Gå till innehåll

Ljud- och/eller högtalarproblem i Pavilion dv4156EA Notebook


Mickilina

Recommended Posts

Sen blir kvar bara frågan om de här 4,4 GB vilka jag fick ledigt från D-disken, att få till användning på C:\

Har du tagit bort partitionen så kan du bara utöka C:\ med det tomma utrymmet... det gör du i Diskhanteringen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 86
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Frågan är bara hur? Det funkade inte på samma sätt som i Vista.

Ahaa.... tänkte inte på att det var XP! :rolleyes:

Enklast är nog att använda ett partitioneringsverktyg! Det finns massor av olika sådana, och jag är för trött för att tänka konstruktivt just nu. Men det finns några gratisverktyg på Ultimate Boot CD.... kan kolla lite i morgon, om ingen kommer med något bra förslag innan! Just nu är det bingen som gäller! ;)

http://www.ultimatebootcd.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa.... tänkte inte på att det var XP! :rolleyes:

Enklast är nog att använda ett partitioneringsverktyg! Det finns massor av olika sådana, och jag är för trött för att tänka konstruktivt just nu. Men det finns några gratisverktyg på Ultimate Boot CD.... kan kolla lite i morgon, om ingen kommer med något bra förslag innan! Just nu är det bingen som gäller! ;)

http://www.ultimatebootcd.com/

Det är sent. Tack för all hjälp idag!

Natti natti!

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp!

Nu har jag nog gjort något katastrofalt, förminskat C:\ till mindre än hälften:

post-1531-1237591085_thumb.jpg

och fortfarande är den recoverypartitionen orört. Var det kanske för sent att använda detta program?

Finns det inget att göra för att få C:\ tillbaka som den var? Formatering?

Jag är gråtfärdig nästan.

Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste dra bägge pilarna fullt ut mot kanten, tills dom gulmarkerade fälten står på noll! Sedan trycker du OK, Apply... och följer instruktionerna vilka innefattar 2 omstarter!

Detta fungerar när jag provar på en virtuell maskin, men annars kom jag på nu på morgonen att jag brukade använda GParted... finns numera som fristående live-cd!

post-1936-1237616896_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon e-son!

Det är tydligen något jag inte förstår, eller så funkar det inte.

Drar vänster pil till kanten:

post-1531-1237618542_thumb.jpg

Drar höger pil till kanten:

post-1531-1237618610_thumb.jpg

Inte blir dom båda fälten nollställda, eller menade du att jag ska trycka på OK, Apply.... efter båda gånger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte blir dom båda fälten nollställda, eller menade du att jag ska trycka på OK, Apply.... efter båda gånger?

Konstigt.... men prova att lägga det oalokerade utrymmet sist på disken... alltså dra gula fältet längst åt vänster och tryck OK, Apply och kör färdigt hela proceduren. Sen kan du prova att utöka igen.... alltså tömma även det högra fältet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt.... men prova att lägga det oalokerade utrymmet sist på disken... alltså dra gula fältet längst åt vänster och tryck OK, Apply och kör färdigt hela proceduren. Sen kan du prova att utöka igen.... alltså tömma även det högra fältet!

Antar, att detta första försök gick åt skogen:

Det gick inte att starta Windows pga konfigurationsfel på hårddisken.

Det gick inte att läsa från angiven startdiskett (?). Kontrollera startsökvägen och disken.

Kontrollera i dokumentation för Windows och konfiguration av hårddisk och referensmanualen till maskinvara för tilläggsinformation

Detta kom fram efter omstarten. Sen behövde jag starta om ytterligare en gång.

Läget på HD: Ledig utrymme 16,4 GB, Total storlek 33,8 GB

Hur ska jag nu vidare? Ska jag endå försöka med steg 2, alltså dra pilen till höger osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läget på HD: Ledig utrymme 16,4 GB, Total storlek 33,8 GB

Hur ska jag nu vidare? Ska jag endå försöka med steg 2, alltså dra pilen till höger osv?

Jag skulle vilja se en bild på hur det ser ut i diskhanteringen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomänvisst:

Det oallokerade utrymmet ligger fortfarande först på disken, vilket jag tror är det som hindrar att du kan utöka C:\... skall försöka återskapa samma konfiguration här! Återkommer så fort jag fått fram något!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det oallokerade utrymmet ligger fortfarande först på disken, vilket jag tror är det som hindrar att du kan utöka C:\... skall försöka skapa samma konfiguration här! Återkommer så fort jag fått fram något!

OK, det är lugnt ;)

Jag har fått den uppfattningen att det utrymmet är på nåt sätt låst.

När jag markerade det i EPM, så blev Resize/Move Partition gråat, det gick liksom inte ens försöka göra något åt det :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det är lugnt ;)

Jag har fått den uppfattningen att det utrymmet är på nåt sätt låst.

När jag markerade det i EPM, så blev Resize/Move Partition gråat, det gick liksom inte ens försöka göra något åt det :blink:

Som du ser i diskhanteringen på min bild så har jag samma typ av konfiguration nu, och den undre bilden visar att det inte är några problem att utöka C:\ (röda markeringar). Om du provar igen och inte lyckas få noll på "Unallocated Space After." (gul markering), så strunta i det... jag vill i första hand ha det oallokerade utrymmet sist på disken, om det inte går att få bort det helt! Skulle det misslyckas helt, denna gång också, så är det nog som du säger, att Windows låser det utrymmet på något sätt, och då är det nog dags att överge Easus och hoppa ur Windows. GParted Live-CD är då ett bra alternativ, eftersom man där sköter diskhanteringen helt utan Windows inblandning!

post-1936-1237625661_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser i diskhanteringen på min bild så har jag samma typ av konfiguration nu, och den undre bilden visar att det inte är några problem att utöka C:\ (röda markeringar). Om du provar igen och inte lyckas få noll på "Unallocated Space After." (gul markering), så strunta i det... jag vill i första hand ha det oallokerade utrymmet sist på disken, om det inte går att få bort det helt! Skulle det misslyckas helt, denna gång också, så är det nog som du säger, att Windows låser det utrymmet på något sätt, och då är det nog dags att överge Easus och hoppa ur Windows. GParted Live-CD är då ett bra alternativ, eftersom man där sköter diskhanteringen helt utan Windows inblandning!

post-1936-1237625661_thumb.png

Vickade lite åt vänster och visst fick jag *Unallocated Space After* till noll

post-1531-1237626391_thumb.jpg

Men vågar jag fortsätta testa med att dra till höger också? Om det var så här du menade?

PS. Vad hände här? Texten hamnade under bilden. Kopierar :

Men vågar jag fortsätta testa med att dra till höger också? Om det var så här du menade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sak till.... kolla hur många alternativ du har i boot.ini! Det kanske är bootloadern som hindrar borttagning av utrymmet!

Gå till msconfig / BOOT.INI och se till så du bara har ett operativsystem där... skall se ut som nedan, för XP pro!

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sak till.... kolla hur många alternativ du har i boot.ini! Det kanske är bootloadern som hindrar borttagning av utrymmet!

Gå till msconfig / BOOT.INI och se till så du bara har ett operativsystem där... skall se ut som nedan, för XP pro!

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Så här såg det ut, om man nu kan se på riktigt (XP Home)

post-1531-1237627062_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här såg det ut, om man nu kan se på riktigt (XP Home)

Lite som jag misstänkte... du har 2 bootpartitioner... en skall bort! Det är troligen förklaringen till att det inte fungerar så bra! Kan du dra ut fönstret så man ser ALLT!

Så här tänkte du? Och fortsätta sedan med OK... och hela köret?

Skippa detta så länge... boot.ini först!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...