Gå till innehåll

Installera nya fonter i Windows 7


perbear

Recommended Posts

Igår försökte jag installera ett par fonter till mappen med fonter men jag hittar inget alternativ där det står installera nya fonter. Var jag bara för trött eller saknas alternativet? Gjorde också en sökning i hjälpen men det gav inget alls. Gärna hela vägen till var jag hittar kommandot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommando? Går det inte att dra fontfilerna till mappen, som man kan i XP? :unsure:

Inte testat det men både i XP och i Vista fanns det ett kommando som hette installer ny font men som nödlösning ska jag testa det när jag kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjo.... men den fungerar! ;)

Nja, inget vidare om man skall bläddra djupt ned i undermappar. Långa sökvägar ryms inte i rutan. Har ställt till det för mig, så jag använder denna metod endast då jag installerar typsnitt med knasiga (obegripliga) filnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inget vidare om man skall bläddra djupt ned i undermappar. Långa sökvägar ryms inte i rutan. Har ställt till det för mig, så jag använder denna metod endast då jag installerar typsnitt med knasiga (obegripliga) filnamn.

Det är sällan jag behöver installera något nytt så här duger det, men för den som jobbar mycket med teckensnitt så finns det ju väldigt bra "Fontmanagers" som sköter sådant här på ett smidigt sätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sällan jag behöver installera något nytt så här duger det, men för den som jobbar mycket med teckensnitt så finns det ju väldigt bra "Fontmanagers" som sköter sådant här på ett smidigt sätt!

Windows ligger på detta område hästlängder efter Mac, och MS gör inte mycket för att minska försprånget. ;) Nåja, jag behöver en massa olika typsnitt mest då jag jobbar i Adobe-program, så jag lägger dem i C:\Program\Delade filer\Adobe\Fonts. B) Dessa behöver Windows inte hålla reda på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanelen / Teckensnitt... högerklicka på en fri yta och välj "Installera nytt teckensnitt..."! Navigera fram platsen där du har det nya teckensnittet (röd markering), markera önskat teckensnitt (gul) och tryck "Installera" (grön)

Är du 1000 % säker på att du ger mig rätt information? Vi pratar alltså om bygge 7000. Någon fri yta i mappen Fonts finns inte. Högerklicka ger inte alls alternativet install new fonts. Jag testar att kopiera över istället.

Nu försökte jag kopiera över nätverket och det gillade inte Windows. Lokalt skall det vara, anser den. Vad JAG fick göra var att klicka på fonten och innefrån representationen av typsnittet installera det. Allts inte alls som man gjort fram till och med Vista. Om ni andra INTE håller med och anser att det under FONTS/TYPSNITT i kontrollpanelen finns menyalternativet att installera ett nytt typsnitt förklara var jag hittar det då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du 1000 % säker på att du ger mig rätt information? Vi pratar alltså om bygge 7000. Någon fri yta i mappen Fonts finns inte. Högerklicka ger inte alls alternativet install new fonts. Jag testar att kopiera över istället.

Nu försökte jag kopiera över nätverket och det gillade inte Windows. Lokalt skall det vara, anser den. Vad JAG fick göra var att klicka på fonten och innefrån representationen av typsnittet installera det. Allts inte alls som man gjort fram till och med Vista. Om ni andra INTE håller med och anser att det under FONTS/TYPSNITT i kontrollpanelen finns menyalternativet att installera ett nytt typsnitt förklara var jag hittar det då.

Sorry...! Hade totalt missat att det handlade om W7.... mina instruktioner är för Vista! :( För att installera teckensnitt i W7... högerklicka på font-filen och välj "Install"! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går till Font-mappen och trycker på "Font Settings" så finns där även en funktion som gör att du kan använda genvägar till en personlig teckensnittssamling, i stället för att installera fonterna på riktigt i windows! ;)

post-1936-1235592288_thumb.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går till Font-mappen och trycker på "Font Settings" så finns där även en funktion som gör att du kan använda genvägar till en personlig teckensnittssamling, i stället för att installera fonterna på riktigt i windows! ;)

post-1936-1235592288_thumb.png

Det är ju inget nytt. :unsure: I XP är det bara att avmarkera Kopiera teckensnitt till mappen Fonts, så länkas de (och får en pil på ikonen). Eller missförstod jag poängen? :unsure:

post-7701-1235632347_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inget nytt. :unsure: I XP är det bara att avmarkera Kopiera teckensnitt till mappen Fonts, så länkas de (och får en pil på ikonen). Eller missförstod jag poängen? :unsure:

Nej , just den saken var väl inte ny då... fast jag visste faktiskt inte att det gick att länka fontfiler i XP/Vista. Det nya var ju annars installationen av fonterna.... du behöver alltså inte ens öppna fontmappen numera. Fontfilerna behandlas mer som körbara filer liksom... bara högerklicka på dom och välj om du vill installera eller länka. Oavsett var dom lagras!

Edit:

Som jag sa så är inte fonthantering någon stor sak i mina burkar! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjoo.... snyggt! Dock måste jag protestera mot den svenska översättningen! Typsnitt är själva stilen på en liten metalltingest som förr användes på tryckerier! ;)

Är det en dålig översättning av typeface, eller…? :rolleyes: Apples Typsnittsbok heter förvisso Font Book på engelska, men font är ju en variant av ett typsnitt, t.ex. Georgia kursiv. Borde heta Typeface Book. Men egentligen är font något mer handgripligt:

The term font, a cognate of the word fondue, derives from Middle French fonte, meaning "(something that has been) melt(ed)", referring to type produced by casting molten metal at a type foundry. English-speaking printers have used the term fount for centuries to refer to the multi-part metal type used to assemble and print in a particular size and typeface.

http://en.wikipedia.org/wiki/Font#Etymology

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en dålig översättning av typeface, eller? :rolleyes: Apples Typsnittsbok heter förvisso Font Book på engelska, men font är ju en variant av ett typsnitt, t.ex. Georgia kursiv. Borde heta Typeface Book. Men egentligen är font något mer handgripligt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Font#Etymology

Får väl erkänna att jag inte är riktigt nöjd med NÅGON "utredning" av typsnitt vs. teckensnitt, men svenska Wikipedia kommer väl en bit på väg, i alla fall! Själv är jag övertygad om att när vi pratar datorer, så är den korrekta svenska benämningen, teckensnitt! Fast egentligen borde det kanske heta teckenstil!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Typsnitt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du att vi skall kalla den sköna konsten typografi (av grekiska τυπογραφείο, av τύπος 'slag', 'prägel', 'form', 'avbild' och γράφω 'skriva')? Teckengrafi? :rolleyes:

Ingen aning... jag är ingen "språkskrynklare" ...men jag leker gärna med ord, på en mer amatörmässig nivå! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...