Gå till innehåll

Stoppa/Inaktivera tjänsten Messenger [Tjänster]


Gäst BEGEs

Recommended Posts

Denna tjänst kan man med fördel inaktivera om man inte använder den för att sända meddelanden inom sitt nät/arbetsgrupp.

Går vi tillbaks i tiden så fanns det ett liknande program, WinPopup.

Tjänsten förväxlas ofta med både Windows Messenger eller MSN Messenger  :roll:

Man sparar lite resurser också som lite grädde på moset :lol:

Varför stoppa/inaktivera messengertjänsten  :?:

Det finns folk som råkat ut för oönskade popupmeddeladen som upplevs mycket irriterande så klart. Tjänsten möjliggör att sända

meddelanden inom en arbetsgrupp. Om vi tänker på alla hemdatorer med förinstallerad Windows XP med MSHOME som

standardarbetsgrupp, så inser man att det kan vara rätt många som kan få oönkade meddelanden.

Ett stort + är att man sparar lite resurser genom att inaktivera tjänsten. :)

Hur  :?:

Klicka på Start > Kör. Skriv services.msc Leta upp raden Messenger > dubbelklicka på raden :arrow:

tjanst_messenger.jpg

Är tjänsten igång klicka först Stoppa. Välj sedan inaktiverad som startmetod :arrow:

tjanst_messenger1.jpg

Övrigt:

Här finns övriga tips om bl.a. Windows XP´s tjänster. Sammanställd av Black Wiper

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 år senare...

Om jag har Messenger på min hemdator (XP) och den går sönder så går jag in till grannen för att kolla min Hotmail. När jag loggar in där kommer då mina kontakter på Messenger att se mig som inloggad helt plötsligt? Då kan ju dom sitta och skicka meddelanden till mig som jag inte kan se och följden blir ju att dom kan tolka det som att jag inte vill svara medans sanningen är ju att jag inte kan se meddelandena.

Eller måste det finnas ett Messenger installerat på datorn jag loggar in på Hotmailen på för att jag skall synas som inloggad för andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
Om jag har Messenger på min hemdator (XP) och den går sönder så går jag in till grannen för att kolla min Hotmail. När jag loggar in där kommer då mina kontakter på Messenger att se mig som inloggad helt plötsligt? Då kan ju dom sitta och skicka meddelanden till mig som jag inte kan se och följden blir ju att dom kan tolka det som att jag inte vill svara medans sanningen är ju att jag inte kan se meddelandena.

Eller måste det finnas ett Messenger installerat på datorn jag loggar in på Hotmailen på för att jag skall synas som inloggad för andra?

du måste ha msn på datorn för att dina kontakter ska se dej online :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gamla Messenger tjänsten som tråden antyder på, den brukar oftast inaktiveras automatiskt idag av Antivirusprogram och Antispywareprogram eftersom den räknas som en risk för datorn ifråga om lättare bli angripen.

Den har heller inget som helst att göra med MSN Messenger eller andra chatt program som används idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...