser om funkar? Annars har du Fiber då? // Podbot | WebbDosan Problemet är att jag inte kan koppla in datorn direkt från telejacket, måste ha modemroutern emellan så jag kan ha min anslutning via nätverkskabeln. Skulle gärna vilja koppla in datorn direkt från telejacket och testa, men jag kan inte. Vad är Rounter? e-son: Jag har uppgraderat modemroutern till senaste firmwaren, samt skickat ett mejl till Bahnhof om problemet. Det är så typiskt mig att alltid råka ut för problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 -> Prova med ta bort Rounter och direkt med Telejack och ser om funkar? Skulle inte gärna rekommendera någon att plugga i sin dator direkt i telefonjacket, där är det lixom 35 volt ... Skärp dig! /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straati Posted January 31, 2009 Author Share Posted January 31, 2009 -> Prova med ta bort Rounter och direkt med Telejack och ser om funkar?Skulle inte gärna rekommendera någon att plugga i sin dator direkt i telefonjacket, där är det lixom 35 volt ... Skärp dig! /LbL! Rounter= router? Någonstans mellan telefonjacket och datorn försvinner nästan all min banbredd. Om man bortser från mitt routermodem, vad kan det då vara? Trasig modulkabel mellan telefonjacksfiltret och modemrouter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 Hejsan!Har nyligen blivit kund hos Bahnhof, och fått internet inkopplat i lägenheten. Problemet är att när jag kollar i routerns inställningar (192.168.0.1) så visar den att Download Connection Speed ligger på 512kbps. Jag har självklart suttit i kö med supporten hos Bahnhof, men de sa att jag hade konfigurerat min router fel, eller gjort något annat konstigt. Jag är inte så hajj på just detta, och skulle gärna vilja veta vad jag har gjort fel, om detta är ett känt problem. Tack på förhand! Har du provat utan Router? Prova annars utan och se vilken hastighet du kommer upp i. /Anderzzon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dwarf Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 Har du provat utan Router?Prova annars utan och se vilken hastighet du kommer upp i. /Anderzzon Men snälla nån vad alla läser dåligt. Han har ju ett modem/router inte ett modem och router. Prova att byta ut adsl splittern för att se att den inte är trasig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straati Posted January 31, 2009 Author Share Posted January 31, 2009 Men snälla nån vad alla läser dåligt.Han har ju ett modem/router inte ett modem och router. Prova att byta ut adsl splittern för att se att den inte är trasig. Det ska jag göra imorgon snarast. Jag är så himla trött på detta. Är väldigt tacksam för alla tips jag får av er! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 Det ska jag göra imorgon snarast. Jag är så himla trött på detta. Är väldigt tacksam för alla tips jag får av er! Jo och börja med det här !!! http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...st&p=108166 Sen tappar man då fart beroende på avståndet till telestationen.... Bahnhof liksom alla operatörer måste förklara det här på sina supportsidor för ADSL. Jag har en 24Mbits anslutning, 2 km från telestationen > synkning sker vid cirkus 14 Mbits, helt enligt naturlagarna för koppar.... 14 Mbits dividerat med 8 ger en maxhastighet 1.75 MB/s. Inget problem mer än för "toktankaren".... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straati Posted January 31, 2009 Author Share Posted January 31, 2009 Jo och börja med det här !!!http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...st&p=108166 Sen tappar man då fart beroende på avståndet till telestationen.... Bahnhof liksom alla operatörer måste förklara det här på sina supportsidor för ADSL. Jag har en 24Mbits anslutning, 2 km från telestationen > synkning sker vid cirkus 14 Mbits, helt enligt naturlagarna för koppar.... 14 Mbits dividerat med 8 ger en maxhastighet 1.75 MB/s. Inget problem mer än för "toktankaren".... Jo självklart, jag tar också hänsyn till avståndet mellan stationen. Men normalt så bör man ju ligga på åtminstånde 10Mbit med 24Mbits uppkoppling. Å andra sidan så mätte den där snubben som kollade ledningarna fram 18mbit i mitt telefonjack. Om då min ADSL-splitter är trasig, eller min modulkabel mellan splittern och modemet är det jag ska ta reda på imorgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.