Gå till innehåll

Win7 och XP dualboot


Nicklas

Recommended Posts

Jag har kört Windows 7 ett bra tag och är mycket nöjd med det så det tänker jag fortsätta med. Jag har dock saknat XP eftersom ett spel jag vill spela inte fungerar med Win7 så tänkte passa på att lägga in det nu när jag uppgraderar till nästa build av Win7. Eller spelet i sig fungerar men det använder PunkBuster och det accepterar inte Win7 ännu av förståeliga skäl. Jag tror därför inte det fungerar särskilt bra att köra någon virtuell historia, dessutom är det ett FPS spel som behöver all snabbhet det kan få så det är dualboot som gäller.

Så frågan är, spelar det någon roll vilket av OS'en jag installerar först? Kanske av vikt att ta med i beräkningen är att jag tänkte prova någon sådan där slimmad version av XP så risken finns att jag behöver installera om den igen senare om den inte skulle fungera bra.

Kan även passa på att ta tips om sådana slimmade XP versioner lämpliga för spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spelar det någon roll vilket av OS'en jag installerar först?

Min bärbara dator levererades med XP och där partitionerade jag om hårddisken och la på Vista. I bootmenyn hamnade då Tidigare Windows först och Vista sen. När jag nu ganska nyligen la in Windows 7 beta så gjorde jag det på den partition där XP varit och då hamnade Windows 7 först på bootmenyn. Det borde bli likadant för dig om du partitionerar din hårddisk och efter formateringen på den nya partitionen lägger in XP.

Skall du blåsa hårddisken och göra rena installationer av XP och Windows 7 så kanske du skall börja med XP och fortsätta med W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En generell princip är att installera det äldsta OS:et först och det nyaste sist. Gör du det kommer allt fungera utan problem, gör du tvärtom måste du lösa problemen manuellt.

Ok det var så jag resonerade själv också. Det som gjorde mig osäker var ifall det sedan visar sig att jag måste ta bort och installera om XP, då kanske det hade varit bättre om Windows 7 varit inlaggt först. Fast jag kan ju iofs testköra XP lite o se så det verkar funka bra innan jag lägger in Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...