Gå till innehåll

Trassligt USB minne


Recommended Posts

Någon som har erfarenhet av scandisk nya USB minnen. Själv så är det det första men detta har varligt till en besvikelse, denna yttrar sig i av att när jag stoppar in den i USB porten så lyser då lampan, men sen får jag bara ett felmeddelande om att "enheten har något fel och kan inte användas"-eller likande. Sen händer inget märkvärdigt. Öppnar jag Utforskaren så finns inte heller denna med. Endast HDD,CD/DVD etc men inga flyttbara diskar. Min fråga blir kan deras sk. U3 stöd spöka eller är det något annat, såsom att min Win inte är kompatibel. Har då Win Xp Pro Sp2. Men däremot så fungerar andra minnen utan några konstiga stöd. Har även ett bränt moderkort, men detta verkar spela mindre roll eftersom alla andra USB fungerar, och har även skrivit ut. För övrigt så fungerar datorn ganska hyfsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan vara det kända felet att XP tilldelar USB-minnet samma enhetsbokstav som någon annan enhet redan har.

Högerklicka DenHärDatorn, välj Hantera, väl där välj Diskhantering, och leta reda på ditt USB-minne.

Ändra Enhetsbokstav till t ex Z, så får den sen alltid den beteckningen varje gång du sätter i den.

AVinstallera gärna U3, det är bara skit, utan U3 så är Sandisk (INTE 'scandisk'...) USB-pinnar riktigt bra.

www.u3.com för att hämta avinstalleringsprg, om det inte redan finns med. U3 går att lägga tillbaks igen sen om du skulle vilja, men nackdelen med U3 är att det ALLTID kommer att installera en ny enhet på VARJE ANNAN dator du använder det på, inte så bra alla gånger kanske!

Avinstallerar du U3 så måste du sen göra om proceduren med att tilldela den Enhetsbokstav IGEN.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan vara det kända felet att XP tilldelar USB-minnet samma enhetsbokstav som någon annan enhet redan har.

Högerklicka DenHärDatorn, välj Hantera, väl där välj Diskhantering, och leta reda på ditt USB-minne.

Ändra Enhetsbokstav till t ex Z, så får den sen alltid den beteckningen varje gång du sätter i den.

AVinstallera gärna U3, det är bara skit, utan U3 så är Sandisk (INTE 'scandisk'...) USB-pinnar riktigt bra.

www.u3.com för att hämta avinstalleringsprg, om det inte redan finns med. U3 går att lägga tillbaks igen sen om du skulle vilja, men nackdelen med U3 är att det ALLTID kommer att installera en ny enhet på VARJE ANNAN dator du använder det på, inte så bra alla gånger kanske!

Avinstallerar du U3 så måste du sen göra om proceduren med att tilldela den Enhetsbokstav IGEN.

/LbL!

Det hela löste sig. Tror alvarligt talat att ominstallationen av Xp gjorde susen. För tidigare så fick jag inte ens fram U3 programmet, men nu så fick jag fram detta. Detta till råga på allt på ett bränt moderkort.

Jo men visst så är scandisk produkter bra, men förstår inte varför många tillverkare hela tiden bakar in en massa skit på dessa minnen? Enligt min mening så är dessa bara skräp och inget annat. Hade även lite tur att det fanns ett avinstallationsprogram med på stickan. Det var bara att tacka nej, och sen så skötte avinstallationen sig självt. Behövde inte heller ändra några inställningar utan Xp tilldelade automatiskt en ny enhetsbokstav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det ordnade sig, men mitt tips om Enhetsbokstav gäller fortfarande, för så fort du har nåt annat anslutet så KAN det hända att det blir en kollision med Enhetsbokstäver, så ändra din SANdisk (INTE sCandisk! :P ) till nån annan bokstav, t ex Z, så får den sen ALLTID den bokstaven på DIN dator.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela löste sig. Tror alvarligt talat att ominstallationen av Xp gjorde susen. För tidigare så fick jag inte ens fram U3 programmet, men nu så fick jag fram detta. Detta till råga på allt på ett bränt moderkort.

Jo men visst så är scandisk produkter bra, men förstår inte varför många tillverkare hela tiden bakar in en massa skit på dessa minnen? Enligt min mening så är dessa bara skräp och inget annat. Hade även lite tur att det fanns ett avinstallationsprogram med på stickan. Det var bara att tacka nej, och sen så skötte avinstallationen sig självt. Behövde inte heller ändra några inställningar utan Xp tilldelade automatiskt en ny enhetsbokstav.

Glömde i all hast nämna att även om man gör på ovan nämt sätt så kan det vara lite trassel. Försöker man att flytta filer från en disk (USB,HDD etc)så går inte detta utan man får bara ett felmeddelande om att sökvägen inte hittas etc.

Däremot om man gör som jag att jag tog ut minnet (Stoppade enheten först),och formaterade denna så gick detta hur bra som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde i all hast nämna att även om man gör på ovan nämt sätt så kan det vara lite trassel. Försöker man att flytta filer från en disk (USB,HDD etc)så går inte detta utan man får bara ett felmeddelande om att sökvägen inte hittas etc.

Däremot om man gör som jag att jag tog ut minnet (Stoppade enheten först),och formaterade denna så gick detta hur bra som helst.

Fick dessvärre inte detta minne att fungera trots formatering osv. Får bara ett felmeddelande om att (något i stil med) " USB rotnavet kan fungera bättre- för låg hastighet". Vad nu detta betyder, fast är det inte så då att det arbetar med USB 1.1 stället för 2.0??

Men hur som helst så har jag lessnat på detta minne. Kommer då inte att köpa Sandisks produkter mer, utan går över till Kingstone.

Nu är det även så illa att jag har avinstallerat mjukvaran från Win.

När jag går in i Utforskaren så finns inte heller minnet med. Strange, men som sagt orkar inte bry mig mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Får bara ett felmeddelande om att (något i stil med) " USB rotnavet kan fungera bättre- för låg hastighet". Vad nu detta betyder, fast är det inte så då att det arbetar med USB 1.1 stället för 2.0??

Ja, det betyder bara att Windows tycker att din USB-port inte går med USB2.0-hastighet.

Sån kan hända ibland, det är bara att ta ur och stoppa in Pinnen igen, så funkar det oftast.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> har samma problem som trådskaparen med ett sandisc cruzer micro 4gb, funkar i min laptop men inte stationära dator.

Ja, och det beror med största säkerhet på att Windows tilldelar den en enhetsbokstav som redan används i den ena datorn!

LÄS mitt inlägg om saken ovan här: Detta kan vara det kända felet att XP tilldelar USB-minnet samma enhetsbokstav som någon annan enhet redan har.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...