Gå till innehåll

Ändra färgton i XP professional SP3.


mimar

Recommended Posts

Har en väldigt gul bild på en av mina arbetsmaskiner mot extern skärm(BenQ E2200HD). Finns det något som man kan göra för att påverka bilden att bli normal i färgen? Har prövat att lägga till en ny färgprofil via "systemegenskaper för bildskärm"- inställningar - Avancerat - Färgmatchning. Där la jag upp en ny färgprofil för just den externa skärmen. Dock utan resultat. Har även prövat med de inställningar som finns på själva skärmen utan att nå något resultet. Finns det något program som möjligtvis skulle kunna sköta detta lite snyggt?

Via en annan dator med en ren XP installation visas bilden normalt.

Tacksam för förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma skärm ser alltså bra ut kopplad till en annan dator (så det är inget fel på skärmen)?

Har du något slags kontrollpanel till ditt grafikkort? Kan vara knasiga inställningar där. Kanske kan hjälpa att (om)installera senaste drivrutinerna för grafikkortet (och skärmen).

Annars är det kalibrering som gäller. Görs med ett kalibreringsprogram och mätutrustning. Jag har dock aldrig kalibrerat en LCD…

Har även prövat med de inställningar som finns på själva skärmen utan att nå något resultet.

Något resultat måste det rimligen ha givit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en alldeles färsk 24" BenQ HD skärm.

På den finns det ju en Reset på menyn, borde finnas på din oxå, så pröva den

Sen finns det också inställningar för Picture Mode - DET påverkat färgerna!, och för RGB-inställningar, så knalla runt i menyerna och testa, min har helt underbar bild nu, bara man slapp standardinställningen -- som ALLTID på alla LCD-Monitorer & Tv är ALLDELES åt hällvitte för ljusstark & färgöverdriven!

Och även din borde ha en AUTO-knapp att trycka på! Men du ska ju ha dels rätt Drivrutin till skärmen, och sen även rätt Upplösning = 1680x1050 ?!

På CDn finns det ju ett testprg med, AUTO.exe, som du kan köra.

Står i Bruxen - som oxå finns på CDn - hur du ska göra. Bruxen och Drivisar kan du även hämta från BenQ's websajt.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Löste det hela genom att jag hämtade ner Ati's senaste mjukvara för grafikkort. (Hade endast grafikkortets drivrutiner tidigare) Därefter gick ja igenom inställningarna i Catalyst Control Center och hittade en funktion som hette "Justering av färgtemperatur". Nu är bilden kristallklar! Underbart! Konstigt att inte Windows hade möjlighet att komma åt funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag rekommenderar ABSOLUT INTE att använda Vista men däremot är Vista's utseende jätte fin och då kan man använda Vista's utseende fast på XP, och det rekommenderar jag starkt om du vill ha något nytt med färgerna eller du vill uppleva XP lite annorlundare använd då Visual Vista så blir XP fin :) .

Men inte installera Vista det är bara massa med krångel o sk** :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...