Gå till innehåll

Sökning utforskaren


Alladin65

Recommended Posts

Haloo, har ett irriterande problem här...

När jag öppnar utforskaren å klickar på sök, för att söka efter något i en fil, så undrar jag varför den bara söker igenom några filformat, typ txt, lst... fast jag har bätt den att söka i (*.*) alla filforma, efter ett visst ord i filer, så i (*.g32) filformatet kikar den inte äns i. Så hur kan jag få datorn att kika i de filformat jag vill att den ska leta i???

Tak på förhand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Utforskaren:

>>Verktyg>FolderOptions>Visa>

Kryssa i:

Visa System mappar

Visa Dolda filer

Ta bort krysset:

Dölj EXTensions för kända filtyper

Dölj Operativsystemsfiler

Klicka på Apply/Verkställ, klicka sen på Apply to All Folders, överst.

(Dölj Sökassistenten)

I >>Start>SÖK>Efter Filer & Mappar, kryssa i Avancerat, när den öppnar sig kryssa i:

Sök Systemmappar

Sök dolda filer & Mappar

Sök Subfolders

(Översätta lite engelska ovan får du göra själv...)

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svart men alla kryss å bockar var redan de du föreslog. Den vill appsolut inte kika i en *.g32 fil, testa själv, ta en copia av en *.txt fil å döp om formatet till *.g32 och sök, så kommer den bara att hitta *.txt filen, fast samma tex fins i *.g32 filen, å de löjliga är ju att fast man talar om vilka filtyper man vill söka i så skiter den fullständig i de.

(*.g32) format är Win GFABASIC filer å är ren text, å de skulle vara smidigkt att bara söka efter ett speciel komando i såsMappen så man fick lite olika förslag om hur komandot användes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jazzzzzzzå, var det fil-ASSOCIERING du ville ha! :-)

Högerklicka då på filen, och välj "Öppna Med" (Eventuellt... får du hålla in Shift medans du högerklickar på den, för att "Öppna MED" ska synas...), och klicka "Välj Program", bläddra (välj INTE bara direkt på första rutan, OM du redan på första rutan ser Anteckningar!) dig sedan fram till det program du vill den ska öppnas med (Anteckningar ?!), och kryssa sen även i rutan med "Öppna alltid den här programtypen med valt program" ( <=- för väljer du Direkt, kan du ju inte kryssa i den här rutan!).

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej, som jag säger heeela långa tiden SÖK i filer, å att jag inte fattar varför den inte söker i de filtyper jag vill att den ska söka i, de käns som XP vet vilka filtyper jag vill söka i så den börjar söka i typ (*.txt) å några andra vanliga text-innehollande filer, fast jag skriver klart å tydligt att den ska söka i alla (*.g32) filer....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du vill söka efter TEXT i filer, men för att Win ska kunna göra det, måste du antagligen associera filtypen med det program (i detta fall Anteckningar) som kan ÖPPNA filtypen.

Så KOLLA om g32 ÄR associerat med Anteckningar enl. ovan!

Om inte Win VET vilket prg den ska använda, så kan ju annars Win trassla in sig, och låsa hela datorn, om Win använder FEL prg för att öppna filen ifråga.

/LbL!

P.S. Glöm inte att kryssa i >>Anteckningar>Format>WordWrap, så att inte raderna fortsätter i all evighet ut åt höger i Anteckningar ... :-)

Edit: Jag testade nu att döpa om en annan textfil till blaj.g32, och SÖK hittar den med *.g32 .

MEN ... om man samtidigt som man söker efter *.g32 också söker efter text i filen, t ex:

windows

som det står i min fil, så hittar inte SÖK den ... phan vet varphör ...

Någon ?? g32 ÄR associerat med Anteckningar, så det SKA funka, banne mig ...!

När jag döper tillbaks filen till blaj.reg, så hittar SÖK ordet:

windows

i filen.

Edit: Nu har jag t.o.m. startat om XP, men icke... SÖK hittar text i t ex *.REG, *.TXT, *.HTM osv, men icke i *.G32 ...

TROTS att G32 ÄR associerat med Anteckningar ...

__

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta Sök... "Ändra inställningar > Utan/Med indexeringstjänsten > Ändra inställningar för indexeringstjänsten" > Åtgärd/Egenskaper... Bocka i "Indexera filtyper med okända filtillägg"! Vet inte om det hjälper, men kan vara värt ett försök kanske!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer bara upp en massa skiftande VOIP-reklam mitt på sidan det skulle handla om.

jsi-tip-6222-how-can-i-cause-the-windows-xp-search-to-include-all-file-types-without-registering-them.html

dyker aldrig upp.

Inte heller går det att söka efter den i Forumet.

Verkar vara samma sorts ställe som t ex Experts Exchange, där alla lösningar kostar att se.

/LbL!

Edit: Men jag hittade lösningen ändå tack vare Göbbels...

=========

Manual modification

Start regedit.

Under the key HKEY_CLASSES_ROOT check for the existence of a .abc key. If the .abc key already exists, open it - otherwise create a new key named .abc

Under the .abc key create a new key named PersistentHandler

Set the value of the HKEY_CLASSES_ROOT\.abc\PersistentHandler key to {5e941d80-bf96-11cd-b579-08002b30bfeb}, which is the CLSID of the plain text Persistent Handler. By creating this key you are explicitly marking the .abc file extension as a plain text file type for the purposes of the Search facility.

============

Finns även en FIL att hämta, men då måste du ändra i den, alltså byta ut ABC till G32, precis som du ska göra ovan.

http://www.lesession.co.uk/abc/Search_abc_XP.htm

/Hepp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, kanon tack!

Har undrat över detta i flera år nämmli, men att få datorn att lita på att användaren skriver rätt filtyp å låta användaren få bestämma vad som ska sökas i, låtes inte kunna göras va?

För de ser ut som man då måste (PersistentHandler) alla filtyper manuelt då.

Att sökar-funktionen ska lägga sig i vilken prog filen asosieras med, är lite utanför sökfunktionen ;-)

Lite är bättre än inget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...