dj_Script Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 jag har för mig att man kunde visa dem hårdiskar Win7 "gömmer" jag har en delad hårdisk på 40 gb som jag ser via disk managment hur gör man för att denna disk ska synas på den här datorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 Det är endast tomma diskar som döljs på detta sättet. "Start" - "Control Panel" -"Folder Options" - fliken "View" - avmarkera "Hide empty drives in the computer folder". (Förutsatt att disken i Disk Management tilldelats en enhetsbokstav) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dj_Script Posted January 31, 2009 Author Share Posted January 31, 2009 Det är endast tomma diskar som döljs på detta sättet."Start" - "Control Panel" -"Folder Options" - fliken "View" - avmarkera "Hide empty drives in the computer folder". (Förutsatt att disken i Disk Management tilldelats en enhetsbokstav) tack löste sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gepe Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 Kan någon förklara varför det förhåller sig så här? Tidigare körde jag Windows XP 32-bit och Windows 7 beta 32-bit på olika partitioner samtidigt. I båda operativen såg jag alla partitionerna i "den här datorn". De hade samma namn som tidigare. Nu kör jag istället Windows XP 32-bit och Windows 7 beta 64-bit på olika partitioner samtidigt. När jag nu använder Windows 7 beta så ser jag inte XP-partitionen i "den här datorn". Däremot syns den i diskhanteraren och har döpts till \\?\Volume{8E778F19-ED7F-11DD-BE0E-806E6F6E6963}\. Kör jag nu istället Windows XP ser jag alla partitionerna i "den här datorn" som tidigare och med samma namn. Summa summarum: Windows 7 beta 64 bit döper om alla partitionerna och gömmer den gamla XP-partitionen i "den här datorn". Är det något säkerhetstänk i detta? Att man inte ska blanda filerna i 32-bits operativet med filerna i 64-bits operativet? Känns inte 100 procent logiskt eftersom jag fortfarande kommer åt alla filerna från Windows XP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 Nej, tvärt om vore lämpligare eftersom XP förstörde Vistas återställningspunkter vid multiboot. Är det inte bara så att du skall ändra/tilldela \\?\Volume en enhetsbeteckning (F:) ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gepe Posted January 31, 2009 Share Posted January 31, 2009 Nej det vågar jag inte, är rädd att det strular till det i XP eftersom det är dess operativpartition och som i XP heter C . När jag installerade Windows 7 beta så gjorde jag det på en partition som heter F och den heter så fortfarande när jag tittar på den i XP. Startar jag Windows 7 beta så heter den istället C. Man får väl instämma i Gunde Svans devis "ingenting är omöjligt". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pTr Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Skulle också villja veta om det går att komma åt Vista C disken när jag kör Win7. Har Vista och Win7 på 2 olika diskar, och när jag använder win7 så kommer jag inte åt disaken där Vista är installerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts