Malte S Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Jag har köpt en Vista Home Premium uppgradering. Går det att installera den och ha kvar XP parallellt på samma dator och köra dualboot eller rättare sagt trippelboot eftersom jag har Ubuntu installerat också. Hur göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Vista ser de andra, åtminstone XP..., och skapar en bootmeny. Finns massor om detta på olika ställen, sök i alla Forum via SÖK här ovan, efter t ex just boot meny eller bootmeny Men du bör ju ha minst två Hårddiskar/Partitioner, annars blir det problem iom att mappar annars heter samma sak i både XP och Vista. /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Jag har köpt en Vista Home Premium uppgradering. Går det att installera den och ha kvar XP parallellt på samma dator och köra dualboot eller rättare sagt trippelboot eftersom jag har Ubuntu installerat också. Hur göra? En uppgraderingslicens gäller just för uppgradering... din XP-installation blir ogiltig i samma ögonblick som du installerar Vista! Dessutom måste du nog starta uppgraderingen från XP, som då försvinner! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 -> Dessutom måste du nog starta uppgraderingen från XP, som då försvinner! En uppgraderingsversion funkar som så att man när man stoppat in den nya skivan, så får man för att installationen ska fortsätta, stoppa in den gamla skivan (med XP på) för att verifiera att man har en äldre Windowsversion också. Så det är inga problem att göra en helt 'ren' Vistainstallation, ELLER att installera Vista ovanpå XP. /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts