Gå till innehåll

CD-ROM fungerar inte efter ominstallation!


Salle

Recommended Posts

Hej!

Har ominstallerat hela OS :et (xp), men det verkar som att cd brännaren (LG) inte fungerar.

Jag har testat att sätta in olika skivor,men det kunde inte läsas av,det hörs bara snurr.

Har en dvd brännare i samma burk,den fungerar bra efter ominstallationen,xp verkar ha hittat den men inte cd brännaren!!

Någon som har tips på hur göra?

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallera den från >>DenHärDatorn>Hantera>Enhetshanteraren, sen startar du om och låter Win hitta den igen, och testar.

Det finns andra sätt oxå, men det där är det snabbaste och enklaste.

Men har du haft burken öppen/flyttat runt den (ja, vibrationer KAN orsaka sånt här, räcker ju att 40-pin datakabeln sitter i lite snett, så inte alla pinnar är anslutna) ,så kan det ju vara nån kabel som inte sitter som den ska, har hänt min fader flera ggr pga hans reumatiska fingrar som gör att han inte trycker i kablarna ordentligt.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Jag har gjort det för nåt år sen o haft samma problem , ringde till LG supporten då så sa han att man skulle kanske ändra något i enheshanteraren o in på Nvidias och ändra något där för att den skulle fungera igen,men jag minns inte vad det var för nåt,det var länge sen!!! dessutom så har jag testat mig fram för att få igång den men inte lyckats än! Dumt av mig att tappa numret till supporten.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du KOLLAT att ALLA sladdar sitter som de ska, det är det FÖRSTA man börjar med ?!

Gå in på IDE-ATA/ATAPI Controllers i Enhetshanteraren, kolla att den kanal som du kopplat in DVDn på är satt till att använda DMA, och inte PIO.

Kolla på alla olika Controllers, de ska normalt stå på DMA allihopa.

Gör de inte det så ändrar du, och startar om.

Går det inte att ändra så är det ett litet Register-hack vi får ta till, men jag hittar inte det för stunden, men det finns postat nånstans i dessa forum.

(Men JoWa kanske hittar det ?! ;) )

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat allt.Det står rätt till med allting, kablar samt DMA.

Jag tror inte att den är trasig för att den fungerade precis innan ominstallationen dessutom har jag ändrat i BIOS för att boota från den!!

Tack o vi hörs,jag skall kila till jobbet nu o återkommer om nåra timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Jag tror inte att den är trasig för att den fungerade precis innan ominstallationen dessutom har jag ändrat i BIOS för att boota från den!!

FUNKAR det alltså att boota från den, ja, då är den ju inte paj.

Har du provat att boota från den ÄVEN NU, EFTER att du är färdig med installationen ??

(Saker KAN ju paja NärSomHelst, som vi vet ...)

Har du det, så får vi fundera ut nåt annat...

Återkom!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...