Gå till innehåll

Tillfällig låsning i Windows Explorer


tomash

Recommended Posts

Hej!

Jag kör XP med SP3, senaste uppdateringarna och får ibland en låsning när jag klickar på en katalog i explorer för att se vilka filer den innehåller. Efter 1-2 minuter visas filerna och allt är normalt igen. Tittar jag i aktivitetshanteraren så körs inget annat än systemets vänteprocess under tiden. Datorn kör Norton 2009. Jag har också kört Blacklight för att leta efter rootkits men inte hittat något. Datorn är inkopplad på ett lokalt nätverk. Vad kan det vara?

En annan fråga : Om man ska ansluta en nätverksenhet så kan man få upp en lista på nätverksenheter. Hur får man bort gamla, inaktuella namn?

TIA/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det ät norton som söker igenom dina filer, det är nog därför som du inte kan öppna mappen snabbare.

Gå igenom inställningarna för att kontrollera vad som skannas och när det sker.

För din andra fråga, skapa en ny tråd så att inte svaren blandas i denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det ät norton som söker igenom dina filer, det är nog därför som du inte kan öppna mappen snabbare.

Gå igenom inställningarna för att kontrollera vad som skannas och när det sker.

För din andra fråga, skapa en ny tråd så att inte svaren blandas i denna.

Borde det inte synas som en process i aktivitetshanteraren i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att norton inte syns där :blink:

Om du installerar norton i datorn... är datorn bra och effektiv, i två veckor, sedan börjar raset.

Naturligtvis kan det bero på att du inte avaktiverat "Indexing" i tjänster men det skulle jag tro att den är ställd till manuell start och då är det du som bestämmer när den startas.

Nä, jag håller fortfarande på norton som bov i dramat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att norton inte syns där :blink:

Om du installerar norton i datorn... är datorn bra och effektiv, i två veckor, sedan börjar raset.

Naturligtvis kan det bero på att du inte avaktiverat "Indexing" i tjänster men det skulle jag tro att den är ställd till manuell start och då är det du som bestämmer när den startas.

Nä, jag håller fortfarande på norton som bov i dramat.

Aktivitetshanteraren visar en norton-process men den kör inte. Viloprocessen är 99%. Indexeringstjänsten är inte startad. Jag har 3 andra datorer med norton - inga problem där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stort virtuellt minne har du?

Kör Ccleaner, kom ihåg att tömma prefetch... helt.

Fråga två, avaktivera NetBIOS över Tcp/ip, starta om datorn... nu bör du inte se några datorer i nätverkskatalogen.

Prova att starta NetBIOS över tcp/ip igen

eller så kan du prova att högerklicka -> radera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...